A kígyóvértől a lézerig, avagy mese a csupasz igazságról

borotválás szőrtelenítés szőrtelenítő krém krém gyanta szőr
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A szőrtelenítés manapság az egyik legnépszerűbb szépségszolgáltatás, ám hosszú és fájdalmas múltról árulkodik. A divattrendek mindig is fontos szerepet játszottak a testszőrzetet illetően, és ha mélyebbre ásunk a történelemben, egyértelmű, hogy a „csupasz" boldogságra való törekvés szinte egyidős az emberiséggel. Lássuk, hogy távol a szerény kezdetektől mire voltak képesek a nők a csábító megjelenésért. 

Szépségápolás ókori stílusban

A szőrtelenítés története és fejlődése egy izgalmas utazás, amit az idők folyamán sok technológiai hatás és társadalmi változás formált. Okai nem mindig pusztán esztétikai jellegűek voltak: a kulturális tényezők és a vallási szokások is egyformán hatottak mindkét nemre, amikor különböző szőrtelenítési módszerekhez folyamodtak. Az ókori civilizációk Mezopotámiában, Egyiptomban és Görögországban nagy hangsúlyt fektettek a külsőségekre. Ezekben az ősi kultúrákban a testszőrzetet tisztátalannak tartották, és néhány fennmaradt hieroglifán látható, ahogyan a rabszolgalányok csipesszel távolítják el a fáraó arcán lévő szőrszálakat. A sima arc Egyiptomban nem csupán kívánatos, hanem egyfajta státuszszimbólum volt. A nők csupasz teste egyet jelentett a klasszikus szépséggel, a fiatalsággal és az ártatlansággal, ennek elérése érdekében a szőrtelenítő készítményeket a legbizarrabb alapanyagokból kotyvasztották, mint például a szamárzsír, a kátrány, a kecskeepe, az égetett mész és a kígyóvér. A legenda szerint Kleopátra annyira rajongott a bársonyos bőrért, hogy udvarhölgyeivel rendszeresen tartott szőrtelenítő szeánszokat. A csábító távol-keleti nők cukorból és méhviaszból készült pasztát használtak a felesleges szőrszálak ellen, a római asszonyok pedig habkővel és „volsella"-val (csipesszel) szőrtelenítették a lábukat.

Részlet a Kleopátra c. filmből Forrás: AFP

Tudtad?

Bár a „threading" (arabul khite) egy primitív szőrtelenítési technikának tűnik, a tapasztalt szakemberek szerint hatékonyan működik. A fonáldepiláció őshazája Dél-Ázsia és a Közel-Kelet, a hosszú cérnaszállal főleg a szemöldököt formázzák, de Indiában az arc egyéb részein is alkalmazzák.

A múlt szőrtelen „sikkje": macskavizelet és tojáshéj

Észrevetted már, hogy a középkori portrékon szereplő hölgyeknek már-már ijesztő a tekintetük, és elképesztően magas a homlokuk? Úgy tűnik, hogy a homlokkopasztás az arisztokratikus megjelenés ára volt, és I. Erzsébet emelte élvonalba ezt a divatot. Az angol királynő külseje akkoriban olyannyira elfogadottá vált, hogy sok anya tojáshéjdarabokkal vagy macskavizelet és ecet keverékébe áztatott ronggyal dörzsölte be gyermeke homlokát, hogy megakadályozza a hajnövekedést. Ez a korszak más furcsa szőrfétisben is bővelkedik, így például a felső osztálybeli hölgyek a szép arc érdekében kitépkedték szempilláikat és szemöldöküket. Az 1500-as években a szőrzet eltávolításához egy másik jelentés is társult. A boszorkányok testét a nyilvános kivégzések előtt teljesen szőrtelenítették - kegyetlen módszerekkel - annak érdekében, hogy az apró nyílásokon eltávozhasson az ördög. Medici Katalin szigorúan megtiltotta alattvalóinak a szeméremszőrzet eltüntetését, és ez a gyakorlat Európa más részein is érvényesült egészen a viktoriánus korig, amikor a felső rétegek körében az intim testtájak szőrtelenítése egyre népszerűbbé vált – erről a korabeli meztelen fotók is tanúskodnak.

A pin-up lányok trendet teremtettek

King Gillette 1915-ben dobta piacra az első, nők számára kifejlesztett borotvát, ami egybeesik a rövidebb szoknyák és az ujjatlan ruhák megjelenésével. A Harper's Bazaar magazin még ebben az évben egy csupasz hónaljú modellel reklámozott egy szőrtelenítő port, aminek hatására jelentősen megnőtt a nők borotvák iránti érdeklődése. Az 1920-as években a Veet – ami napjainkban is az egyik piacvezető márka a szőrtelenítő készítmények között – egy korabeli hirdetésben „Légy önmagad" szlogennel népszerűsítette krémjét, aminél nincs „kényelmesebb és gyorsabb" módszer, és a végeredmény „megborzongatja a bőrödet". A második világháború idején az amerikai katonák szekrényeit pin-up görlöket ábrázoló képek díszítették, és a poszterlányok trendet teremtettek: a szexis pózok, a karcsú, csillogó lábak és a domborulatokat igencsak hangsúlyozó fürdőruhák azt jelentették, hogy nincs helye a szőrszálaknak! A kémiai szőrtelenítő krémek a '40-es években váltak népszerűvé, majd két évtizeddel később debütáltak a hideggyantacsíkok, amik forradalmi újítást jelentettek a hónalj, a láb, a kar és a bikinivonal szőrtelenítésében.

Forrás: Thinkstock

A braziltól a hollywoodi stílusig

Míg a '70-es években a dús, buja szőrzet hódított alul, egy évtizeddel később újjáéledt a bikinivonal fazonírozásának divatja mind Amerikában, mind Európában. Az első epilátorok a '80-as években jelentek meg, majd 1995-től világszerte elterjedtek a lézeres kezelések, amelyek népszerűsége azóta is töretlen. A brazil gyantázás, ahogyan a neve is sugallja, Brazíliából származik. A tengerparti városokban a '90-es években alakult ki a bikinivonal szőrtelenítésének e közkedvelt formája, amikor szinte az összes intim szőrzetet eltávolítják egy keskeny csík kivételével, míg a hollywoodi stílus teljes csupaszságot jelent, elöl és hátul egyaránt. Ma a legtöbb nő számára a mindennapi szépségrutin része a szőrtelenítés valamilyen formája, és a meztelenség egyre nagyobb jelenléte a tömegmédiában, illetve az alig takaró ruhadarabok még inkább fokozzák a csupaszság iránti megszállottságot.

Tudtad?

Fontos, hogy a bőrtípusodnak megfelelően válassz szőrtelenítő terméket (krémet, gyantát stb.), így ugyanis jó eséllyel elkerülheted a bőrirritációt, hiszen a termék a bőrtípus igényeinek megfelelő összetevőket tartalmazza.

Mi a helyzet a férfiakkal?

A neandervölgyi ember rendkívül találékony volt a szőrtelenítést illetően: dörzsölte, kaparta és tépte arcáról a nemkívánatos szőrszálakat, amihez éles szikladarabokat, kovakőből készült pengéket és kagylókat használt. A szépség és a testápolás forradalmárai az ókori egyiptomiak voltak, a fej borotválása - főként higiéniai okokból - mind a férfiak, mind a nők körében bevett szokás volt, és emberi hajból készült parókát viseltek. A világtörténelem leghíresebb hadvezére, Nagy Sándor hozta divatba a borotválkozást, és katonáitól is megkövetelte a sima arcbőrt, valamint a rövidre nyírt hajat. A 18. század közepén lépett életbe a szőrtelenítés civilizáltabb megközelítése, amikor 1762-ben a párizsi borbély, Jean Jacques Perret megalkotta az első biztonsági borotvát, majd King Gillette írt történelmet a cserélhető borotvapenge feltalálásával. 1929-től indult el a Jacob Schick ezredes által szabadalmazott villanyborotva tömeggyártása, ami egy új kozmetikai iparág kezdetét jelentette. Ma már a férfiak közül sokan nem csupán a frizurájukat illetően követik a divattrendeket – és az ápolt kinézethez szerencsére nincs szükségük éles kagylóhéjra vagy égetett mészre.

Forrás: AFP

Nagy Krisztina intimkozmetikus véleménye:

"Az elmúlt évek egyik legszívmelengetőbb változása, hogy hazánkban az intim szőrtelenítés megszokottá, elfogadottá vált. Amikor az első intimkozmetika megnyílt a fővárosban, a többség egyfajta elfogódottsággal, pironkodva lépett be az üzletbe, és sokan már a telefonos bejelentkezés közben is zavarban voltak, ma az új ügyfelek is teljes nyugalommal és bizalommal kezelik a helyzetet. Bármilyen is az aktuális intim szőrtrend, nyáron rendre megbukik, és szinte mindenki visszatér a teljes csupaszsághoz, a tapasztalataim szerint a vendégek inkább a hidegebb hónapokban variálnak. A férfiak esetében is meglepő változásoknak lehetünk szemtanúi: régebben jellemzően inkább a párjuk unszolására kezdtek el intim szőrteleníteni, manapság - párkapcsolattól függetlenül - egyre többen igénylik a teljes szőrtelenséget. Ennek okai sokfélék lehetnek: izgalmasabb szexuális élmény, szaunakultúra fejlődése, külföldi tapasztalatok, sport, másfajta komfortérzet."

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.