Ami a XX. század elején az olaj volt, az most, a XXI. században az adat. Nincs nála értékesebb és fontosabb. A data scientist olyan szakember, aki képes átlátni a hatalmas adathalmokat, és azokból kiszűrni a lényeget. Manapság erre óriási igény van lényegében minden szektorban: a biztosításoknál, a bankoknál, a tőzsdén és még sorolhatnánk. A jövő még több adatot, még bonyolultabb algoritmusokat tartogat: egy data scientist soha nem unatkozik!
Elég csak bekapcsolni a híreket, hogy lássuk, mekkora veszélyt jelentenek manapság a kiberbűnözők. Lebénuló repterek, csalók által kisemmizett emberek, meghekkelt rendszerek. A bűnözők mindig újabb és újabb trükköket eszelnek ki, és persze a technika is rohamosan fejlődik. Egy kiberbiztonsági szakembernek tehát mindig ismernie kell a legfrissebb bűnelkövetési módszereket, eszközöket és a legújabb IT-felfedezéseket.
A mesterséges intelligencia (MI) alig néhány éve robbant be a mindennapjainkba, és máris fenekestől felforgatott mindent. Ne legyenek illúzióink: ez pusztán a kezdet! Az MI hatalmas fejlődés előtt áll, és az élet számos területén alapvetőnek számít majd. A mesterséges intelligencia mérnökök előtt tehát feladatok garmadája áll, ami bizony állandó önképzést, tanulást igényel.
Ki hitte volna két évtizeddel ezelőtt, hogy nem a tévé lesz a legfontosabb reklámfelület, vagy hogy a közösségi média letarolja a piacot? Ebből is látszik, hogy a marketing elképesztően turbulens terület, ahol nincs megállás és elégedett hátradőlés. Egy digitálismarketing-szakértő számára egy SEO-képzés, egy a legújabb social felületekről szóló tréning vagy egy marketingpszichológia tanfolyam is jól jöhet. Mivel ezek dinamikusan fejlődő területek, érdemes lehet évente új képzések után nézni.
Nehéz lenne olyan területet mondani az életünkből, amire ne létezne valamilyen szoftver. Az alkalmazások és programok mindent behálóznak a párkereséstől a cégirányításon át a lakberendezésig. Az igény hatalmas a szoftverfejlesztőkre, de itt is igaz, hogy a fejlesztések akár igen rövid idő alatt is újra az iskolapadba kényszeríthetik a szakembereket. Annál is inkább, hiszen maguk a programnyelvek is változnak, sőt teljesen újak is felbukkanhatnak, amiket muszáj ismerni.
Aligha lepődik meg azon bárki is, hogy az orvostudomány az egyik leggyorsabban fejlődő terület. Ha kinyitunk egy orvosi szaklapot, akkor azt látjuk, hogy egymást érik az új eszközök, gyógyszerek, kezelési módok. Ha egy orvos mindenkinek a legjobb kezelést akarja biztosítani, akkor az élete az állandó tanulás szellemében telik majd. Nem csupán arról van szó, hogy forgatnia kell a szakirodalmat, hanem konferenciákra is el kell mennie és persze a megfelelő továbbképzéseket sem hagyhatja ki.
Sok kutató úgy véli, hogy a jövő a humán szakmáké, mert ezeket még hosszú ideig nem váltják majd ki a gépek vagy az MI. Ha ez így van, akkor az azt is jelenti, hogy a pszichológus szakma nagyobb felelősséggel jár majd, mint bármikor korábban. Társadalmunk ezernyi kihívást állít az emberek felé, amik mentális problémák sokaságában jelentkezhetnek. Pszichológusként ezért nem elég a legújabb kutatásokat ismerni, hanem azzal is tisztában kell lenni, hogy mi történik a világban, az országban.
Az üzleti világban egyik válság követi a másikat, egy cégvezető életében egyik stresszfaktor adja a kilincset a következőnek. Egy üzleti coach dolga az, hogy támogassa a cég első emberét, vagy akár a kollégáit és a csapatát, hogy a legjobbat hozhassák ki magukból, és elkerülhessék a kudarcokat vagy a kiégést. Ehhez alapvető, hogy meg kell tanulni a pszichológia új elméleteit, de az üzleti élet változásait is követni kell.
Egy dizájner vagy grafikus két okból sem dőlhet hátra. Egyrészt azért, mert a technika itt is radikális innovációkat hozhat akár egyik évről a másikra (az MI használata ma már mindennapos, míg néhány éve legfeljebb kísérleti stádiumban létezett). Másrészt pedig azért, mert az ügyfelek igénye és ízlése is folyamatosan változik. Ma egészen más arculatot szeretne egy cég, mint húsz évvel ezelőtt, és a jövőben megint csak más stílus lesz menő.
SEO képzés, mesterséges intelligencia tanfolyam, orvosi konferencia, esetleg programozási ismeretek workshop: a sikerhez ezeken keresztül vezet az út a felsorolt szakmákban, és persze megannyi másikban is. Hiszen a csillagászatot, az elektromosautó-mérnököt vagy az újságírót még meg sem említettük!
(x)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.