Panaszod van vagy csődbe ment az utazási iroda? Ezt kell tenned

Forrás: Shutterstock -
csőd szerződés szállás kárigény fizetésképtelenség
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A nyár egyik legszebb része, amikor közeledünk a már korábban kiválasztott és befizetett utazásunkhoz, kivéve akkor, ha az iroda vagy a szállásközvetítő cég körül problémák merülnek fel. Ha likviditási gondok adódnak valamelyik irodánál, esetleg csődhelyzetbe is kerül, az több okból is gondot okoz az utasoknak: bizonytalanná válik az utazásuk vagy a hazajövetelük, nem tudják, mitévők legyenek, ahogy azt sem, számíthatnak-e kártalanításra. Összeszedtük, hogyan járjunk el ilyen helyzetekben, és azt is, mit tehetünk meg még az utazás előtt!

A Booking.com botránya egyelőre nem érinti az utazni vágyókat, "csak" a szállást kiadó, a céggel szerződésben lévő egyes szolgáltatókat, akiknek a kifizetéseik késnek. Korábban azonban többször láthattunk már olyan helyzetet, amely során egy-egy utas befizetett útja került veszélybe az utazási iroda körül kialakult likviditási problémák miatt. Ez egyrészt keresztülhúzza az ember tervezett nyaralását, esetleg kintlétét, ráadásul azzal is foglalkoznia kell, hogyan lesz kártalanítva. Ezeket tehetjük akkor, ha probléma merül fel.

Így válasszunk utazási irodát

Ahhoz, hogy a később esetlegesen felmerülő problémákat hatékonyan tudjuk kezelni nagyon fontos, hogy olyan utazásszervező irodát vagy utazásközvetítő irodát válasszunk, amelyet a hatóság nyilvántartásba vett. Magyarországon utazásszervezői és utazásközvetítői tevékenységet csak olyan vállalkozás folytathat, amely tevékenységét bejelenti Budapest Főváros Kormányhivatala (a továbbiakban: BFKH) felé és azt hatósági nyilvántartásába vették, a vállalkozást bejegyezték. A hivatalosan működő szolgáltatók listája itt érhető el.

A bejegyzés azért fontos, mert a BFKH ellenőrzi, hogy a vonatkozó jogszabályi és hatósági előírásokat betartják-e. Ezzel együtt azt, hogy meg van-e a megfelelő vagyoni biztosíték, valamint azt, ha személyszállítási szolgáltatást is nyújtanak, rendelkeznek-e az utazók hazaszállítására, vagy kényszerű kinttartózkodásának fedezetére, illetve fizetésképtelenség esetén az előlegek, részvételi díjak visszafizetésére szolgáló, a jogszabályi előírásoknak megfelelő mértékű kötelező biztosítással.

Forrás: Shutterstock

Ha nem utazási csomagot vásárolunk

A fenti biztosítékok csak akkor érvényesek, ha utazási csomagot vásárolunk, tehát ha legalább két turisztikai szolgáltatás (jellemzően személyszállítást, szállást, étkezést, idegenvezetést, szórakoztató ill. kulturális programot) együttesét egyazon irodától rendeljük meg. Abban az esetben, ha ezektől a szolgáltatóktól csak repülőjegyet veszünk, esetleg kizárólag szállást (az ebben foglaltatott étkezés még nem minősül csomagnak), ránk már nem érvényesek a biztosítékok akkor, ha probléma merülne fel. Ugyanez a helyzet abban az esetben, ha önállóan szervezett utazásra megyünk, a befizetéseink kapcsán nem nyújt fedezetet a vagyoni biztosíték. Ha kárigényünk merül fel, például késik a repülőgép, akkor a panaszunkat az adott légitársaságnak kell benyújtanunk. A járat késéséből adódó kárigény mértéke a gép által megtett távolságtól és a késés időtartamától is függ. Fontos, hogy a késés időtartamát mindig a járat érkezésének időpontjához kell viszonyítani és nem az induláséhoz.

Az irodák minden esetben kötelesek általános tájékoztatót tartani az utasoknak, ami azért fontos, mert így tudhatjuk meg, hogy biztosan utazási csomagot vásároltunk-e, amire vonatkoznak a fogyasztóvédelmi garanciák. Ha ilyen tájékoztatót nem kapunk, akkor előfordulhat, hogy az általunk vásárolt termék nem utazási csomag, így ha fontos számunkra a vonatkozó fogyasztóvédelmi garancia, akkor mindenképpen kérdezzünk rá.

Mit tehetünk, ha a befizetett utunk során nem azt kapjuk, amit vártunk?

Az irodákkal megkötött szerződésben pontosan rögzítik az utazási csomag minden részletét: az utazás módját és idejét (vagy az indulás és az érkezés megközelítő időpontját), a szállás helyét, főbb jellemzőinek megjelöléseivel, az étkezésekre vonatkozó tájékoztatást, kirándulásokat vagy egyéb, az utazási csomag teljes díjában foglalt szolgáltatásokat. Ha azt tapasztaljuk, hogy ezek bármelyike eltér az általunk megrendelttől, a szerződésben rögzítettektől, haladéktalanul jeleznünk kell. Ezt megtehetjük az utazási iroda helyi képviselőjénél – amennyiben van - , vagy a helyszíni szolgáltatónál. Ez azért is fontos, hogy a jegyzőkönyv időben elkészüljön, a pontos, akkori állapotokat tükrözze. A jelzett problémát az utazásszervező köteles orvosolni és olyan helyettesítő szolgáltatást kell felajánlania, ami azonos vagy magasabb minőségű, mint amit megrendeltünk. Ha a felajánlott szolgáltatás alacsonyabb minőségű, akkor díjengedményre vagyunk jogosultak.

Forrás: Shutterstock

Mit tehetünk, ha az utazási iroda csődbe ment?

Ha az iroda nem képes az utasok el- és hazautaztatására, sem a befizetett előlegek, díjak visszafizetésére, akkor a kárigényünket az iroda biztosítótárságánál vagy pénzintézeténél kell bejelentenünk. Arról, hogy ehhez milyen dokumentumokat kell csatolni, érdemes a biztosítótársaságot, vagy a pénzintézetet megkérdezni. Ha az utas éppen külföldön tartózkodik, és nem tud hazautazni a társaság fizetésképtelensége miatt, a helyzetet szintén a biztosítótársaságnak kell jelezni, és az utasoknak kell eljárniuk.

A fontos információkat, vagyis a felelős biztosítónak vagy pénzügyi intézménynek a megnevezését, elérhetőségét, címét a szerződésünknek minden esetben tartalmaznia kell, vagyis mindenképpen jó ötlet magunkkal vinni egy fénymásolt példányt az utazásra, vagy fotózzuk le a telefonunkkal a szükséges részeket.

Gondoskodjunk a saját biztonságunkról – kössünk biztosítást

Ha az utazás megkezdésétől egészen a rendben megtörtént hazaérkezésig biztonságban szeretnénk tudni magunkat, akkor a legjobb, ha mi magunk is kötünk biztosítást főleg akkor, ha nem szervezett, vagyis iroda által összeállított utazási csomagot veszünk igénybe, hanem mi magunknak intézzük a repülőjegyet, a szállást stb. Ezekre az esetekre ugyanis – mint ahogy fentebb említettük – nem vonatkoznak a fogyasztóvédelmi garanciák. Panasszal természetesen élhetünk és élnünk is kell, de minden esetben annál a cégnél, ahol a szállást, vagy repülőjegyet stb. megvásároltuk.

Fontos, hogy - bár nem kötelez erre az utazási iroda -, kössünk útlemondási biztosítást. Az utazások árához képest ugyanis csekély összegről van szó, de baleseti sérülés vagy betegség esetén, amennyiben ezeket igazolni tudjuk, a befizetett részvételi díjunkat nem vesztjük el (akkora összeget kapunk vissza, amilyen mértékű biztosítást kötöttünk).

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.