világvége konzerv maják bunker ufó gyertya
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Néhány éve hazánkban is megjelentek a Nyugat-Európában és a tengeren túl is, évtizedek óta sikerrel futó internetes aukciós oldalak. Lényegük, hogy az eladni kívánt termékeket nem fix áron kínálják, hanem mi dönthetjük el, nekünk mennyit ér meg a kiszemelt portéka, ezért néha fillérekért juthatunk értékes áruhoz.

Ezeken az aukciós oldalakon ugyanis a fix ár helyett licitálnunk kell, így gyakran megesik, hogy komoly árcsaták alakulnak ki egy-egy többek által is vágyott ruhadarabért. De az is előfordulhat, ha ügyesen taktikázunk, hogy potom összegekért juthatunk remek holmikhoz. A következőkben néhány hasznos tippet adunk, melyek segítségével sikerrel vásárolhatsz vagy eladhatsz nem csupán a hazai, hanem a nemzetközi aukciós oldalakon is.

Thinkstock
Thinkstock

Ha vásárolnál

Kezdő licitvadászként, ismerkedés gyanánt talán jobb vásárlóként látogatni az aukciós oldalakra. Pár lépéses regisztrációs procedúrát követően máris böngészhetünk az ajánlatok között. Jellemzően a kismamák népes tábora az, aki a legtöbb adás-vételt bonyolítja az interneten, így töménytelen mennyiségű használt babaholmit szerezhetünk be jó áron. A magyar aukciós oldalakon főként a hazai piacon jelenlévő márkákkal találkozhatunk, így ha valami különlegesre vágyunk, érdemes a nemzetközi site-okon is böngészni.

Amennyiben kedvünkre való portékára leltünk, a legfontosabb, hogy megnézzük, mikor indították és mikor végződik a licit. Ezt a termék adatlapján percre pontosan figyelemmel kísérhetjük, hiszen egy óra visszaszámol, jelezvén, mennyi időnk maradt, hogy megtegyük ajánlatunkat. Sőt, már arról is tájékozódhatunk, hogy hány vetélytársra számíthatunk a licit során, hiszen az adatlapon ez is ellenőrizhető. Láthatjuk, hányan nézték meg idáig és hányan figyelik a terméket, hiszen "megfigyelő" funkció is elérhető a weboldalakon, így könnyű visszakeresni a későbbiekben is. Ha magas az adatlap látogatottsága és sok a megfigyelője is, akkor valószínűleg sokan licitálnak majd. Erről a "kérdések és válaszok" funkció segítségével is tájékozódhatunk, esetleg itt is alkudozhatunk az eladóval, hogy állítson be nekünk egy úgynevezett "villámárat", így licit nélkül azonnal miénk lehet a kínált portéka.

Vegyünk példának egy gyermekjátékot, melynek kikiáltási ára 100 forint. Az eladó a licitlépcsőt is beállítja előre, így a vételár mondjuk licitenként 100 forinttal nő. Beírhatunk egy maximális összeget, amit mi hajlandóak lennénk kifizetni az adott játékért, így ha beírunk 3000 forintot, de rajtunk kívül senki nem licitál, akkor 100 forint lesz a végösszeg, ám ha valaki 2500 forintot adna érte, akkor automatikusan mi nyerünk, hiszen a mi maximális licitünk a magasabb.

A zöldfülű licitvadászok már napokkal az aukció befejezte előtt akcióba lépnek, ám mi, a profik maradjunk csak a háttérben és figyeljünk. Egészen az utolsó percekig... izgalmasan hangzik, ugye? Csendesen figyeljük a licit alakulását és csak az utolsó másodpercekben csapunk le, mintegy 10 másodperccel a lejárat előtt, amikor már a vetélytársak nem tudnak reagálni. Így végül mi nyerünk. Minden esetben számolnunk kell a szállítási költséggel, mely a vételáron felül minket terhel, de erről is bátran alkudjunk az eladóval.

A legnagyobb nemzetközi aukciós oldal német és angol verzióját is bátran használjuk, még a magasabb postaköltség dacára is jelentősen olcsóbban juthatunk mindenhez hozzá, mint a hazai piacon. Ha nyelvi nehézségeink adódnak, használhatjuk a google online fordítóját, esetleg böngészőként a google chrome-ot, mely akár magyarra fordítva is megjeleníti bármely weboldalt. Itt a használt termékeken felül rengetek "online shoppal" találkozhatunk, melyek hatalmas árengedményekkel csábítanak. Ehhez viszont elengedhetetlen, hogy rendelkezzünk úgynevezett "paypal" számlával, mely a ma létező legbiztonságosabb fizetőeszköz minden internetes vásárló részére. Az említett nemzetközi aukciós oldal pedig teljes körű pénzvisszafizetési garanciát vállal minden paypallal fizető partnerének.

Thinkstock
Thinkstock

Ha eladnál

Ahhoz, hogy eladhassunk, már bankkártyás regisztráció szükséges, ide utalják majd vevőink a vételárat. Első lépésként az eladni kívánt holmiról készítsünk minél jobb minőségű digitális fényképeket, melyeket töltsünk le a számítógépünkre. Ezután kezdjük el kitölteni a hirdetési adatlapot. Fontos, hogy jól válasszuk ki azt a kategóriát, melyben meghirdetjük az eladni valót, illetve egy jól megfogalmazott és pontos leírást mellékeljünk, mely kizár minden félreértést.

Nem mindegy, hogy mikor indítjuk az aukciót, hiszen ha este 10-kor töltöttük fel, az általunk meghatározott 1-től 21 napon belül szintén este 10-kor fog lejárni. Így ha egy kismamák számára szánt terméket hirdetünk, tartsuk szem előtt, hogy ők az aukció zárásakor vajon a gép előtt tudnak-e lenni. Például ha divat- vagy szépségipari cikkeket szeretnénk meghirdetni, a lejáratot időzítsük a délutáni órákra, mert ekkorra a fiatalabb vásárlók is hazaérnek a középiskolából/egyetemről, de a munkahelyükről licitáló hölgyek is nagyobb valószínűséggel ülnek a gépek előtt, miután túl vannak a délelőtti hajtáson és értekezleteken. Kismamáknak szánt holmik lejáratát érdemesebb a későesti órákra időzíteni, hiszen mikor a gyerekek alszanak és a házimunkát is befejezték, sok mami landol a világhálón.

Külföldi oldalakon is hirdethetünk, ám az ottani árakkal nehéz versengeni. Míg itthon egy használt ruhát az új ár feléért tesznek fel leggyakrabban az eladók, addig egy angol oldalon 0,99 fontos, vagyis közel 400 forintos kikiáltási áron indít a tulajdonos. Angol aukciós oldalakon egyébként gyakran találkozhatunk a "bundle", vagyis csomag megjelöléssel, amikor egy eladó a kinőtt gyermekruhákat egy nagy "batyuként" értékesíti. Így például kislánya 1 és 2 éves kora között hordott holmijaira licitálhatunk. Talán ezeken az aukciókon nyerhetünk a legtöbbet, hiszen az angolok leggyakoribb és legszebb gyermekmárkáit jó minőségben és főleg olcsón szerezhetjük be.

Mindent összefoglalva aukcióra fel, a lehetőségeknek csakis a pénztárcánk szabhat határt. Egy dolgot viszont mindig figyelmesen tanulmányozzunk, ez pedig a partner értékelése. Igyekezzünk csak pozitív visszajelzésekkel rendelkező eladókkal és vevőkkel üzletelni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.