A legtöbb ember, ha fel kell ismernie egy hazugságot, erősen alulteljesít, amit az eddigi kutatások azzal magyaráztak, hogy vannak a többieknél jóval meggyőzőbb hazudozók, akik jobban eladják a sztorijaikat, mint mások. Azonban ezek az elemzések kihagyták a számításból azt a tényt, hogy vannak könnyebben és nehezebben átlátható hazugságok is.
Egy új tanulmány azonban azt bizonyítja, hogy nem attól lesz hihető a hazugság, hogy meggyőzően adják elő, sokkal kisebb a jelentősége annak, hogy ki mondja az igazat vagy a hazugságot, mint azt korábban gondolták.
A pszichológiai kutatásairól ismert Sarah Volz és kollégái korábbi kutatási anyagok adatait elemezték újra, melyben szétválasztották a hazugságot és annak hatásait. Az említett eredeti tanulmányt végző kutatócsoport a Miami Egyetem 80 hallgatójáról és munkatársáról készített videókat, akik egyenként négy-négy állítást fogalmaztak meg. Az elsőben pozitívan beszéltek egy személyről, aki szimpatikus volt nekik (pozitív igazság). A másodikban negatívan beszéltek egy olyan személyről, aki tetszett nekik (negatív hazugság). A harmadikban negatívan beszéltek valakiről, akit nem szerettek (negatív igazság). A negyedikben pedig pozitívan beszéltek egy olyan személyről, akit nem szerettek (pozitív hazugság). A videókon különböző bőrszínű nők és férfiak szerepeltek, vegyesen.
Az új tanulmányban a csapat ezeket a videókat 16 állításból álló csoportokra osztotta, majd a vizsgálatban résztvevő közel 3000 ember mindegyikének megmutatta a 16 kijelentésből álló halmazok valamelyikét. A kísérleti alanyok, amellett, hogy minden egyes állítás után jelezték, hogy szerintük igaz vagy hamis, amit hallanak, azt is elmondták, hogy mennyire bíznak a saját döntésükben.
Az adatok újraelemzése azt mutatta, hogy összességében a résztvevők csak az esetek mintegy 51 százalékában találták el, hogy ki, mikor mond igazat, ami gyakorlatilag ugyanolyan eredmény, mintha véletlenszerűen jelölték volna meg, mi igaz és mi a hazugság. Ami érdekes, hogy ugyan az igaz állításokat 71 százalékban jól ítélték meg, ugyanakkor a hazugságok 69 százalékát is igaznak gondolták.
Voltak a videókon megszólalók között olyanok, akik a résztvevők szerint őszintébbnek tűntek, de elenyésző számban és mértékben, tehát igencsak kevés bizonyíték utalt arra, hogy az eredmény azon múlt volna, hogy az egyik ember zseniálisabb hazudozó lenne a másiknál.
A vizsgálat azt is megállapította, hogy egyesek hajlamosak voltak bármit elhinni, amit mondtak nekik, és akadt néhány résztvevő, aki magabiztosabban állt ki a döntése mellett, mint a többség. Ez utóbbiaknak azonban ritkábban volt igazuk, mint a kevésbé magabiztos társaiknak, teljesen nyilvánvaló, hogy nem voltak tisztában a gyenges hazugságfelismerő képességükkel.
A vizsgálat bizonyos szempontokat figyelembe véve korlátozott volt. A videókon kizárólag fiatal felnőttek szerepeltek, ráadásul közülük sokan pszichológia szakos hallgatók voltak: előbbi ényező más tematikájú kutatások szerint a hétköznapokban is komoly vonzerő lehet, utóbbinak pedig azért lehet jelentősége, mert a szociális és érzelmi készségek befolyásolhatják az egyén hitelességét. Ám a kutatst végző szakemberek szerint ezek a tényezők csekély mértékben hatottak a vizsgálatban résztvevőkre, amikor az igazságot és a hazugságot kellett egymástól megkülönböztetniük.
Az eredmények értékelésénél azt a tényt is figyelembe vették, hogy a valóságban az ember sokkal több szempont alapján és idő alatt dönt arról, hogy hisz valakinek, vagy sem, mint amennyit egy pár másodperces rövid videó megenged. Azt azonban a videókkal végzett kísérletek is megmutatják, hogy magát az üzenetet, mint tényezőt eddig alábecsülték a hazugságvizsgálatokban, holott, ahogy azt a mellékelt ábra is mutatja, az lehet a megfejtés kulcsa.
Egy azonban biztos: aki hazugságra hazugságot épít, előbb vagy utóbb egy hazugsághegy tetején találja magát, ahol már fogalma sem lesz arról, mi volt az életében az igaz és mi a hamis. De ez már legyen az ő baja. Meg azé, aki hitt neki...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.