„Fő feladatunk az ítélkezés nélküli érzelmi támogatás, az együttgondolkodás, illetve kérés esetén segítség szervezése"
„A négy-öt órás telefonügyelet átadás-átvétellel kezdődik. Ezzel egyidejűleg igyekszünk szellemileg és lelkileg is ráhangolódni a munkára. Amikor felvesszük a telefont, beszélgetünk a gyermekekkel, majd statisztikai célokból dokumentáljuk a hívásokat. Közben lehetőség van enni, inni, megbeszélni egy megterhelőbb hívást az ügyeletvezetővel vagy pihenni kicsit. Az ügyeletet átadás-átvétel, valamint egy levezető, „hogy mész el?" körbeszélgetés zárja."
„Nagyon sokféle történettel találkoztam már a beszélgetések során – veszi át a szót J, a fáradhatatlan nagymama, aki chatbeszélgetésekben és iskolai érzékenyítő előadásokon is részt vesz. – Talán az van rám a legnagyobb hatással, amikor a fiatal hívó teljesen egyedül van a problémájával, majd megkeres minket és nekünk mondja el elsőként az őt felzaklató traumatikus eseményt. Ha sikerül egy bizalmi légkört kialakítanunk és el tudjuk érni, hogy tabuk nélkül beszéljen a saját érzéseiről, a történtekről, kérdésünkre sokszor sikerül megtalálni azt a személyt is a környezetében, akitől segítséget kérhet. A probléma többirányú átbeszélésével ugyanis gyakran maga a hívó talál rá a megoldáshoz vezető útra. Jó érzés, ha meg tudnak nyílni, hiszen sokuknak nincs más lehetősége arra, hogy bárkivel is megosszák a problémájukat. Általában meg is köszönik a beszélgetést, a rájuk való figyelést. Felemelő érzés, ha segíthetek."
Az 53 éves Zsuzsát szintén mindig meglepi, hogy gyerekek és fiatalok bátran megosztják velük a gondolataikat, érzéseiket. „Nemcsak telefonos ügyelőként, hanem az iskolalátogató csoport tagjaként is tevékenykedem. Mindig hatalmas élmény, amikor együtt gondolkodhatunk a gyerekekkel. Örülök, hogy beleláthatok a mai fiatalok gondjaiba, örömeibe, mert ezáltal jobban megérthetem őket. Ez azért is fontos, mert a kisebbik fiam most 15 éves. Így az ő problémáira is hamarabb tudok reflektálni. Ugyanakkor el is szomorít, hogy sok gyereknek nincs kivel megbeszélnie a gondjait. Az igazán megrázó találkozások azok, amikor a gyerekek teljesen ki vannak szolgáltatva a felnőtteknek. Nem mindig egyszerű, de ilyenkor is biztatnunk kell őket."
Karácsonykor minden kicsit más
„A karácsonyi időszak egybeesik az iskolai szünettel – mondja J. – Ilyenkor megnő a viccelődő, ún. kopogtató hívások aránya. De vannak gyerekek, akikkel remekül el lehet beszélgetni szeretetről, családról, ünnepről, ajándékozásról. Ilyenkor más a hangulata a beszélgetéseknek. Sokszor meghatódunk azon, hogy értékelik és megköszönik a munkánkat."
Ha ti is szívesen csatlakoznátok a Kék-Vonal munkatársaihoz, érdemes néhány dologgal tisztában lennetek. A jelentkezéshez egy önéletrajz, egy motivációs levél és két ajánlás kell, előképzettség nem szükséges.
Ha az alapítvány munkatársai úgy ítélik meg, szóba jöhet a folytatás, egy néhány napos workshopon kell részt vennetek, ahol értő figyelem, érzelmi támogatás, nondirektív kommunikáció témájában képezhetitek magatokat. Emellett sok hasznos információt kaptok a lehetséges hívásokról, a Kék-Vonal belső működéséről, az intervenciós lehetőségekről, a magyar gyermek- és családvédelmi rendszerről.
Ezután még van egy pont, amikor bármelyik fél azt mondhatja, nem kívánja folytatni az együttműködést. Ha a folytatás mellett döntötök, egy minimum hat ügyeletig tartó hospitálás veszi kezdetét az ügyeletvezetők segítségével. Itt a jelölt belehallgat a beszélgetésekbe és csak fokozatosan kezd el saját maga is hívásokat fogadni, a hospitálás befejezése után tud önállóan ügyeletre jelentkezni.
Mivel az alapítvány 0-24 órában hívható, a munkarend is próbál ehhez igazodni. Napközben négyórás műszakok vannak, este 21 és reggel 8 óra között az éjszakás ad ügyeletet. A képzés ingyenes, cserébe vállalják az önkéntesek, hogy két évig havi háromszor négy órát ügyelnek.
A segítő munka során elkerülhetetlen, hogy az önkénteseket megérintsék a telefonálók történetei.
Egy megrázó eset után nehezen zökken vissza az ember a saját életébe, ezért az ügyelők több csatornán keresztül is kapnak szakmai és lelki támogatást. Ilyenek többek között az esetmegbeszélő találkozók, a közös szakmai workshopok, a mentori rendszer, a szupervíziós lehetőség vagy szünet beiktatása egy-két hétre vagy több hónapra is. Ezenkívül az ügyeletvezetők az ügyelet során és ügyeleti időn kívül is, közvetlenül pedig a Kék-Vonal szakmai vezetője is rövid válaszidővel elérhető.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.