Az amerikai gyerekek és tizenévesek minden eddiginél több időt töltenek a képernyők előtt és a közösségi média használatával, az online töltött órák száma pedig a világjárvány alatt meredeken emelkedett - derül ki egy szerdán közzétett felmérés eredményeiből.
A Common Sense Media nonprofit kutatószervezet által közzétett felmérés szerint a tizenévesek és prepubertás korúak körében a képernyőhasználat összességében 17 százalékkal nőtt 2019 és 2021 között - gyorsabban, mint az azt megelőző négy évben. Átlagosan a prepubertás korúak (8-12 évesek) körében a napi képernyőhasználat négy óráról és 44 percről öt órára és 33 percre, a tinik (13-18 évesek) körében pedig hét óráról és 22 percről nyolc órára és 39 percre emelkedett.
A felmérés által jelzett növekedések nagy valószínűséggel azokat a nehézségeket tükrözik, amelyeket a családok a világjárvány alatt az iskolával, a gyermekgondozással és a társadalmi érintkezéssel kapcsolatban elszenvedtek - mondták a szakértők. Különösen aggasztó egyesek számára a közösségi média használatának fellendülése a 8 és 12 év közötti gyerekek körében, olyan platformokon, mint az Instagram, a Snapchat és a Facebook, annak ellenére, hogy ezeken a platformokon a felhasználóknak legalább 13 évesnek kellene lenniük.
Aggasztó, hogy a 13 év alatti gyerekek egyáltalán használják a közösségi médiát
- mondta egy szakértő a New York Times magazinnak. A közösségi médiaplatformokon gyakran vannak olyan tartalmak, amelyekre a fiatal gyerekek még nem állnak készen. A félretájékoztatás is elterjedt a közösségi médiaplatformokon, egy kisgyermeknek pedig még fogalma sincs arról, hogy mi a valódi és mi a hamis.
Az egyik feladat, amit a szülők otthon is kipróbálhatnak, hogy megkérik a gyerekeket, elemezzék, mivel és hogyan töltik az idejüket egy nap. Gyakran meglepődnek, hogy mennyi időt töltenek a képernyők előtt. Ezután kérjük meg őket, hogy készítsenek egy bakancslistát 25 dologról, amit akkor csinálnának, ha nem lenne modern technika, majd javasoljunk 24 órás képernyőszünetet, és ösztönözzük őket arra, hogy ez idő alatt végezzenek el néhány, a bakancslistán szereplő feladatot.
Talán a legfontosabb, hogy a szülők rendszeresen beszélgessenek gyerekeikkel a közösségi médiáról. Kérdezzük meg, mely influencereket kedvelik és miért, hogy mit néznek és mit találnak érdekesnek.
A szülőknek a magánélet fontosságát is el kell magyarázniuk, és azt, hogy amit a gyerekek megosztanak, az rájuk és a megítélésükre is hatással lesz. Az is hasznos lehet, ha megbeszélik a közösségi média performatív jellegét, hogy a gyerekek megértsék: az emberek akkor posztolnak, amikor nagyon jól érzik magukat, vagy amikor nagyon jól néznek ki, és ez nem feltétlenül tükrözi a megélt valóságot.
Amikor csak lehet, a szülőknek akkor is érdemes a gyerek mellett lenniük, amikor azok interneteznek. Amikor a felnőttek a gyerekeikkel együtt használják a platformokat, lehetőségük van arra, hogy megosszák egymással meglátásaikat és elvárásaikat. "Legyünk együtt online, tegyünk fel kérdéseket, legyünk kíváncsiak, és próbáljunk meg nem ítélkezni" - mondta a szakértő. "Ahogyan a parkban vigyáznátok rájuk, úgy vigyázzatok rájuk online is."
Rohamosan fejlődő digitális világunkban kiemelt fontosságúvá vált a gyerekek online életében vállalt szülői felelősség. De milyen példát is kell mutatnia a szülőnek? Hogyan szabhatja meg, illetve hogyan ellenőrizheti csemetéje online jelenlétét? És talán a legfontosabb kérdés: miként előzheti meg az internetes zaklatást, a bullyingot és az adathalászatot? Kattints ide a részletekért.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.