A megelőző munka több szinten, több területen működhet, én kifejezetten kamaszokkal foglalkozom és olyan témákkal, amelyek érdekelhetik, vagy érinthetik őket. Hatékony kommunikáció, deviancia, másság, előítélet, tolerancia, szenvedélybetegségek, párválasztás, szexualitás, illetve agresszió és konfliktuskezelés. Iskolai szociálismunka keretében tartok osztályfőnöki órát – általános iskola 7-8. osztályában és középiskolákban. Erre nagy igény mutatkozik, mind a pedagógusok, mind a gyermekek részéről.
Tartok önismereti tanácsadást is, ez mindig az iskola után, egyéniben zajlik. Sokszor van a kamaszokban egyfajta ellenállás ezzel kapcsolatban, tehát nem mindig önszántukból jönnek el, de szerintem az a legfontosabb, hogy van egy óra egy héten, amikor valaki leül a fiatallal szemben, és elfogadja, nyitott rá, partnernek tekinti.
Ez egy nagyon lényeges momentum, hogy a kamaszt partnerként kezeljük,
hiszen a szülő-gyermek kapcsolatban sokszor nem valósul meg. Ezt a partnerséget a fiatalok nagyon értékelik, könnyebben megnyílnak, természetesen ehhez, fontos a bizalmi légkör kialakítása is.
De, magára tudja húzni ezt a fajta szerepet, persze más a kiindulópont. Egy ilyen fajta viszony kialakításába rengeteg energiát kell beleadnia a szülőnek, és értelemszerűen, nem a kamaszkor közepén kell ezt elkezdeni. Ez egy folyamat, melyhez közös programokkal, nyílt beszélgetésekkel és persze a gyermekre fordított minőségi idővel juthat el.
„Az öngyilkosság nem kiút!” – őszintén a tinédzserkori krízisekről
Tudom, azt érzed, Téged nem ért meg senki; se a szüleid, se a tanáraid, se a régi ismerősök, gyakran még a barátaid sem. Elárulok valamit; ez így igaz! Abban a korban vagy, amikor jószerével, még Magadat se érted. Az online világ fájdalmas szilánkokká alakítja a legapróbb hibáidat is, folyton elérhetővé tesz, miközben elmagányosít. Nagyon nehéz Neked!Kezdeném a szélsőségekkel; vagy nagyon liberális a szülő és ráhagyja, rábízza a kamaszra, hogy mit csinál, vagy épp ellenkezőleg, kiselőadást tart, megmondja, hogy mit csinálhat és mit nem. A kamasz épp most keresi önmagát, nem igen hajlandó elfogadni a szülői intelmeket. A legjobb, ha a szülő a középutat célozza meg, folyamatosan beszélget, figyel a gyermekre, próbál minél több közös időt eltölteni vele. Ebben a viszonyban már fel lehet hívni a figyelmet a rá leselkedő veszélyekre.
Természetes, hogy a nyár az az időszak, amikor jobban elengedik magukat, lógnak a haverokkal.
Előkerülhet a cigaretta, az alkohol – ezek ugye a legális szerek. Véleményem szerint, ezekkel sokkal nagyobb probléma van, mint mondjuk a kábítószerekkel.
Sokszor kerül elő a dizájner drogok kérdése; nagyon olcsók, könnyen beszerezhetők, de a fiatalok nagy százaléka nem ezzel indít, hanem a legális drogokkal (drognak nevezünk minden olyan szert, mely módosult tudatállapotot idéz elő; ilyen például a kávé, a cigaretta, az alkohol vagy épp a kábítószer – szerk.) Nem szabad elfelejtenünk, hogy ezeknek a legális szereknek egy részét, a felnőttek is használják; reggeli kávé, időnként egy energiaital, egy pohár bor, vagy sör. A kulcsszó a lényeges; mértékkel, ha már lehet és ki is próbálja.
Ez az, ami a fiatalok számára nehéz; mértéket tartani.
A kábítószerek esetén – legyen az klasszikus vagy dizájner – nem ez a helyzet, hisz itt már az első használat után könnyen kialakul a függőség.
"Abból a gyerekből soha nem lesz függő, kábítószer használó, akivel otthon foglalkoznak, beszélgetnek."
Természetesen, attól, hogy otthon minden rendben van, még a gyerek kerülhet olyan helyzetbe – például a kortársak hatására -, hogy kipróbál egy-két dolgot. Ha megvan a bizalmi kapcsolat, a gyermek ezt nem feltétlenül fogja titkolni, szóba kerülhet. Ilyenkor legyünk nyitottak, kíváncsiak, hallgassuk meg, beszélgessünk róla, de sose faggassuk, és ne minősítsük! Mi is behozhatunk különböző témákat – egy tévéműsor, cikk kapcsán – ezeket érdemes átbeszélni a vacsora közben, vagy utána. Fontos, hogy figyeljünk a gyermek jelzéseire; ha azt érezzük, szeretne mondani vagy kérdezni valamit, mindig legyen rá időnk, ne küldjük el azzal, hogy most nem alkalmas. Így a szülőtől való elfordulás ellenére is – mely teljesen természetes velejárója ennek az időszaknak – megmaradhat a bizalmi kapcsolat.
A kamaszok vagy semmit sem - vagy úgy hiszik -, hogy mindent tudnak. Egyben azonban megegyeznek; rengeteg tévhit él a fejükben. Fontos tehát, hogy beszéljünk ezekről a dolgokról, sokszor. Nagyon nehéz lekötni a figyelmüket 45 percig, épp ezért a prevenciós órák interaktívak. Minden esetben osztályfőnök jelenléte nélkül történnek, így sokkal nyitottabbak, bátrabban mernek kérdezni, hoznak be saját vagy ismeretségi körből származó élményt.
Igen, a nyár ebből a szempontból is nyitottabbá teheti a kamaszokat. A párválasztás, házasság, szexualitás mind olyan téma, amely nagyon érdekli őket, kérdeznek, aktívak és figyelnek az ilyen órákon – persze az elején legyintenek, hogy ők ezt tudják, de menet közben mindig kiderül, hogy ez közel sincs így.
Én azt látom a legnagyobb problémának, hogy a fiatalok nagy része nem védekezik megfelelően. Esetükben a megszakított együttlét olyan fogamzásgátló módszer, melyet elég gyakran használnak. Ebből pedig komoly baj lehet – terhesség, nemi betegség. Sokkal több biztonságos védekezési módot kellene ismerniük. Arra lehet következtetni, hogy a gumióvszer egyrészt drága - ha nincs vagy kevés a zsebpénz -, másrészt a kamasz fiúk számára kényelmetlen, csökkenti az élvezetet. Holott már számos olyan típust lehet kapni, mely szinte észrevehetetlen.
A gumióvszer nem csupán a terhesség, hanem a nemi úton terjedő betegségekkel szemben is véd.
Nem tudják, hogy mennyi mindent szedhetnek össze, amik esetleg hetekig, hónapokig vagy épp évekig tünetmentesen lappanganak bennük – nyáron hajlamosabbak gyakrabban váltogatni a partnereiket, ami így nagyobb veszélyforrást jelent.
Az önismeret, az önértékelés és az önbizalom, ezek azok a területek, melyekkel a legnagyobb gond van kamaszkorban. Ezekben a szülőkkel való beszélgetés, a bizalmi kapcsolat, a pozitív megerősítés segíthet.
Azt is el kell fogadni, ha egy gyerek bezárkózik, ha nem akar a szülőkkel beszélni. Jobb esetben ott vannak a barátok, a kortársak, akikkel meg tudja osztani a kérdéseit, problémáit. Ma már az interneten keresztül szerezik be a legtöbb információt - sajnos gyakran szűrés nélkül, így mindfélével találkoznak, ami vagy jót tesz, vagy nem, de az lényeges lenne, hogy megfelelő oldalakról, szakemberek részéről kapjanak információkat.
Először nézzük meg a két leggyakoribbat; megijed, bepánikol, vagy agresszíven reagál, szidja, bünteti a gyereket. Azt gondolom, hogy mind a két viselkedés érthető. Először érdemes megvárni, míg lemegy az első gőz, és utána egy higgadtabb, nyugodtabb állapotban le kell ülni beszélni. Ha elkezdenek beszélgetni, esetleg közösen utánanéznek egy-két dolognak – ha nagyobb a baj, külső segítséget kérnek -, az mind-mind a megoldás felé vezet.
Attól megmenteni egy fiatalt, hogy ne próbáljon ki semmit, az nagyon nehéz. Akkor, hogyha a gyermeknek helyén van az önértékelése, minden rendben van körülötte, otthon is foglalkoznak vele, és elég erős az önkontrollja, akkor képes lesz arra, hogy nemet mondjon.
De nagyon sokan a kíváncsiság, a kortárscsoporthoz való tartozás miatt, nem fognak nemet mondani, hanem bizony belemennek és kipróbálják – aztán ez vagy bejön neki, vagy nem. Az lényeges, hogyha valamilyen jelet észlel a szülő – akár kézzelfogható bizonyítékra talál, akár viselkedésbeli változást tapasztal –, nyitottan oda kell fordulni a gyerekhez, és le kell ülni beszélni. Nem egyszer, nem kétszer. Ezt nem győzöm hangsúlyozni. Beszélgessünk arról, hogy hogy van, miként látja az életét, milyen tervei, kapcsolatai vannak, beszélgessünk bármiről, vagy egész egyszerűen töltsünk együtt minél több minőségi időt, legyen egy kicsit nagyobb odafigyelés, közös program,és ami alapvető dolog, az az elfogadás a szülő részéről. Nagyon fontos, hogy érezze a gyermek, hogy a szülő mellette van, jelen van az életében, támogatja és segít a bajban ha kell, és persze megadja a neki a kellő szabadságot is.
Nem kell rámászni, eltiltani programoktól, barátoktól – ezzel csak még vonzóbbá tesszük számára, ellenállást fog kiváltani, ami a szülő-gyermek kapcsolat romlását eredményezi. Kereteket, új szabályokat fel lehet állítani, de mindent közösen; kompromisszumokat kötve. Idő, odafigyelés, következetesség és elfogadás kell hozzá, és akkor hosszútávon ez működő képes lesz.
A kamasz a saját lépéseit meg fogja tenni, ha valamit szeretne, azt tiltás ellenére is ki fogja próbálni, de legyen ott mellette, a háttérben a szülő, akihez mindig fordulhat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.