A Germanwings anyavállalata, a Lufthansa állítása szerint Lubitz esetében semmilyen jel nem utalt arra, hogy mentális problémái lettek volna a 150 ember életét követelő tragédia előtt – írja a BBC.
A szándékos emberöléssel vádolt öngyilkos pilóta a rendőrség eddigi fejleményei szerint szándékosan irányíthatta a földnek a repülőgépet, miután társát kizárta a fülkéből.
Szerelmi csalódás, kiégés és depresszió
A rendőrségi nyomozás során talált bizonyítékok szerint Andreas Lubitz szerelmi kapcsolata nem sokkal a katasztrófa előtt ért véget - a hírek szerint ez is közrejátszhatott a tragédiában. Az okokról bővebben ide kattinva olvashatsz.A repülőgép-katasztrófa miatt most még nagyobb figyelem irányul a pilóták pszichológiai vizsgálatainak jellegére. Eddig sajnos a jelek szerint úgy tűnik, a feltételezések ellenére nem kellett szigorú mentális értékelésen átesniük a pilótáknak: Carsten Spohr, a légitársaság vezérigazgatója szerint Európában nincs kötelező pszichológiai vizsgálat erre vonatkozóan.
Családi háttér és aktuális kedv
A Polgári Légiközlekedési Hatóság szóvivője elmondta, hogy a legtöbb pilótaképző iskolában pszichológiai szempontból még nem szűrik a jelentkezőket, csak miután a pilóta munkát kap valamelyik légitársaságnál. Ekkor az orvos – ahogy a BBC fogalmaz – „egy nagyon intenzív" tesztnek veti alá: kikérdezik őket hátterükről, beleértve a családi és az érdeklődési körüket, hogy voltak-e depressziósak, illetve tapasztaltak-e már öngyilkossági hajlamot.
A repülési orvosszakértő ezt a tesztet minden évben avagy félévben elvégzi a náluk dolgozó pilótákon. Ez a három és fél oldalas értékelés, amelynek mindössze hat sora vonatkozik a mentális egészségi állapotra, olyan pontokat tartalmaz, mint egy általános pszichológiai vizsgálat, az aktuális kedv, az alvási szokások és az alkoholfogyasztás.
Figyelik még továbbá a megjelenést, a beszédet, a hangulatot, a gondolkodást, az észlelést, a kognitív viselkedést, illetve minden kábítószer-használatra vagy alkoholfogyasztásra utaló jelet. A szakértők véleménye szerint egyelőre nincs semmilyen biztos pszichikai szűrés vagy vizsgálat az ilyen esetek kivédésére.
Van megoldás
A BBC által megkérdezett egykori pilóta, Tristan Loraine szerint egyetlen megoldás létezik: meg kell akadályozni, hogy a pilóta egyedül maradjon a fülkében. „A legésszerűbb, ha egy légiutas-kísérő is marad a pilótafülkében." Ez az, amit az Amerikai Légiügyi Szövetség már elfogadott, amelyen most Európa is mérlegel és amelyet a Magyarországon is működő Wizz Air már meglépett:
„A Wizz Air megerősíti, hogy felülvizsgálta a pilótafülkére vonatkozó szabályait és új eljárást vezet be, amely biztosítja, hogy a pilótafülkében soha nem tartózkodhat kizárólag egy személy. Amennyiben az egyik pilóta elhagyja a pilótafülkét, akkor az egyik légiutas-kísérő fog helyette a fülkében tartózkodni. Az új eljárás bevezetését üdvözölte a magyar légügyi hatóság." - mondta Daniel de Carvalho, a légitársaság szóvivője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.