Ahogy két gyerkőc nem lehet egyforma, úgy tanulási, olvasási képességeik is eltérnek egymástól. Miközben minden szülő azt szeretné, ha gyermeke első lenne a tanulmányaiban, addig előfordul, hogy egy gyerek már ötévesen magától megtanul olvasni, és az is, hogy csak az iskolaév első tavaszára. A kutatások is kimutatták, hogy teljesen mindegy, valaki öt- vagy hétévesen tanul meg olvasni, a későbbi képességeit ez nem befolyásolja. Mindegyik gyerek a maga útját járja: van, aki gyorsan indul, majd később lassul le a tanulás iránti vágya, mások egyenletes középszinten haladnak, de mindannyian célba érnek - az erőltetés, szemrehányás pedig csak tovább ront az épp lemaradók helyzetén.
Sok múlik a család hozzáállásán is
Az olvasás megtanulása nemcsak az iskolán és a tanító néni módszerén múlik, de a családi környezeten is. Ahol a gyerkőc közelében mindenki szívesen és gyakran olvas, a szülők rendszeresen együtt olvasnak mesét, képeskönyveket a kicsivel, ott eleve kialakul egy érzelmi kötődés a könyvek iránt. Az olvasás ez értelemben "fertőző", egy titok, amit a felnőttek már tudnak, ami örömet ad nekik, így a gyerkőcben is kialakul a természetes vágy iránta.
Ne erőltesd otthon!
Mindezek ellenére az otthoni olvasástanulás, erőltetett menetű előkészülés az iskolára és a magas elvárások a legkíváncsibb csemetének is kedvét szeghetik. Egyetlen gyermeket sem kell előre megtanítani olvasni, hogy aztán az iskolában ne legyenek vele problémák: amelyikük rendkívüli módon érdeklődik iránta, az magától is kérdezgeti szüleit a betűkről, vagy akár magától is megtanul olvasni. Más gyerekeknél ez csupán az iskolában alakul ki, de ez teljesen természetes. Az otthoni, általában módszertan és képesítés nélküli olvasás-erőltetés akár több kárt is okozhat, mint hasznot, és plusz megerőltetést jelent az iskola kihívásaival amúgy is épp szembenéző elsősnek.
Olvasástanulás régen és most
Az olvasás tanításának módszereiről igen régóta vitatkoznak a pedagógusok. A mai harmincasok még egész más szótagoló módszerrel tanultak, mint a mostani nebulók, és tanára, iskolája válogatja, melyik változatot tartják a legeredményesebbnek: a szintetikus, a globális és a kettő ötvözetéből gyúrt vegyes módszerek mind jók lehetnek.
A diszlexia jelei
Ha egy gyerkőcnek gondjai vannak a hangok sorrendjével, nehezen tanul verset, azaz jelentkeznek nála az esetleges diszlexia jelei, az már legtöbbször óvodás korban látható. Az azonban, hogy egy gyerkőc diszlexiás vagy sem, csak az iskolában derül ki, általában logopédus, fejlesztő pedagógus bevonásával. Emellett azonban előfordulhatnak átmeneti zavarok is a gyerekeknél, így ha gondjai vannak az olvasással, hangokkal, az nem biztos, hogy rögtön diagnózisért kiált: szakemberek segítségével el tudjátok dönteni, szükség van-e kiegészítő segítségre - a diszlexián kívül számos más oka is lehet az olvasási nehézségeknek vagy az olvasás elutasításának.
Zsuzsa lányai nagy különbséggel tanultak olvasni
"A nagyobbik lányom középsős volt az oviban, mikor azt kérte, magyarázzam el a betűket, mert a nagyobbak már le tudják írni a nevüket, míg ő nem. Pár betűt mondtam csak el neki, néhány kérdést tett fel még később, aztán egy hónap múlva magától olvasott, mi meg csak döbbenten néztünk a férjemmel. Most negyedikes, azóta is nagyon szeret olvasni, falja a könyveket. A kisebbik lányom viszont teljesen másmilyen: őt egyáltalán nem érdekelték a betűk, de nem is erőltettük. Nála elmaradt a korai olvasástanulás, és bizony elmúlt karácsony, mire megtanult az iskolában olvasni. Időnként aggódtam, hogy valami baj lehet a háttérben, de a tanító megnyugtatott, hogy minden gyerek más, még családon belül is. Most másodikos, és semmi gond nincs a képességeivel."Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.