A világ leghíresebb szellemhajói

hajó utazás kísértet
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Szörnyű katasztrófák áldozataivá váltak... Az utasok és a személyzet mind a tengerbe veszett... A tengerészek a mai napig találkoznak kísértethajókkal a nyílt tengeren. De ennyi elég is a rémmesékből, inkább olvasd el a híres szellemhajók igaz történetét.

1. Lady Lovibond

Nem véletlenül mondogatják a vén tengeri medvék, hogy a nők balszerencsét hoznak, ha a fedélzetre lépnek. Az angol Lady Lovibond 1748. február 13-án, pénteken süllyedt el a Goodwin-zátonynál, az angliai Kenttől keletre. A homokzátony és környéke veszélyes hajózási útvonal, apálykor több hajóroncs maradványa is feltűnik egy-egy régi szerencsétlenségre emlékeztetve.

http://toptens.in
http://toptens.in

A Lady Lovibond tragédiáját azonban nem egy baleset, hanem szerelmi dráma okozta. A legenda szerint a vitorlás kapitánya, Simon Peel és ifjú neje, Amanda az esküvőjüket ünnepelték a hajón, Londonból Portugáliába tartva. A szép arába azonban az elsőtiszt, John Rivers is beleszeretett. Rivers féltékenységében megölte a kormányost, majd maga vette kezébe az irányítást és a hajót egyenesen a zátonyoknak vezette. A balesetet senki sem élte túl. A Lady Lovibond roncsai azonban nem kerültek elő, ötven évvel később, 1798. február 13-án azonban egy kapitány látni vélte a sértetlen szkúnert, sőt, a fedélzeten mintha az ünneplőket is hallotta volna. A legenda szerint azóta a szerencsétlenség minden ötvenedik évfordulóján feltűnik a szellemhajó, utoljára 1948-ban látták a Lady Lovibondot.

Van valami jó témád, amit megvitatnál másokkal? Indíts fórumot most, és nyerj könyvutalványokat!


2. Mary Celeste

Sir Arthur Conan Doyle-t



A vitorlás többször is tulajdonost váltott, mielőtt kísérteties útjára indult Benjamin Spooner Briggs kapitánnyal 1872. november 7-én. A hajón a kapitányon kívül nyolc matróz és két utas, a kapitány felesége és leánya utazott. A vitorláson mintegy 1700 hordó etanolt szállítottak New Yorkból Genovába, de a szállítmány sosem ért célba. A kísértetvitorlást decemberben a Dei Gratia kereskedelmi hajó kapitánya látta Portugália közelében sodródni, a fedélzeten sehol egy lélek. A kapitány átküldte három emberét a vitorlásra körülnézni, de a matrózok nem találtak sem élőket, sem a holtakat, a rakomány azonban hiánytalanul megvolt, csakúgy, mint az élelem. A hajónaplóba november 24-én írtak utoljára, a Mary Celeste-ről semmi sem hiányzott, csak a mentőcsónakok. A vitorlás tragikus sorsa ezzel nem fejeződött be: a Mary Celeste 1884-ben indult utolsó útjára, ahol rejtélyes körülmények között zátonyra futott Haiti közelében, majd elsüllyedt.

Te miről olvasnál szívesen a Life.hu-n?



3. SS Valencia





Amikor kialudtak a fények a fedélzeten, az utasok pánikba estek és a mentőcsónakokhoz rohantak. A kapitány határozott parancsa ellenére a hét csónakból hatot vízre is bocsátottak. A menekülő utasok azonban nem jutottak messzire a viharos óceánban, nem messze a baleset helyszínétől a csónakok a vízbe vesztek. Az SS Valencia 36 óra múlva elsüllyedt, a fedélzeten tartózkodó 173 emberből 136-an meghaltak azon a viharos éjszakán. Néhány hónappal később kelt szárnyra az első kísértethistória a gőzhajóról, vagyis az egyik mentőcsónakról. Egy halász vette észre a sodródó csónakot, amelyben nyolc csontváz feküdt... 27 évvel később, 1933-ban a mentőhajót ismét megtalálták, ráadásul kiváló állapotban, szinte sértetlen festéséről pedig azonnal felismerték, hogy a Valenciáról való - ma a Victoriai Brit Columbiai Hajózási Múzeumban látható.

4. Carroll A. Deering

A Carroll A. Deering egy kereskedelmi hajó volt, amely Új-Anglia és Brazília között szelte a tengeri mérföldeket. Utolsó útjára Maine felé Rio de Janeiróból indult 1920. december 2-án, miután kipakolta a rakományát. 1921. január 31-én azonban a parti őrség bukkant a sérült ötárbócosra Cape Hatterasnál, Észak-Karolinában egy homokpadra futva - 600 kilométernyire a hajózási útvonalától.

http://toptens.in
http://toptens.in

A fedélzeten csak két macskát találtak a matrózok, az étel a konyhában elkészítve, az asztalok a legénységnek megterítve, de az embereknek semmi nyoma. A Carroll A. Deering személyzetének eltűnéséről több legenda is szárnyra kapott: például, hogy kalózok támadták meg a vitorlást, hurrikán csapott le a szkúnerre vagy fellázadt a legénység a kapitány ellen. De az igazságra eddig még nem derült fény.

5. Baychimo

A Baychimót 1914-ben építették Svédországban a Hudson's Bay Company számára. Az 1322 tonnás gőzhajó Kanada és Alaszka között szállított árut. 1931. október 1-jén azonban lecsapott a korai tél a hajóra, és a jég körbezárta a gőzöst. Két nap után ugyan a Baychimo kiszabadult a jégtáblák közül, de egy hét múlva megint a tél fogságába került.

A hajózási társaság ekkor repülőgépeket küldött a teherszállító keresésére és a 22 fős legénység evakuálására, de 15-en a gőzös közelében egy faházban maradtak inkább, hogy megvárják a hóvihar elvonulását és a tél végét. Mire azonban az időjárás kegyesebbre fordult, a hajó eltűnt és csak néhány hónappal később 480 kilométerrel messzebb találták meg. 1933 márciusában néhány bátor inuit a Baychimo fedélzetére merészkedett, de tettük túl vakmerőnek bizonyult, mert egy semmiből lecsapó hóvihar 10 napra a hajóra zárta őket... Azóta a kísértetgőzöst többen látni vélték, utoljára 1969 májusában bukkant fel Alaszka közelében a gőzhajó. 2006-ban az alaszkai kormány csapatokat küldött a Baychimo megtalálására, de sem a légi, sem a vízi felderítők nem jártak sikerrel.

6. SS Ourang Medan

1947 júniusában, más források szerint 1948 februárjában, Malacca közelében a City of Baltimore és a Silver Star nevű hajók vették a holland SS Ourang Medan vészhívását. Az üzenet a teherhajó rádiósától érkezett: "A kapitány és a személyzet is halott..." Majd egy sor érthetetlen Morse-jel után a segélykérő üzenet így zárult: "Meghalok...". A bajba került hajóhoz a Silver Star volt a legközelebb, és a gőzhajó keresésére indult.

http://toptens.in
http://toptens.in

Az Ourang Medan fedélzetére lépő matrózoknak rémisztő látvány tárult a szemük elé: mindenhol halottak hevertek, testük már oszlásnak indult. Amikor el akarták vontatni a szellemhajót, a motortérben hirtelen tűz ütött ki, az Ourang Medan pedig gyorsan elsüllyedt. A rejtélyes hajó története tele van titokkal. A baleset idején ugyanis Hollandiában nem volt ezen a néven hajó regisztrálva, így nem kizárt, hogy egy csempészhajó volt. Elképzelések szerint a gőzhajó ciánkálit és nitroglicerint szállított, ez végzett a legénységgel és ez okozta a robbanást.

7. Jian Seng

2006 márciusában egy ismeretlen hajót fedezett fel az ausztrál parti őrség egyik repülőgépe Carpenteria közelében. A 80 méteres tanker gazdátlanul sodródott a Golf-áramlattal. Az ausztrál vámhivatal felderítőket küldött a hajó után, amiről kiderült, hogy teljesen néptelen, belepte a rozsda, a hajómotorok pedig működésképtelenek, a raktérben mindössze néhány zsák rizst találtak.

http://top10and10.com
http://top10and10.com

A tanker nevét lefestették, de a vámhivatal kiderítette, hogy Jian Seng volt korábban ráírva, de ezen a néven sehol sem regisztráltak hajót. A találgatások szerint a tankert csempészek, orvhalászok vagy kalózok használták. A valóságra és a tulajdonos kilétére azonban nem derült fény, ezért a gazdátlanul sodródó Jian Senget elsüllyesztették, hogy ne veszélyeztesse más hajók biztonságát.

8. Kaz II

A Kaz II esete akár a Mary Celeste modern története is lehetne. Néhány évvel ezelőtt, 2007. április 18-án egy gazdátlan vitorlás katamaránt fedeztek fel Ausztrália közelében. A tízméteres Kaz II fedélzetén elvileg hárman tartózkodtak, ők azonban nyomtalanul eltűntek, hollétük a mai napig ismeretlen.

Forrás: AFP
Forrás: AFP

A tapasztalt legénység - a tulajdonos és két barátja - eltűnése rejtélyes esemény. Amikor a katamaránt felfedezték a motor még működött, sem az értékes laptopok, sem a GPS-ek, sem a búvárruhák nem tűntek el, az étkezőben meg volt terítve. Sem bűncselekményre, sem kalóztámadásra, sem hirtelen viharra nem utalt semmi jel, így a Kaz II története is bekerült a megoldatlan esetek közé.

9. USS Hornet

Az USS Hornet a II. világháború közepén, 1943-ban aratta legnagyobb sikereit a Csendes-óceánon. A repülőgép-anyahajó nagyon eredményes harci jármű volt, több mint 1400 japán repülőgépet lőtt le, és számtalan kisebb csatahajót gyűrt le. A hajót 1969. július 24-én az a megtiszteltetés érte, hogy a partra szállíthatta az első holdra szállás űrhajósait.

www.uss-hornet.org
www.uss-hornet.org

Ma az USS Hornet múzeumként szolgál, bárki a fedélzetére merészkedhet, ha nem fél a kísértetektől. Az anyahajó ugyanis nemcsak dicsőségek helyszíne volt: a fedélzetén legalább 300-an vesztették életüket a II. világháborúban. A szemtanúk számtalanszor beszámoltak már kísértetekről és más paranormális esetekről. A Hornet hatalmas fémajtói maguktól kinyílnak és becsukódnak, a használaton kívüli csövekben pedig állandó a morajlás és gyakori a kopogás. És még a szkeptikusok is elismerik, hogy a hajó atmoszférája egészen kísérteties.

10. RMS Queen Mary

Az RMS Queen Mary is egy tipikusan szellemek lakta hely. Az 1936-ban szolgálatba állított hajó akkoriban a világ egyik leggyorsabb utasszállítója volt, mivel az ellenséges tengeralattjárók nem tudták utolérni, a II. világháborúban teherszállító hajóként szolgálta az amerikai hadsereget. A Queen Maryt szürkére festették, hogy az ellenséges egységek ne tudják azonosítani, ezért Szürke Szellemnek is nevezték.

1942. október 2-án azonban szörnyű baleset történt: a teherhajó teljes gőzzel, megállás nélkül "dolgozott", akárcsak a váltótársa, a HMS Curacao. Mindkét hajó személyzete navigációs hibát vétett, így azok összeütköztek. A Curacao szinte kettétört, és a fedélzetén 336 emberrel percek alatt elsüllyedt. A szerencsétlenséget csak 26-an élték túl, őket a Queen Mary legénysége menekítette ki. A katasztrófa hangjai, a fém recsegése, a szerencsétlenül jártak ordítása még ma is hallható a hajón. Egy 18 éves szerelő szelleme - aki 1966-ban egy tűzoltási gyakorlaton szenvedett balesetet - szintén gyakran kísért, az egykori kórház részlegen babasírás hallatszik, a medencénél pedig egy korábban meggyilkolt "fehér asszony" bukkan fel rendszeresen. A Queen Mary 1967-ben nyugdíjba ment, azóta múzeumként, szállodaként és szabadidőközpontként üzemel a kaliforniai Long Beachen.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.