Rúzsa Magdi MTVA Baricz Gergő Pál Dénes Csiszár Jenő Eurovíziós Dalfesztivál Keresztes Ildikó A Dal
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Az Eurovíziós Dalfesztivál nem egyszerűen egy letűnt rendszer terméke, inkább kicsit olyan nekünk, mint maga a szocializmus. Velünk él, miközben nem tudunk mit kezdeni vele. Megnéztük A Dal első elődöntőjét. Íme a Life.hu összefoglalója!

Míg Északon, Nyugaton és a Balkán felé előszeretettel poénkodják el a bulit, mi megrögzötten úgynevezett Igényes Produkciókat küldünk a döntőbe, amelyek az MTVA szándéka szerint megmutatják a világnak, hogy bizony igazi tűz lobog a magyar néplélekben. Az a jelek szerint még soha egy döntéshozót sem érdekelt, hogy 1994. óta nem voltunk a dobogó közelében sem.

A remény mindenesetre él, biztató például Hujber Ferenc és partnere szombat reggelre kiszivárgott smárolása (mint kiderült, az a produkció nem indul, ennyit erről), illetve Novodomszky Éva műsorvezető a közszolgálatiság határát erőteljesen feszegető dekoltázsa. A fesztivál nemzetközi presztízsét és a magyar részvétel országimázsfaktorát domborító, divatosan összevágott kedvcsináló a műsor elején azért mégis azt sugallja, hogy nem érdemes radikális változásra számítani.

Life.hu
Life.hu

Csiszár Jenő

És akkor finoman fogalmaztunk. Az x-faktoros Fehér Zoltán kezd, dala az intró alapján lehetne tisztességes ska-punk, esetleg rockabilly, végül azonban marad a biztonságos konzumzúzás, itt-ott hamis hangokkal megtörve az unalmat. De legalább bemutatkozik a zsűri, például Csiszár Jenővel, aki a jelek szerint a köztévé Somlója, legalábbis terjedelmileg. Láthatóan feszeng a ráerőltetett szmokingban, és bár Gundel-Takács Gábor biztosít minket, hogy az egykor méltán népszerű műsorvezető pontosan olyan, mint régen, mi azért maradjunk annyiban: messze van már az Apukám világa.

A Mrs. Columbo Galambos Dorinával cégesvacsora-kompatibilis menedzserlounge-ot hozott, nehéz belekötni (innen is gratulálunk Pély Barnának), úgyhogy nem is próbálkozunk, halljuk inkább Rúzsa Magdit: "bármikor szívesen hallgatnám, miközben otthon ülök". A szokása szerint rendkívül modoros Rákay Philip méltatja a kürtőskalács mint hungarikum dalszövegbe szövését.

Life.hu
Life.hu

Baricz Gergő

A Keresztes Ildikó-közeli Baricz Gergő indián ihletésű glamrock-dzsekije emlékezetesebb, mint az érzékeny ballada, amit játszik, nehéz elképzelni, hogy ezzel állnánk az eurovíziós dobogóra. A 4-es versenyző az első, aki sehonnan nem ismerős, egyúttal ő a legérdekesebb: 15 éves és a többiekkel szemben fesztelenül, összeszedetten mutatkozik be a felkonf előtt. Sajnos maga a dal színtelen-szagtalan retróorgia, a háttérben a szegény ember Austin Powerse és táncosai.

Palcsó Tamás kezdi igazán kikezdeni a szerkesztőség idegeit; szerencsére nem muszáj figyelnünk, dala gondolatiságát ugyanis jó előre a szánkba rágja, mégpedig filozófus-horgász nagypapája szavaival (valami olyasmi, hogy légy boldog, ne rágódj a múlton, éld át a pillanatot). Ha bármit fel kellene idézni holnap a dalból, valószínűleg a háttérre vetített pillangókat és a refrén elé ékelt visszafogott, Michael Jackson-os visítást említenénk. A pult túloldalán sincsenek oda, Rúzsa Magdi személyében először nyitja ki a száját zsűritag.

Life.hu
Life.hu

A Background énekesnője

Semmi baj, készül az első vicces csapat. A Background a nyolcvanas évekkel jön, nyolcbites videojátékhangok, mackófelsők, az énekeslányon extra smink, sok tupír, kár, hogy nem nagyon tud mit kezdeni magával, sem mozgását, sem hangját tekintve. "Legyél még bolondabb" - mondja Csiszár, rendkívül elnézően megjegyezve, hogy a cédén beküldött előzetes változat azért kidolgozottabb volt.

Gyurcsík Tibor fejrázós elektropopja kellemesen Compact Disco-s, Walkó Csaba biztosan imádni fogja - gondoljuk. Igazunk lett. A műsor átlagát felfelé húzza Keresztes Ildikó is, aki azt hozza, amiben a legjobb: finoman depresszív, itt-ott majdnem katartikus, tisztességgel kiénekelt, filmzeneszerű dalt, amelybe óvatosan még dubstep-elemeket is csempésztek - bizony, dubstep a köztévén!
Ezután is nagyágyú jön, Geszti Péter, pontosabban magyar hangja, Rácz Gergő, aki előre szól: arról énekel, hogy mindenki egyedi, még te is, kedves olvasó. Az új tudással nem érezzük magunkat többnek, a zsűrinek az átlagosnál jobban bejön.

Life.hu
Life.hu

Keresztes Ildikó

Jó stratégiai érzékkel a végére hagyták az Agárdi Szilvia-Pál Dénes párost, amely nem csak bulvármércével mérve a legaktuálisabb. A dal pontosan olyan, mint amit mi a dalfesztiválra szoktunk küldeni, de a Búgó Hang és a Szende Hercegnő erőlködés nélkül eladják, kihoznak belőle mindent, amit lehet. Mintha még maga a műsor is megváltozna, az operatőr keringőt jár a páros körül, a háttér eszköztelen, ma este először senki sem játssza túl a szerepét. Természetesen megnyerik, egy ponttal beelőzve Keresztes Ildikót.

Bár a számoknak még csak az egyharmadát hallottuk, máris megjósoljuk: a versenyre ismét komolykodó, színtelen-szagtalan dalt küldünk, jó esetben karizmatikus előadóval, május 18-án pedig valahol a középmezőnyben végzünk. Ne legyen igazunk.

A Dal középdöntőjébe jutottak:

Agárdi Szilvia és Pál Dénes
Keresztes Ildikó
Rácz Gergő
Baricz Gergő
Gyurcsík Tibor
Palcsó Tamás

Emlékszel még a 2011-es düsseldorfi dalfesztivál 7. helyezetjére?
Ha igen, a Napi hím oldalon egy különleges összeállítást nézhetsz meg róla.




Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.