20 óra 15 perc Az első tíz óra alatt - este hétig - több mint tizenkét fokkal sikerült elfordítani a közel 300 méter hosszú, 114 ezer tonna súlyú óceánjárót. Ez azt jelenti, hogy teljesítették a munka első fázisának több mint a felét. További 4-6 óra múlva elérik a húsz foknyi elfordítást. Húsz foknál a számítások szerint a Costa Concordia oldalára rögzített tartályok fokozatosan a tengerbe merülnek és megtelnek vízzel - súlyukkal is húzva és egyensúlyozva a hajót. Ez a művelet kritikus szakasza.
Az MTI tudósítása szerint a munka egész éjszaka folytatódik, a hajótestet kivilágítják. A szakemberek azt sem tartják akadálynak, hogy hétfő estétől rossz idő és erős hullámzás lehet. Az első tíz óra alatt egyébként semmilyen környezetszennyezés nem történt, de a hajó megfordításakor elkerülhetetlen lesz, hogy szennyező anyagok ömöljenek a tengerbe.
19 óra Egy órára megszakították a luxushajó egyenesbe állítását. Az óceánjárónak a tengerből kiemelkedő oldalára műszaki szakemberek léptek. Beavatkozásra volt szükség, mivel a hajótestet húzó acélsodronyok beleakadtak a hajó oldalán levő tartályokba. A munka egyébként problémamentesen halad.
17 óra 10 perc Megjelentek az első fotók arról, mennyire tudták kiemelni a hajót. Jól látszik, milyen mértékben pusztította a rozsda a hajótest vízben fekvő oldalát.
Még egy összehasonlító fotó a jelenlegi és az órákkal ezelőtti állapotról.
15 óra 50 perc A hajót már 45 foknyira sikerült elfordítani. A munkálatok késő éjjelig vagy akár holnapig is eltarthatnak.
14 óra 30 perc Eddig 600 millió eurót kóstál a mentés. A költségek nagy részét várhatóan a biztosítók vállalják majd át.
13 óra 30 perc Már több mint 4 órája dolgoznak a hajó felállításán. Jobb oldala megsérült, a sziklák óriási léket ütöttek rajta.
12 óra 58 perc Szép lassan fordítják a hajót, eddig 3 fokos szögnél tartanak. Sok van még hátra, hiszen a cél 65 fok. Óvatosan, szinte percről-percre növelik a húzóerőt.
12 óra 50 perc Eltávolították a sziklákról a hajótestet. Holttesteket még nem találtak.
Két áldozat tetemét keresik: egy 33 éves, indiai származású pincérét és egy szicíliai nőét, aki a hajón ünnepelte 50. születésnapját 17 éves lányával, aki túlélte a katasztrófát.
12 óra 30 perc Nagy hír - a hajó elmozdult a zátonyról - erősítette meg a polgári védelem vezetője.
11 óra 36 perc Megmozdult a hajó - szemtanúk szerint a vízi jármű mozog.
11 óra 23 perc A nem mindennapi manővert nézd élőben a Life.hu-n!
10 óra 45 perc Mérnökök próbálják eltávolítani a hajót a szikláról. Ez a legkényesebb művelet, amit csak nagyon lassan tudnak végrehajtani. Több órát is igénybe vehet.
9 óra Elkezdődött a Costa Concordia hajóroncsának felállítása Giglio-szigetén. A tavaly januárban szerencsétlenül járt óceánjárót kétezer tonnának megfelelő húzóerővel kezdték felemelni, az erőt fokozatosan növelik. Mindez akár 12 órán át is eltarthat.
A hajó víz alatti részének állapotát folyamatosan búvárkamerákkal ellenőrzik - mondta Sergio Girotti, a műveletért felelős olasz Micoperi cég mérnök menedzsere. Hozzátette, hogy minimum hat, maximum tizenkét óra kell a hajó felállításához. Azt sem zárta, ki hogy a tengerből kiemelt roncsról darabok eshetnek le.
"Az sem jelent gondot, ha a hajó felállítása sötétben fejeződik be" - mondta a polgári védelem vezetője, hozzátéve, az is lehet, hogy már délután sikerre jutnak. Először fél órával, majd két órával halasztották el az eredetileg reggel hat órára kitűzött műveletet. A helyszínen levő újságíróknak tartott tájékoztatón elmondták, hogy nem műszaki problémáról van szó. Az éjszakai heves vihar miatt ismét ellenőrizni kellett az óceánjáró alatt kiépített talpazatot, és a művelet elvégzéséhez szükséges többi szerkezetet. Egyebek között stabilizálni kellett azt a tengeri panelt, amelyből irányítják az óriási hajóroncs mozgatását. A Costa Concordia 2012. január 13-án futott zátonyra. 32-en vesztették életüket, köztük magyarok.
4 óra - Tizenkilenc óra kemény munka után sikerült felállítani a Costa Concordiát. Az olasz illetékesek szerint a hatalmas mérnöki feladat végrehajtása tökéletesen, a terveknek megfelelően sikerült. A projektvezető hozzátette, a művelet során nem észleltek környezetszennyezést. A 2012-ben megfeneklett óceánjáró immár egyenesben áll, melyről ide kattintva nézhetsz képet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.