„A Földet nem apáinktól örököltük, hanem unokáinktól kaptuk kölcsön" – szól a kifejező mondás, amely arra szeretné ráirányítani minden egyén és vállalat figyelmét, hogy az utánunk következő nemzedékekre is gondolnunk kell életünk során, vagyis fontos, hogy ne emésszük fel környezetünk tartalékait, ne zsákmányoljuk ki a Földet, mert nem mi vagyunk az utolsó lakói, nem a miénk, csak kölcsönkaptuk. Szerencsére a fenntarthatóság és a környezetvédelem egyre nagyobb teret nyer a vállalatok életében is. Mindegy, hogy milyen kicsi vagy nagy vállalkozásról legyen szó, mindenképpen megéri a fenntarthatóbb gazdálkodás vagy termelés felé fordulniuk, ezzel ugyanis nemcsak a Földdel tesznek jót, hanem magukkal is.
A tudatos fogyasztó
A környezetvédelemről már régóta zajlanak párbeszédek a családi asztaloknál, baráti társaságokban is. Az emberek tehát egyre többet tudnak arról, mit tehetnek ők azért, hogy csökkentsék ökológiai lábnyomukat, és fontos is számukra, hogy kevésbé terheljék meg a bolygót.
A cselekvés már nem merül ki csupán a szelektív hulladékgyűjtésben vagy a kevesebb pazarlásban. A termékek kiválasztásánál kezdődik.
A tudatos vásárlók egyre inkább igyekeznek, hogy olyan szolgáltatásokat vegyenek igénybe vagy olyan cikkeket vásároljanak, amelyek nem terhelik meg szükségtelenül a bolygónkat. Egyre jobban érdekli az embereket, hogy milyen körülmények között készültek a termékek, már nemcsak a csomagolásnak kell zöldnek lennie, de az előállításnak is. A vállalkozások számára ezért is rendkívül fontos, hogy minél környezetkímélőbben állítsák elő termékeiket, különben a tudatos vásárlók nem őket fogják választani.
A zöldenergiáé a jövő
Annak ellenére, hogy a vállalatok és az egyének egyre inkább törekszenek arra, hogy csökkentsék ökológiai lábnyomukat, egyelőre sajnos minden évben egyre hamarabb jön el a túlfogyasztás napja, vagyis az a nap, amikorra már feléltük a Föld egy év alatt megújuló tartalékait. Ahhoz, hogy ne érjük el a globális nélkülözés állapotát, mindenkinek változtatnia kell.
A kis- és középvállalatok rengeteget tehetnek azért, hogy zöldebbek legyenek. Ennek az egyik legjobb módja a zöldenergiára váltás.
Ugyanis már nemcsak az a fontos, hogy előnyben részesítsék a villamos energia használatát, szemben a fosszilis tüzelőanyagokkal, amelyeknek a felhasználása során a károsanyag-kibocsátása magasabb, ami nagyban hozzájárul a klímaváltozáshoz. Azt is szem előtt kell tartani, hogy a felhasznált energia megújuló legyen. Azok a vállalkozások, amelyek a zöldenergiát választják, csökkentik a karbonlábnyomukat is, vagyis azt, hogy tevékenységük következtében mennyi üvegházhatású gáz kerül közvetlenül és közvetetten a levegőbe.
A zöldforrásból származó áramhoz pedig már nem is feltétlenül szükséges nagy összegű befektetés.
A kis- és középvállalatok nem mindig engedhetik meg maguknak, hogy a forrásaikat saját zöldenergia termelésére fordítsák, vagyis például napelemeket telepítsenek. Zöldenergiát viszont vásárolhatnak is. Már Magyarországon is egyre fontosabb az energiaszolgáltatóknak, hogy ki tudják szolgálni azon kis- és középvállalatokat, amelyek számára fontos a környezettudatosság, ezért kínálnak számukra megújuló energiaforrásból származó áramot. Azok a vállalatok, amelyek ezt választják, egy származási garancia megvásárlásával minden kétséget kizáróan igazolhatják, hogy megújuló forrásból származik az általuk felhasznált energia. A legtöbb szolgáltató pedig a vállalatok számára oklevelet vagy tanúsítványt is biztosít, amellyel a fogyasztóiknak jelezhetik cégük környezetkímélő működését.
A zöldenergiára való váltás nagy lépés egy fenntarthatóbb, környezettudatosabb működés felé, de természetesen nem az egyetlen.
A zöldenergia vásárlása mellett a tárolásra is fektethetnek hangsúlyt a vállalkozások, ahogy az energiafelhasználás megtervezésére, csökkentésére is, mondjuk energiatakarékos világítótestek használatával és korszerű elektronikai gépek vásárlásával. Az is rengeteget számít, ha helyi alapanyagokkal dolgoznak, és helyi partnereket keresnek, ugyanis a termékek szállítása rendkívül sok károsanyag-kibocsátással jár. Emellett természetesen az olyan törekvések is fontosak, mint az online számlázás bevezetése, az újrahasznosított vagy lebomló csomagolóanyagok használata és a fogyasztók környezettudatosságának ösztönzése vagy épp jutalmazása.
A cikk az MVM Next Energiakereskedelmi Zrt. támogatásával készült.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.