Bette Davis - 1939
Míg a legtöbb lista elsősorban a 2000 utáni Oscar-gálák ruháit idézi fel, nem szabad elfelejteni, hogy az első díjakat 1929-ben adták át. Sok év távlatából sokkal könnyebb szelektálni a ruhák közül. Egyik nagy kedvenc a legendás Bette Davis 1939-es, drámai estélyije. A finom tüllruhát látványos tollgallér tette igazán különlegessé és emiatt feledhetetlenné.
Audrey Hepburn - 1954
Az elbűvölő Audrey Hepburn nem is vehette volna át ennél hozzáillőbb ruhában a legjobb női főszereplőnek járó Oscar-díjat. A fehér, virágos-csipkés, deréköves darabot Hubert de Givenchy készítette a Római vakáció egyik ruhája alapján. Az eredeti ruha Edith Head jelmeztervező munkája, akit ebben az évben szintén Oscarral tüntettek ki. A színésznő sminkje kicsit erős ehhez a ruhához, de mentségére szolgál, hogy következő filmje forgatásáról ugrott át az Oscarra. Arra is alig volt ideje, hogy ruhát cseréljen, nemhogy a forgatási sminket átalakítsa.
Grace Kelly - 1955
Nem létezhet a legszebb Oscar-ruhákat összegyűjtő lista a stílus hercegnője, Grace Kelly nélkül. A gyönyörű színésznő nemcsak a vásznon, hanem a magánéletében is nagyon sokat köszönhet Edith Head jelmeztervezőnek, aki számtalan ruhát tervezett neki. Többek között azt a letisztult, mégis különleges akvamarin színű estélyit, amelyben 1955-ben átvehette az Oscar-díjat. Csak a ruha anyaga több mint 4000 dollárba került!
Elizabeth Taylor - 1961
A tavaly elhunyt díva 1961-ben a Modern kaméliás hölgy című filmben nyújtott alakításáért kapta meg az Oscart. Nagyon különleges Dior ruhában vette át a szobrocskát. A sárga színű ujjatlan felsőrész és a harang alakú, virághímzéses, hófehér báli szoknya között vastag zöld színű öv fogta körbe a színésznő lehetetlenül karcsú derekát.
Farrah Fawcett - 1979
Az ilyen csillogó, aranyszínű ruha merész választás a vörös szőnyegre, de a színésznő leckét adott stílusból mindenkinek - csak sokan nem tanulták meg. Az 1979-es gálán viselt, spagettipántos, fényesen csillogó ruhához nem viselt ékszert, sminket is alig, a haját pedig a tőle megszokott módon, egyszerűen leengedve hagyta. Bár az egyik fotón furcsa a smink, ezen a videón jól látszik, mennyire tökéletes ez az összeállítás.
Nicole Kidman - 1997
A hol aranynak, hol zöldnek, egyesek szerint pedig abszintszínűnek tűnő estélyi sokkal több mint egyszerű ruha. Nicole Kidman számára annak az erős, karakteres nőnek az öltözéke, aki nem akart többé a háttérbe húzódni, és már nem szerette a szende Mrs. Cruise szerepét. Többre vágyott: figyelemre, elismerésre. Ebben volt segítségére a Dior divatház fiatal tervezője, John Galliano, aki beleadott mindent ebbe a ruhába és istennőt varázsolt az addig visszafogott színésznőből.
Sharon Stone - 1998
A színésznő szinte minden szalagcímet bezsebelt az Oscar-gála másnapján, amikor a vörös szőnyegen egy gyönyörű, levendulaszínű Vera Wang szoknyában és a férje egyik ingében jelent meg. Az összeállítást lehet nagyon szeretni és nagyon nem szeretni, de azzal nem lehet vitatkozni, mekkora hatással volt a divatra. Az "olcsó" és a minőségi darabok egymással való viselése a vörös szőnyegen akkor még nem volt divat a sztárok körében, ezért is emlékezetes ez a viselet. Persze az sem mellékes, hogy Sharon Stone szédítően nézett ki a kigombolt, felhajtott ujjú, hófehér férfiingben.
Charlize Theron - 2000
Mély dekoltázs elöl és még mélyebb hátul - mintha ez lett volna Vera Wang jelszava, amikor megtervezte ezt a gyönyörű, narancssárga ruhát, amelyben Charlize Theron mindenkit elbűvölt a 2000-es díjátadón. A színésznő bámulatos alakját még inkább kiemelte a ruha szabása. Bár a narancssárga kockázatosnak számít a vörös szőnyegen, ez a gyönyörű, kicsit opálos árnyalat megcáfolta ezt.
Julia Roberts - 2001
Amikor Valentino Garavani meglátta Julia Robertset a fekete-fehér, tülluszályos Valentino ruhában, úgy érezte, ez a karrierje csúcspontja. A legjobb női főszereplő díjával kitüntetett színésznőt abban az évben ötven ruhával keresték meg a gála előtt, de ő - akkor szokatlan módon - egy évekkel korábbi, 1992-es kollekcióból származó ruhát választott. Ezzel ő is divatot teremtett a vörös szőnyegen, innentől kezdve rendszeresen találkozni vintage ruhákkal a vörös szőnyegen.
Kate Winslet - 2002
Ben de Lisi tervező neve nem olyan ismert, de az biztos, hogy ezzel a gyönyörű, piros ruhával beírta magát a legnagyobb tervezők közé. Az egyszerű vonalvezetésű estélyi különlegessége a dekoltázstól a vállig futó virágdíszítés. A szettet parányi gyöngyfülbevaló és különleges borítéktáska teszi teljessé.
Halle Berry - 2003
A színésznő burgundi színű, felül átlátszó anyagból készült, hímzéses Elie Saab ruhája talán az egyik legismertebb Oscar-estélyi az elmúlt tíz évből. A mi favoritunk mégis az a félvállas, aranyszínű istennőruha, amelyet egy évvel később, a 2003-as díjátadón viselt. Annyira gyönyörű volt benne, hogy Adrian Brody sem tudott ellenállni neki.
Hilary Swank - 2005
A 2003-as rózsaszín tévedés után két évvel Hilary Swank feledhetetlen ruhában tért vissza az Oscar vörös szőnyegére. A Guy Laroche alkotta sötétkék, hosszú ujjú, hátul mélyen dekoltált, elöl szigorúan zárt, uszályos estélyi minden nőies ívet és domborulatot kiemelt. A színésznő azt nyilatkozta, hogy pár nappal a díjátadó előtt még úgy volt, hogy egy Calvin Klein estélyiben lép a vörös szőnyegre, de az utolsó pillanatban meggondolta magát. Ha így tett volna, egy ikonikus darabbal lennénk szegényebbek.
Keira Knightley - 2006
A drámai, minden figyelmet magának követelő Vera Wang estélyi lélegzetelállítóan állt a színésznőn, de ez csak az egyik dolog. A Keira Knightley-tól szokatlan, túlburjánzó, mindenkit elkápráztató ruha a pszichológiai hadviselés része volt: biztosította az embereket, hogy nem egy kislánnyal, hanem egy komoly színésznővel van dolguk, akit nem véletlenül jelöltek a legjobb női főszereplőnek járó díjra.
Michelle Williams - 2006
Vera Wang ugyanabban az évben még egy színésznőnek segített abban, hogy magára vonja a figyelmet és felvillanthassa elképesztő stílusérzékét. Bár a legjobb mellékszereplőnek járó díjat nem nyerte meg (a Túl a barátságon című filmért jelölték), a sáfránysárga estélyi, a vörös rúzs, a szélfútta konty minden addiginál nagyobb figyelmet hozott neki.
Anne Hathaway - 2009
Hát lehet Anne Hathaway-t nem szeretni ebben a káprázatos Armani Privé estélyiben, amely minden négyzetmilliméterében a hollywoodi glamúrt idézi? Tiszta, ragyogó, a pezsgőszín tökéletesen áll neki, és kicsit sem sápasztja. Mit is mondhatnánk? Tökéletes és feledhetetlen.
Sármán Nóra divattervező korábban elárulta nekünk, hogy az Oscar-gálával szemben nem elvárás a nagyestélyi, a különlegesség abban rejlik, hogy a legtöbb magyar híresség fiatal magyar tervezők ruháiban jelenik meg. A tervezésnél viszont számtalan olyan dologra kell figyelni, ami az Oscar-ruháknál is szempont. Nórát erről kérdeztük.
- Milyennek kell lennie egy Oscar-ruhának, hogy évek, sőt évtizedek múlva is dicsérjék?
- A legfontosabb, hogy a színésznő kisugárzása és személyisége érvényesüljön. A ruha ne elnyomja ezt, hanem hozzátegyen.
- Mi mindent kell figyelembe venni egy vörös szőnyegre szánt ruha elkészítésénél?
- A híresség személyiségén kívül fontos, hogy különleges és előremutató legyen, hiszen a vörös szőnyegen bemutatott ruhák határozzák meg utána az alkalmi ruha és főleg a menyasszonyi ruha divatot. Ez nem azt jelenti, hogy nagyon extravagáns ruhákat kell tervezni. Általában klasszikus estélyi ruha sziluetteket láthatunk, de mindig találunk olyan részleteket, megoldásokat, amelyek nagyon újszerűek.
- Van-e olyan Oscar-ruha, amelyik neked is nagyon tetszett az elmúlt években?
- A 2011-es Oscar-díj-átadón Cate Blanchett lélegzetelállító volt Givenchy haute couture ruhájában. A ruha megfelelt minden olyan elvárásnak, aminek egy ilyen rendezvényen meg kell felelni, úgymint a klasszikus hosszú sziluett, a nemes anyagok, ugyanakkor nagyon különleges és újszerű volt.
- Melyik nagy sztárt öltöztetnéd, és miért pont őt?
- Nincs kedvencem, bárkit szívesen felöltöztetnék, mert izgalmas feladat a személyre szabott tervezés.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.