Vegyünk például néhány egyszerűnek tűnő kérést, feladatot, amit a gyereknek meg kell oldania. Annak a kérésnek a teljesítéséhez, minthogy "Vegyétek elő a munkafüzetet, nyissátok ki a 6. oldalon, és keressétek meg a 3. feladatot!", a gyereknek szüksége van a szeriális és a rövidtávú memóriára. Ha ezekből valamelyik információ elsiklik, akkor már nem tudja a jó helyen kinyitni a füzetét, vagy esetleg nem is a jó füzetet nyitja ki. Ezt még nehezíti, ha nincs más megerősítő inger - például a táblára felírva ugyanez -, csak hallás után kell megoldania a feladatot. De ezen kívül szükség van többek között a motoros mintamásolás képességére, az irányok ismeretére, a megfelelő finommotorikára - a vonalközök figyelembevétele és az írásszépség miatt -, a vizuális figyelemre, és még sorolhatnánk. Méltán aggódnak tehát a szülők - kivéve azok, akiknek gyermeke hatéves koráig sokat, jót és jól játszott. Az ő gyerekük ugyanis a játékon keresztül elsajátította ezeket a képességeket.
Észrevétlenül tanul
A játék során a gyermek ezeket a képességeket észrevétlenül sajátítja el, nem érzi kötelező feladatnak.Játéktípusok a fejlesztés módja szerint
A játék tehát elengedhetetlen ahhoz, hogy a gyermek időben iskolaérett legyen. Számtalan képességet és készséget kell elsajátítania, éppen ezért az sem mindegy, hogy mivel játszik.
Figyelem, koncentráció: fejlesztésében a ritmus visszadobolás segít, valamint azok a játékok, melyekben különböző mozgásos parancsokat kell végrehajtani azzal a nehezítéssel, hogy ha nem mondják hozzá, hogy parancs, akkor nem szabad ezeket elkezdeni. Az is ezen képességek meglétét mutatja, hogy követi, mikor következik a játék során, nem kell állandóan figyelmeztetni, hogy ő jön.
Oldaliság, irányok: fejlesztésében nagyobb gyerekekkel a hallás után rajzolás segít - mondd, hogy mit hova rajzoljon, például középre egy házat, annak jobb oldalára ablakot, a ház fölé kismadarat. Jók ezen kívül a Twister-játék - jobb láb kék körre, bal kéz zöldre.
Téri tájékozódás: kisebb gyerekekkel masírozós játék tárgyak kerülgetésével, vagy nagyon szeretik azt, amikor instrukciót kell követni, és a lehető leggyorsabban teljesíteni - fordulj az ablak felé, állj a székre, bújj az asztal alá. Jók a labirintus játékok is, ahol dönteni kell irányokról, hogy merre halad tovább.
Testséma: kisebb gyerekekkel mozgás során fejlődik, e során szerez tapasztalatot a testéről. Szeretik azt a játékot, hogy tedd a labdát a fejedre, álladra, térdedre. A gyerek életkorától függően nehezítheted csuklóval, könyökkel. Érdemes figyelni a hasonló hangzású szavaknál - áll-váll, könyök-köldök-szemöldök -, ha itt rontás van, gondolni kell a beszédértés vagy a hallás problémájára.
Finommotorika: az agyagozás, rajzolás, vagdosás, tépés örömteli módon segíti a gyerekek kezének ügyesedését. A játék megfogása, a gyöngyfűzés, társasoknál pedig a bábu hüvelyk- és mutatóujjal történő csippentő fogása már a ceruzafogás előkészítését segíti.
Szem-kéz koordináció: rajzolás, tárgyak bizonyos helyre illesztése - ilyen játék a "pötyi", ahol kis lyukakba kell helyezni színes figurákat, vagy a vasalható gyöngynél is pontosan kell a gyöngyszemeket az adott helyre illeszteni -, ezek mind azt segítik, hogy a szemével kövesse a kezét, hiszen ez az íráshoz később elengedhetetlen.
Beszédészlelés: olyan játékokkal gyakorolható, ahol egymás fülébe súgunk valamit, amit tovább kell mondani a következő játékosnak.
Beszédértés: kakukktojás-játék: felsorolt szavakból ki kell választania, mi nem illik a többi közé. Egy másik játék, amit nagyon élveznek a gyerekek, hogy mesélsz egy történetet, amiben néha képtelen dolgokat mondasz (például reggel megetetted a macskát, és látod, hogy élvezettel lefetyeli a málnaszörpöt), ezt észre kell vennie, és javítania kell.
Artikuláció: ennek előkészítése játékos száj- és nyelvgyakorlatokkal történik, amely során ezek az izmok megerősödnek, így tökéletes lesz az artikuláció, megelőzhetők a beszédhibák. (Keveset szopó, vagy egyáltalán nem szopó gyerekek arcizmai renyhébbek lehetnek, nekik ezek a játékok feltétlenül nagy segítséget jelentenek a beszédhibák megelőzésében.)
Vizuális memória: fejlesztését segíti a hagyományos memóriajáték, ahol párokat kell keresni, vagy adott képeket nézess vele, majd ebből egyet cserélj ki. Neki fel kell ismernie, melyik az új kép. Ez nehezíthető a képek számával, valamint a kicserélt képek mennyiségével.
Vizuális szeriális memória: képeket megnéz rövid ideig, majd a látott képeket ugyanolyan sorrendben kell reprodukálnia.
Auditív memória: sok mesehallgatás fejleszti, ahol a mesélő mindig ugyanazokat a szófordulatokat használja. Megfigyelheted, ha valamit másként mondasz a történetben, akkor ő kijavít majd.
Auditív szeriális memória: hallott szavak ugyanolyan sorrendben visszamondása. Játszható egy-egy főkategórián belül, például állatnevekkel, növényekkel. Ügyes gyerekeknek fokozhatod a nehézséget azzal, hogy nem egy főkategórián belül kell visszamondani a hallott szavakat. (A szavak helyes sorrendjének megjegyzése a verstanulás alapja.)
Auditív figyelem: milyen hangot hallasz játék. Ez játszható a környezet zajaival, de kimondottan erre készült hanganyagok is vannak. Ennek azért van fontos szerepe, mert sok gyereknek problémát jelent egyes hangok kiszűrése a többi közül. Azért nem hallja meg a tanító nénit, mert eltereli a figyelmét valamilyen más zaj.
A mozgás is lényeges
Az említett képességek, készségek elsajátításához a mozgás is elengedhetetlen, sok képesség alapját képezi. Mozgás nélkül elképzelhetetlen bármilyen fejlesztő foglalkozás, hiszen az alapját képezi az egyes idegpályák bejáratásának. A mozgás során nemcsak az ügyesség, a nagymozgástól a finommozgás felé haladó irány, teherbíró-, ellenálló képesség, egyes szervek teljesítőképessége javítható, de a mozgásos tevékenység után a gyerekek kognitív (értelmi) képességei is jobban működnek.
A napi friss levegőn mozgás elengedhetetlen feltétele a gyermekek értelmi fejlődésének. Óvodai csoportok összehasonlításában azok a gyermekek, akik minden nap voltak friss levegőn, sokat mozogtak, kognitív képességeik jobban fejlődtek, mint akik egész nap a kicsi, zsúfolt csoportszobában voltak "agyonfejlesztve" ügyesítő-okosító foglalkozásokkal.
Farkas Eszter óvodapedagógus, TSMT-terapeuta
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.