Horváth Dorka és Karányi Dani 2015 áprilisában alapították startupjukat a BOOKR Kidset, terméküket 2016-ban az ország játékának választották meg.
Kezdjük az elején, mi a BOOKR Kids lényege?
Interaktív mesék korábban is léteztek, de nálunk ennél többről van szó. Mi meglévő, szeretett mesekönyveket, ismert történeteket digitalizálunk. Megmozgatjuk a szereplőket, játékokat fejlesztünk az oldalak között, felolvasást adunk hozzá, és hangeffekteket, így a gyerekek egy egészen komplex meseélményt kaphatnak. Életre keltjük a már meglévő történeteket! Már több mint 150 ilyen mese készült el a mesegyárban.
Miért pont a mesék? Hogy jött az ötlet?
A könyvek szeretete családi hagyomány. Anyukám 20 évvel ezelőtt alapította meg családi butik könyvkiadónkat. Testvéreimmel faltól falig érő könyvespolcok között nőttünk fel, hiszek abban, hogy minden elolvasott történet hatással van az életünkre, személyiségünkre. Egészen fiatal korom óta segítettem a családi cégben, egyetem mellett is végig dolgoztam, ma a nemzetközi kapcsolatokért és a marketingért felelek. Később Danival azon gondolkodtunk, hogy milyen digitális megoldással tudnánk kiegészíteni a cég print portfólióját. Kezdetben felnőtteknek szóló megoldáson gondolkodtunk, de sajnos az e-book-piac nem túl jövedelmező üzletág. Viszont nem volt nehéz észrevenni, hogy a gyerektartalmakra óriási a kereslet.
Drukka Progress Bar
Horváth Dorka és a Nőként a startupok világában című sorozat két másik szereplője, Rutkai Zsófi és Párkányi Orsi is részt vett a hazai startup- és VR-szakma prominens szereplőit felsorakoztató első Drukka Progress Baron.Elkezdtünk mesekönyvekben és interaktív könyvekben gondolkozni, és azt láttuk, hogy abszolút nincsen még a piacon egy olyan megoldás sem, ami képes olyan izgalmas szórakozást nyújtani a gyerekeknek, mint egy játék, de mégis értelmes és értékes tartalmat jelent.
Az ötlet megvolt, hogyan tudtátok elindítani a vállalkozásotokat?
Dolgozni kezdtünk a saját szoftvereinken, és elkezdtünk kiadókat megkeresni, hiszen ötletünk már volt, de tartalmunk még nem. Saját meséket gyártottunk, de aztán rájöttünk, hogy egy új termék bevezetéséhez ismert karakterek kellenek, mint például Vuk vagy A kis herceg. Elmentünk bemutatkozni néhány nagy kiadóhoz, a Móra Kiadó pedig azonnal meglátta az ötletben a lehetőséget, így az első befektetőnk lett. Mi adhatjuk ki digitálisan a könyveit, ez nagyjából több mint 800 könyvet jelent.
Az eltelt idő óta pedig majd' az összes hazai könyvkiadó is csatlakozott hozzánk.
Fontos számunkra a társadalmi hasznosság kérdése is, így olyan projekteken is dolgozunk például, mint a TASZ-szal közösen elkészített, fogyatékkal élő gyerekeknek szóló mesekönyv, vagy egy most induló kampányunk, amely az internetbiztonságra hívja fel a figyelmet. Magyarországon majdnem 3000 előfizetőnk van, és az indulás óta minden héten kiadunk egy új mesét.
2016 végén pedig már a nemzetközi vizekre is kieveztetek.
Igen, a magyar mellett olaszul, norvégul, angolul, németül, csehül is gyártunk már meséket. 2016 októberében kezdtük meg a nemzetközi terjeszkedést, a frankfurti könyvvásáron mutattuk be a nemzetközi kiadóknak szóló modellünket. Mindenkinek nagyon tetszett, jelenleg kilenc forró tárgyalásunk van nagy nemzetközi cégekkel, kiadókkal.
A Nőként a startupok világában című sorozatban előtted két olyan vállalkozó lányt mutattam be, akiknek azért nem volt mindig túl egyszerű női vállalkozóként boldogulni. Te találkoztál bármilyen negatív megkülönböztetéssel a BOOKR Kids alapítása óta?
Az, hogy én vagyok a cég arca, részben volt csak tudatos döntés. Nekem ez az életem, az álmom, nagyon mélyen hiszek benne. Illetve azt hiszem, hitelesen tudom nőként képviselni a BOOKR Kidset. Engem azért, mert nő vagyok, nem ért még ezen a piacon negatív megkülönböztetés. Ez lehet, hogy azért van, mert annyira természetes számomra az egyenlőség, hogy észre sem vettem volna, ha megtörténik. Magamban kerestem volna a hibát, nem másban vagy a környezetemben. Mindig fiúk között sportoltam, tanultam, egyértelmű, hogy egy nagy közös mezőnyben zajlik a verseny. Ahol teljesíteni kell. Szerintem ez valahol szemlélet kérdése, hogy keressük-e lépten-nyomon a megkülönböztetés lehetőségét, vagy úgy egyáltalán nem is foglalkozunk vele.
Tavaly két nemzetközi versenyt is megnyertünk, a nőknek szóló Women startup Europe-ot, és a régió legnagyobb versenyét a CEE Lift Offot is, ahol 10-ből 8 fiúcsapat maradt a döntőben.
Nagyon sok megkeresést kapunk nap mint nap, három olyan inkubátorba is meghívtak tavaly, amelyet csak női alapítóknak terveztek. Megkeresett egy amerikai női angyalkör is, akik európai női alapítók cégeibe szeretnének befektetni. Azt látom, hogy a nők különleges figyelmet kapnak ma a startupvilágban, és hiba lenne ezt nem élvezni, nem kihasználni. Persze találkoztam én is meglepő dolgokkal, mint amikor egy befektetői tárgyaláson a szülés időzítése a term sheet része volt. Ezzel egyszerűen nem szabad foglalkozni. Ilyenkor vissza sem szabad nézni. Én azt gondolom, hogy a nők egyre lelkesebben vállalkoznak, egy miniforradalom zajlik körülöttünk.
Sokaknak talán fura is lenne, ha egy férfihoz kellene kötniük ezt a témát.
Nem tudom, szerintem Daninak is jól áll. A lényeg, hogy lássák, hogy szereted, amit csinálsz, hogy ég az arcod, ha a terveidről mesélsz. Én, és lehet ez abból fakad, hogy nő vagyok, szinte olyan szeretettel, szenvedéllyel tekintek a BOOKR Kidsre, mint a gyerekemre. Éppen ezért olyan érzelmekkel tudok róla beszélni, úgy tudom képviselni és eladni a márkát, amit egy férfi talán nem tudna ilyen intenzitással. Persze ennek van negatív oldala is, hiszen az üzleti életben nem lehet minden kérdést olyan sok érzelemmel megélni, ahogy néha előfordul velem.
A BOOKR Kids létrehozása mögött volt valamilyen küldetéstudatotok?
Elkerülhetetlen, hogy a gyerekek tabletezzenek, kütyüket nyomkodjanak.
Mi arra törekszünk, hogy amikor a gyerekek megismerkednek a digitális világgal, akkor találjanak valami olyan értékes és fejlesztő jellegű szórakozást, ami talán közelebb viszi őket később a könyvekhez.
A gondolkodáshoz. Azt tapasztaljuk – és minden kutatás is arra mutat –, hogy aki gyerekként megszereti a történeteket, az felnőttkorában nagyobb valószínűséggel fog könyveket olvasni. Az olvasóvá nevelést próbáljuk előtérbe helyezni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.