A pszichológia átható félelemként definiálja, aminek esetében attól tartunk, hogy míg mások élményeket szereznek, mi ezekről lemaradunk. A közösségi média térnyerésének köszönhetően erősödtek fel bennünk ezek a félelmek, ugyanis manapság szinte mindenki a közösségi térben éli a mindennapjait.
Hogy mit is jelent ez pontosan?
Abban a pillanatban, amikor azt látjuk, hogy a barátaink koncertre készülnek, moziban ülnek, közösen kirándulnak, mi úgy érezzük, hogy lemaradunk valamiről. A FoMo a lehetőségek sokasága miatt elkerülhetetlen, így a veszteség érzése akarva-akaratlanul belopakodjon az életünkbe. Van, aki ezt jobban kezeli, de van, aki kevésbé.
A pszichológia ezt úgy definiálja, hogy a pillanat elmulasztása vagy nem-megélése. Folyamatosan vágyunk a boldogságra, ez pedig megakadályoz minket az elérésében.
Ahelyett, hogy átadnánk magunkat a pillanatnak, már a következő cél lebeg a szemünk előtt. Nem is volt karácsony, ha nem posztolunk róla. Az ebéd is jobb ízű, ha előtte gondosan lefényképeztük és megosztottuk. Közben pedig éppen az aktuális tevékenységünkre nem jut időnk.
De vajon mitől érezzük mások boldogságát többnek a sajátunkénál?
Úgy tűnik, mintha a FoMo a közösségi média által gerjesztett félelem lenne.
A közösségi média önmagában nem rossz és nem is jó. A félelem hajtóereje a közösséghez való tartozás vágya. Számos pszichológiai kutatás bebizonyította már, hogy a közösséghez való tartozás, hasonlatosan az éhséghez, alapvető szükséglete az embernek. A szívet melengető és támogató emberi kapcsolatok kialakítása és fenntartása minden ember vágya. A biztonságos és tartós kapcsolatok pedig kihatással vannak a jóllétünkre, amely hatással van az ellenállóképességünkre is.
Az állandó online jelenlétnek és az ismerőseink, barátaink életébe való belelátásnak egy másik negatív hozadéka, hogy nem tudjuk megállni, hogy ne hasonlítgassuk össze az életünket az ismerőseink által feltöltött képekkel és bejegyzésekkel. Akár még szorongást is kiválthat belőlünk, amikor olyan élethelyzetben találkozunk az eljegyzések, házasságok, előléptetések kavalkádjával, amikor mi magunk is régóta vágyunk ezekre, de még nem sikerült elérnünk őket.
Ha Te is kíváncsi vagy arra, hogy vajon találkoztál-e már a FoMo jelenséggel, akkor gondold végig, hogy a következő állítások mennyire igazak rád:
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.