fashion week vásárlás öltözködés ruha internet webbolt webáruház
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Tetszik, szükséged van rá, meg kell venned. Az egyetlen probléma, hogy csak egy fotó a képernyőn, amit nem tudsz megfogni. Mégis, az a tökéletes szoknya könyörög, hogy ruhatárad legújabb tagja legyen. Ez egyike azon okoknak, amiért az online vásárlás izgalmas és frusztráló is egyben.

A legtöbb ember minden gond nélkül rendel DVD-t az internetről, azonban amint ruházati cikkről van szó, elbizonytalanodik. Igaz, hogy nehéz tud lenni a megfelelő felső kiválasztása felpróbálás nélkül, de nem lehetetlen.

Thinkstock
Thinkstock

Méretek

Nincs kötelezően előírt, egységes méretezés, minden gyártó a saját maga által kreált irányelv alapján dolgozik. Az egyik márka 38-as méretű farmerja elképzelhető, hogy sokkal kisebb, mint egy másiké. Sőt, néha még az ugyanolyan címkével ellátott nadrágok is teljesen eltérhetnek kollekciótól függően (lásd Zara Woman és TRF).

Tehát nem elegendő tudni a ruhaméretedet, ha nincs lehetőség felpróbálni a terméket. Tudnod kell a pontos méreteidet, ha az online vásárlás mellett döntesz. Ha szükséges, kérj meg egy barátot/barátnőt. Sokkal könnyebben fog neki menni, mint ha te magad próbálod megmérni magad.

Soha ne húzd be a hasad, vagy állj túl egyenesen. Mindenkinek megvan az a reflexe, hogy magasabbnak és vékonyabbnak szeretne látszani, különösen, ha megmérik. A probléma ott rejlik, hogy a legtöbb ember nem húzza ki magát, és nem jár behúzott hassal egész nap. Az ilyen "hamis" méretek alapján rendelt ruha kényelmetlen lesz, és nem is fog jól állni. Szóval a természetes tartásod közben, normál légzés mellett mérd meg magad.

A leggyakoribb és legfontosabb méretek a mell-, derék- és csípőszélesség. Az utóbbi megtévesztő lehet, ugyanis nem a medencecsontodnál kell mérni, hanem összezárt lábbal a legszélesebb résznél, ami a feneked közepe táján van.

Magadnak vásárolj

Az online ruhavásárlás bár végeláthatatlan választékot kínál, azt a veszélyt is magában rejti, hogy olyan darabot veszel meg, amit alapvetően fel se vennél, mert mondjuk nem a te stílusod. Tartsd észben, hogy mi áll jól. Ha tudod, hogy a narancssárga nem a te színed, akkor egy olyan színű ing ugyanolyan rosszul fog kinézni rajtad függetlenül attól, hogy az interneten vagy a bevásárlóközpont egyik üzletében vetted.
Ne tévesszenek meg a képek. A fazon és stílus ugyanazt a szabályt követik, mint a szín. Elképzelhető, hogy a modellt álló lányon tök jól néz ki, és kényelmesnek tűnik egy garbó, azonban ha fullasztónak érzed az ilyen típusú felsőket, az eredmény szintén ugyanaz lesz.
Mivel a fotó az egyetlen módja annak, hogy lássuk a terméket, figyelmesen nézd végig az összes alternatív képet róla. Különösen a részleteket tanulmányozd, közelíts rá a képre, ha lehet. Ha jól átnézed a fényképet, segít a döntésben, hogy van-e bármilyen dolog, ami miatt tetszik/nem tetszik az adott ruhadarab.

Mikor/hogyan éri meg

Lehet, hogy a termék ára nagyon vonzó, azonban sokszor a szállítási költség többe kerül, mint a ruhadarab, amit venni akarsz. Mindig előre nézd meg, mennyi ez az összeg, nehogy aztán csalódottan töröld a kosárból az árut, és hagyd el az oldalt.
Sajnos, ha nem az Európai Unión belülről rendelsz, mindezen költségekhez hozzájön még a vám is (50 euró feletti értékű vásárlás esetén). A posta küld egy hivatalos értesítőt a címedre, ami után bármilyen, a termék árát igazoló papírral, be kell menj egy központba, ahol kifizeted a vámot. (Terméktől függően 3-5 százaléka az árnak.) Ezután a csomagoddal együtt távozhatsz. Megjegyezésként megemlítenénk, hogy a hamisítványokat a vámhivatalnak jogában áll elkobozni.

Ha mégse jó a termék

Még a legtapasztaltabb vásárló is beleeshet abba a hibába, hogy olyan ruhát vesz, ami végül nem tetszik neki, vagy rossz a mérete. Az online bolt is küldhet hibás darabot, esetleg rossz méretet. Ilyenkor merül fel a visszaküldés/csere problémája.
Akármilyen oldalról is rendelsz, mindig olvasd el a "return policy"-t, azaz a visszavásárlási szabályzatot. Ahány bolt, annyi változat. Valamelyik csak cserélni hajlandó a terméket, pénzt visszatéríteni már nem, akad olyan is, amelyik elutasít bármiféle módosítást, bár erre azért ritkán látni példát.

Külföldön a legtöbb bolt a termék visszaküldésének postaköltségét is állja, sajnos Magyarországon ezt (még) nem vették át. Azonban ha mégis a visszaküldés mellett döntesz, a következőkre figyelj.

1. Sose töröld ki a visszaigazoló e-mailt, ugyanis erre nagy szükséged lehet még, mert ebben szerepel a rendelési szám/azonosító. Az esetek többségében ez az, amit kérnek visszáru esetén, ugyanis ez alapján tudják beazonosítani a rendelést és a pénzügyi tranzakciót.

2. Mindig ajánlottan add fel a csomagot! Ez nagyon fontos, hiszen ha elvész a postán, csak így tudod igazolni, hogy feladtad azt, és senki sem mondhatja, hogy különös módon elveszett.

3. Légy türelmes a visszatérítési procedúra alatt. Sok időbe telhet, amíg az összeg újra megjelenik a számládon, de erre fel is hívják a figyelmed az e-mailben.

Thinkstock
Thinkstock

Hol vásárolj?

http://www.ebay.com/

Az eBay egy nemzetközi aukciós oldal, ahol bárki regisztrálhat, és feltöltheti eladni kívánt termékeit. Egyébként a Vatera is ennek alapján épül fel. Bármit, de tényleg bármit megtalálhatsz a portálon, mindössze időt kell szánnod rá, abból viszont nem keveset. A keresőben a saját preferenciáid szerint szűkítheted a találati listát, erre szükség is van, hiszen több százezer terméket dob fel egy-egy kulcsszóra. Van olyan termék, amelyre licitálhatsz, és van olyan, amelynél a "Buy it now" opció (is) lehetséges, azaz fix áron azonnal megveheted. Azt ajánljuk, úgy rendezd sorba a keresést, hogy az árat és a postaköltséget összeadva növekvő sorrendben lásd. Így ráadásul eltűnnek a listából azok a termékek, melyeket nem is szállítanának Magyarországra, mert van ilyenre is példa.

http://www.asos.com/

Az ASOS a Life.hu személyes kedvence. A brit, kizárólag online bolt választéka óriási, állandó outlet részleggel, ahol 70 százalékkal leértékelt darabokat is találni az aktuális divat szerint. Saját nevét ábrázoló címkével ellátott termékei mellett sok-sok más márkáét megtalálhatod, híresebb tervezőkét is. Ami nekünk nagyon imponál, hogy nemcsak képeken nézheted meg a ruhát, hanem mindegyikhez videó is tartozik, amiben egy modell végigmegy a kifutón az adott ruhadarabban. Azt is feltüntetik, milyen magas a lány, milyen méretű ruhát visel, és hány cm hosszú a ruha/nadrág szára/felső. És ami a bónusz, hogy ingyenes a szállítás a világ minden pontjára, azaz Magyarországra is, és 10 munkanapon belül megkapod a csomagod. Mindenképpen ajánljuk, hogy a Facebook oldalát is kövesd figyelemmel, mert szinte minden hónapban van valami plusz kedvezmény, amiről ott értesítenek először.

http://www.topshop.com/

Egy másik angol márka, a TOPSHOP is rendelkezik online bolttal. Szintén nagyon trendi darabokat találhatsz elérhető áron. Időről időre vendégtervezők kollekcióival áll elő a cég, mint például Christopher Kane vagy Mary Katrantzou. Talán a legsikeresebbnek a Kate Moss szupermodellel való kollaboráció mondható. A soron következő az excentrikus skót divattervező, Louise Gray lesz. Több vonala van - az ASOS-höz hasonlóan -, így az alacsony termetű (Petite) és a magas lányok (Tall), valamint a várandós hölgyek (Maternity) is találhatnak maguknak ruhát. Sőt, a Mini újszülött kortól 18 hónapos korig a babáknak is kínál divatos darabokat. A szállítási költség nem vészes (6 font), és időnként itt is van promóció ingyenes szállításra, illetve 100 font feletti vásárlás esetén egyébként sem kell azért fizetned.

http://www.net-a-porter.com/

A NET-A-PORTER már egy másik kategória. A világ első számú online luxus divatboltja a legexkluzívabb tervezők darabjait kínálja. Az amerikai származású stylist/divatújságíró Natalie Massanet 2000-ben indította el az oldalt. A kezdetekkor mindössze évi 1000 rendelésre volt kapacitásuk, jelenleg napi 1000 rendelést jegyeznek, és 350 millió fontra becsülik a cég értékét. A tervezőknek biztos sikert és új vásárlókat garantál, ha bekerülhetnek a NET-A-PORTER kínálatába. A standard szállítási költség Magyarországra 15 euró, ami nem sok, ha azt nézzük, hogy 3-4 munkanap alatt kiszállítják a rendelést.

http://www.theoutnet.com/

A THE OUTNET a NET-A-PORTER outlet verziója, amelyet Natalie Massanet 2009-ben indított el. Korábbi szezon darabjait tudod megvásárolni olcsón - legalábbis olcsóbban. Szintén gondosan válogatott tervezők ruháit találhatod meg itt is, mint a NET-A-PORTER-en. Minden hétvégén úgynevezett "Weekend Shop-In" van az oldalon, ami pénteken kezdődik, és 72 órán át tart. Ilyenkor az alapvető kedvezményen felül plusz leértékelésre kerülnek bizonyos darabok. Érdemes a hírlevélre feliratkozni, hogy értesülj mindig az eseményről. A szállítás csak egy picivel több, mintha testvéroldaláról rendelnél, 17,98 euró, és ugyanúgy 3-4 munkanapon belül megkapod.

http://thesense.co/shop/

Molnár Dorka, a THE SENSE divatbloggere nemrégiben nyitotta meg online áruházát. Egyelőre nem nagy a választék, de azt ígéri, folyamatosan frissülni fog az árukészlet, az adott szezonhoz igazodva. Nemsokára például jön a szalagavató-időszak, így lesznek odaillő ruhák is, a hideg beköszöntével télikabátokat is lehet majd találni az oldalon. Az árak barátiak, és Dorka azt írta, folyamatosan lesz kedvezmény egy-egy darabra, valamint nyereményjátékokkal is kedveskedni fog. Ami nagyon jó hír, hogy Magyarország egész területére ingyenes a szállítás!

Jó vásárlás!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.