Az írás elején leszögezném, hogy a feltett kérdésre a rövid, tömör válasz egy hatalmas és határozott NEM! Annak ellenére, hogy általánosságban azt gondolják az emberek, hogy mostanában az utasnak hallgass a neve, és bármit megtehet vele a légifuvarozó (ahogy hivatalosan nevezik), ez igencsak távol áll a valóságtól. A repülőjegy megvásárlásakor ugyanis egy szolgáltatást veszünk meg és igenis reklamálhatunk, ha a pénzünkért nem azt kaptuk, amiért fizettünk!
Természetesen előfordulhatnak olyan esetek, amikor a repülőgépünk a légitársaságnak fel nem róható okok miatt késik vagy egyszerűen törölniük kell a járatot, ám ekkor is
vannak az utasoknak jogaik, amelyekkel élhetnek, a légitársaságnak pedig kötelezettségeik, amelyeket teljesíteniük kell.
Mit tehetünk, ha késik a repülőjáratunk?
A repülőjáratok késése már-már megszokott dolog, ám ha a gépünk 2 vagy annál is több órát késik, akkor élhetünk bizonyos jogokkal. Ilyen például, hogy ha 2 óránál többet kell várakoznunk, akkor
a légifuvarozó nem hagyhat étlen-szomjan minket, hanem biztosítania kell legalább minimális szinten az ellátásunkat.
Ilyenkor, ha a földi kiszolgálószemélyzet nem ajánlja fel magától, akkor kérjünk mi magunk például étkezési kupont, ha pedig megtagadják, akkor üljünk be nyugodtan egy étterembe (persze ne homárt rendeljünk) és őrizzük meg a blokkot, az ellátáshoz ugyanis jogunk van és a szolgáltatónak utólag ki kell fizetnie az ezzel kapcsolatos (észszerű) költségeinket!
Ha a késés olyan mértékű, hogy néhány óránál több, esetleg egy vagy több éjszakás ott tartózkodással jár, akkor a társaságnak a szállást (és az odaszállítást) is kötelessége biztosítani. Mindezeken felül a légifuvarozónak bizonyos körülmények között gondoskodnia kell díjmentesen két telefonhívásról, telex, faxüzenet, vagy e-mail küldésről.
Ám ez még nem minden, ugyanis
ha a repülőgép több mint 3 órás késéssel ér földet a célállomáson, akkor kártérítésre is igényt tarthatunk,
amelynek összege az út hosszától függően 400 és 600 euró közé eshet.
Mit tehetünk, ha törlik a járatunkat?
Járattörlés esetén, bár a kinézett és kifizetett utat nem tudjuk igénybe venni, a légifuvarozónak kötelessége, hogy eljuttasson minket alternatív módon A pontból B pontba, méghozzá hasonló útvonalon, mint az eredeti volt. Ha nekünk ez nem felel meg, akkor pedig köteles a jegy árát visszatéríteni. Az ellátáshoz való jog (lásd fentebb) természetesen ebben az esetben is él, ha az eredeti szándékunkhoz képest tovább kell maradnunk valahol (várva, hogy a törölt járat helyett más módon juttassanak el az úti célunkhoz), sőt,
amennyiben a törlés a járat indulását megelőző 2 hétben történt, a légitársaságtól kártérítést is követelhetünk.
A kártérítés mértéke itt is 400 és 600 euró közötti összeg lehet a körülményektől függően.
Természetesen minden út más és más, akadnak a légifuvarozónak fel nem róható körülmények, illetve bizonyos idő- és kilométerkorlátok, de alapjaiban elmondható, hogy a légiutasok olyan jogokkal rendelkeznek, amelyekkel jó, ha tisztában vagyunk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.