Így látják a "Z" munkavállalók a jövőt
A megkérdezett fiatalok több mint 80%-a úgy véli, hogy a tartós külföldi munka természetes velejárója lesz a nemzedékük munkavállalásának. Sőt, úgy gondolják, hogy az itthon megszerzett diplomával más országokban még versenyképesebbek lesznek. Érdekes, hogy a Z generáció többsége azt érzi, nőni fog a szegények és gazdagok közötti különbség, és ezzel a szociális háló sem tud majd lépést tartani.
Összességében elmondható, hogy ez a generáció igen optimista, nagyobb álmokat dédelget és a lehetőségeit nem korlátozza a hazai piacra. Ugyanakkor az is érződik, hogy
Álommunka, álomfizetés
A fiatal nők alacsonyabb fizetést tartanak elegendőnek. Ők 369 ezer forinttal elégednének meg, a fiatal férfiak azonban nagyra vágyóbbak, szerintük a 471 ezer lenne az ideális fizetés - a 14-19 évesek átlagosan nagyobb fizetést tartanak elfogadhatónak, mint a 20-25 évesek. Ezeket az összegek egyébként nettóban értik. Úgy tartják ezt abszolút reális fizetésnek, hogy jelenleg Magyarországon az átlagbér nem éri el a nettó 200 ezret.
A fizetés jelentősége kiemelkedő: a válaszok 80 százalékában szerepelt, és minden negyedik válaszadó szerint ez a legfontosabb. Ezt a biztos munkahely és a munkahely hangulata követi. A nők döntésében nagyobb a súlya a biztonságnak, a munkakörülményeknek, a munkahely hangulatának és családbarátságának, míg a férfiak szemében viszonylag nagyobb szerepe van a fizetésnek, az előmeneteli lehetőségeknek, a modern irodai környezetnek, a cég hírnevének.
A fiatal megkérdezettek 52%-a fontosnak tarja, hogy leendő munkáját otthonról is tudja végezni, valamint elvárják majd, hogy munkaidejük rugalmas legyen. Több mint felük úgy véli, hogy alkalmazottként fog dolgozni, 40%-a azonban vállalkozóként látja magát.
A fiatal nők számára fontosabb a biztonság, a munkakörülmények és a munkahelyi légkör, míg a fiatal férfiak a modern munkakörnyezetet, a cég hírnevét és az előmeneteli lehetőségeket tartják a legfontosabb szempontoknak egy munkahely kiválasztásakor. A felmérésben részt vevők 25%-a, a választás során a fizetést tartja az első számú szempontnak.
Tanulmányok
A megkérdezettek 80%-a tervezi, hogy 10 év múlva egyetemi végzettséget szerez. A legnépszerűbb szakok; az üzleti, az informatikai és a mérnöki.
A legkevésbé kedveltek a természettudományi és orvosi képzések. Ez azért is érdekes, mivel úgy tartják, hogy ez előbbivel lehet majd a legmagasabb fizetést elérni, ami többségüknél meghatározó szempont a munkahely kiválasztásánál.
A gimnazisták 67%-a gondolja úgy, hogy 10 év múlva könnyebben talál majd külföldön a végzettségének megfelelő állást. A legkedveltebb országok e tekintetben Anglia, Németország és az USA.
A Z generáció önkifejező, információéhes és kielégíthetetlen
A Z generációt szokás digitális bennszülötteknek is nevezni. Számukra rendkívül fontos az önkifejezés és a vizualitás. Aktívak a közösségi médiában, de a felhasználás tekintetében nagy eltérés mutatkozik köztük és a korábbi nemzedékek között. A Facebookon inkább csak a messenger funkciót használják, az ő terepük a képmegosztó, az Instagram. Kutatási eredményeket hoztunk. Meglepőek? Ezt döntsd el Te!A Z generáció hozza a jövőt
A fentiek tükrében a 40-50 éves korosztály úgy érezheti, hogy a fiatalok munkahelyi elvárásai – mind fizetés, mind munkakörülmények tekintetében – kissé irreálisak. Ám nem szabad elfelejteni, hogy ők a jövő, és amennyiben igényeik megmaradnak, úgy az általuk megcélzott munkahelyek és munkakörök kénytelenek lesznek ehhez igazítani a kínált lehetőségeket. Azt se szabad elfelejteni, hogy a szolgáltató szektor nem áll távol – sőt! – a fiatalok elképzeléseitől.
Egy társadalom sem tud előrébb jutni, egy megalapozott álmodozó nemzedék nélkül! A jövő nem csupán előttünk lebeg, számos munkahelyen már-már utolérték, vagy legalábbis a küszöbét súrolják.
* a BT (British Telecommunications) által ismertetett, a Medián által készített országos felmérés
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.