"Szükség van speciális eszközökre az iskolás gyermekeket érő napi stressz felmérésére" - nyilatkozta az AFP-nek María Victoria Trianes, a Malagai Egyetem professzora. Csapata ezért szerkesztette meg a Gyermekkori Napi Stresszforrások Listáját (spanyol rövidítése az IIEC).
A Psicothema című spanyol folyóiratban megjelent tanulmány 25 szituációt sorol fel az egészség, iskola, család és társas kapcsolatok témakörben, melyek mind fontos tényezői a gyermek kiegyensúlyozott lelki fejlődésének. A gyermeki stresszforrások listáját az iskolai jegyek és az egészségügyi problémák vezetik. De kiugróan nagy stresszt okoz a külső megjelenés miatti aggodalom, a túl sok különóra és az egyedüllét is. A kutatók a listát összefüggésbe hozták egy hormonnal is (ébredéskor mért kortizol-szint).
"Az IIEC értékes információt szolgáltat a lélektani neveléshez, melynek segítségével fejleszthető a gyermek stresszkezelő képessége" - nyilatkozta a kutató. "Fontos, hogy a gyerekeknek megfelelő eszközeik legyenek a napi stressz legyőzésére" - tette hozzá.
A gyermekkori napi stressz felmérése az elmúlt 20 évben egyre nagyobb figyelmet kapott. A szakértők szerint a stressz depresszióhoz, szorongáshoz, alvási és étkezési zavarokhoz, renitens viselkedéshez és a tanulmányi eredmények romlásához vezethet, továbbá az egészségi állapotot is befolyásolhatja. "Ezért a megelőzés és a hatékony kezelés pozitív hatást gyakorol a gyermekek és serdülők mentális egészségére és fejlődésére" - hangsúlyozta a hírügynökségnek a spanyol professzor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.