Lassíts!
Horváth Mónika gépjárművezető szakoktató a megfelelő sebességet tartja az egyik legfontosabbnak: "Meg kell tanulni hóban autózni. Attól, hogy valaki megkapja a jogosítványát, még nem tud automatikusan ilyen körülmények között elboldogulni. Az egyik fő szempont, hogy nem szabad kapkodni, a másik pedig, hogy hóban nem sietünk sehova: bár a téli gumi alaptartozék, havas utakon az sem képes csodákra, így nem szabad száguldozni. Ahol az utak nincsenek megfelelően letakarítva, negyvennel még biztonságosan lehet vezetni, de hóesésben letakarított autópályán is 80 km/h az ajánlott sebesség."
Készülj fel!
A megfelelő túlélő felszerelés is fontos: Horváth Mónika szakoktató autójában mindig van téli ablakmosó folyadék, jégkaparó és jégoldó, de ha hegyre kell felmennie, hólánc is. Fontos, hogy a fényszórók is tiszták legyenek, illetve indulás előtt lekaparjuk a jeget, havat a szélvédőről és a tükrökről. A párátlanítás is elengedhetetlen: miközben a szélvédőt tisztítod, járasd a motort, így az utasteret is bemelegíted kicsit, és megszabadulhatsz a vezetésben zavaró vastag kabáttól és sapkától. Egy megfelelő törlőkendő mindig legyen kéznél, hogy letörölgethesd a párát, de hatékony lehet a klíma bekapcsolása is. A belső levegő keringetése viszont kifejezetten párásít.
Állítsd be az ülést!
A helyes ülőpozíció is fontos lehet a balesetveszélyes utakon. Baj esetén ugyanis főként karjaink és lábaink nyelik el a ránk ható energiát, ezért jó, ha nincsenek teljesen kinyújtva. Az ülést olyan közel húzd a kormányhoz, hogy a lábad még akkor is be legyen hajlítva, mikor a féket vagy a kuplungot nyomod teljes erővel, kezed pedig már a csuklónál érje el a kormány tetejét.
Figyelj a fékezésre!
A jeges, havas utakon igencsak megnő a féktávolság, így a sebesség csökkentése mellett a fékezésre is oda kell figyelned: a hirtelen fékezést, pláne a satuféket mindenképpen kerüld el, hiszen így az autó szánkóként csúszhat az úton. Ha nincs ABS a kocsiban, akkor pumpáló mozdulatokkal fékezz, a kerekek megcsúszásakor pedig engedd vissza a pedált. Indulás után pedig bármilyen autóról is legyen szó, 10-20 km/h-s sebességnél próbáld ki, mennyire csúszik az autó fékezéskor. Így legalább nagyjából tudhatod, mire számíthatsz a későbbiekben.
Mit tehetsz, ha megcsúszol?
Dacára az óvintézkedéseknek, előfordulhat, hogy megcsúszol egy kanyarban az autóval. Ilyenkor alapszabály, hogy az őrült kapkodás helyett nyugodtan tekerd a kanyarral ellentétes irányba a kormányt. Ha az autó hátulja csúszik meg, akkor viszont a csúszás irányába fordítsd a kormányt, majd utána ellenkező irányba, így egyenesbe hozhatod az autót. Ha nem vagy biztos benne, mikor, milyen módszerrel akadályozhatod meg az autó kicsúszását, gyakorolj egy félreeső helyen, vagy kérd szakértők segítségét. A tudnivalókat speciális téli felkészítő kurzusokon is oktatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.