Egy felmérés szerint a 4 éves gyerekek 85 százaléka, a 6 éves gyerekek 65 százaléka, míg a 8 éves gyerekek csupán 13 százaléka hisz a Mikulásban. A felismerés nagy valószínűséggel szorosan összefügg azzal a ténnyel, hogy a gyerekek iskolába kerülnek, ahol ha akarják, ha nem, a nagyobb gyerekek kíméletlenül felvilágosítják őket a Mikulás-ügy valós hátteréről.
Puttonyos mesék és a valóság
Emellett persze a mesehit szertefoszlása egyfajta lelki, intellektuális érés következménye is, amikor a gyermek realitásérzéke kifejlődik, és világosabban tudja megkülönböztetni, szétválasztani, a megfelelő "zsákba" pakolni az élet mesei és valós elemeit, szereplőit. Ennek nyomán ez az az életkor, amikor nem is jelent már hatalmas csalódást a Mikulás szakálla mögé kukucskálni, megfelelő szülői kommunikáció mellett képesek természetes módon kezelni a kérdést.
A Mikulás csak szimbólum
A realitásérzék fejlődésekor a mikulásmítosz megrendülése és minden más mesealak létezésének megkérdőjelezése között létezhet időbeli összefüggés. Amikor a gyerekek képesek elfogadni, hogy a Mikulás valójában csak egy legenda a szülői szeretetről, úgy képesek elfogadni azt is, hogy a valóságban nem léteznek sárkányok, óriások és tündérek, és mindez csupán az emberi képzelet ajándéka.
A Mikulás mint a "JÓ" megtestesülése
A Mikulásban való hit ennek ellenére nagyon fontos alapköve a gyerekek igazságról és jóságról való gondolkodásának. A mesék jelentős részében a jó győzedelmeskedik - ahogy a Mikulás is a "jó" gyereknek hoz ajándékot -, és ha a gyermek egy idő után el is fogadja, hogy az élet nem képes utánozni a mesék mindent legyőző igazságát, azért a mindennapokban való eligazodásban képes kapaszkodót nyújtani. Néha pontosan az, hogy a Mikulás - vagyis a szülői szeretet igenis létezik.
Gyerekek mondták a Mikulásról
Miért ijednek meg a kétéves gyerekek a Mikulástól?
"A kisgyermekkor jellemzője a látszat és a valóság megkülönböztetésének nehézsége, ami azt jelenti, hogy gyakran keveredik náluk a valóság és a képzelet, ezért is hisznek még a mesékben, félnek a gonosz mesefiguráktól éjszaka, és elhiszik, hogy létezik a Mikulás" - mondta el Gazdag Enikő pszichológus. "Például a két és fél évesek megijedhetnek attól, ha egy másik gyerek álarcot vesz fel, mert azt hihetik, hogy az álarc valóban boszorkánnyá vagy sárkánnyá változtatta viselőjét. És ugyanígy működik ez a Mikulásnak öltözött ismerős esetében is."
A változás a gondolkodásban 5-6 éves korban kezdődik, sokkal nehezebben lehet a gyerekekkel elhitetni a látszat és a valóság összekeveredését. "Ebben az életkorban már nem hiszik el, hogy egy kődarabnak látszó szivacs valóban kődarab. Mire a gyerek iskolába kerül, gondolkodása sokkal inkább konkrét lesz, már nem csapják be a tárgyak felszíni jellegzetességei, képes a dolgok mögé látni, észreveszi, hogy a szomszéd bácsi hangján szólal meg a Mikulás" - világosított fel a szakértő. "De felnőttkorban is jó hinni a Mikulásban, és együtt örülni a gyerekekkel, hiszen ez az alkalom ugyanúgy, mint a karácsony, a gondoskodásról és a szeretetről szól."
Kassai Tini
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.