Van rosszabb a locsogó-fecsegő szomszédtól - Repülni emiatt igazán veszélyes!

koraszülés trombózis egészségügyi állapot repülés sugárfertőzés kockázat rák utas kismama röntgen túlsúlyos
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
Mi lehet rosszabb annál, mint ha egy notórius fecsegő kerül a mellettünk lévő ülésre? Nos, a svéd Lena Patterson megmondhatja...

Túl csendes útitárs

Lenának ugyanis tíz órán át kellett egy útközben elhalálozott útitársa mellett ülnie, mivel a gépen nem volt máshol hely. A férfi a Tanzániába tartó gép felszállása közben lett rosszul, izzadni kezdett, és elveszítette az eszméletét. Lena riasztotta a stewardesseket, de az ő segítségük sem mentette meg a férfi életét. A küzdelmet a svéd nő a mellette levő ülésről nézhette végig, ráadásul mivel máshol nem találtak a pokrócba csavart halottnak helyet, a tíz órán át tartó úton végig mellette kellett ülnie - a kifejezetten magas férfi pár centire feküdt tőle. Ő hidegvérrel, panasz nélkül ülte végig a tíz órát, de utólag kártérítési igényt nyújtott be, így jegye árának felét, 713 dollárt ki is fizetett a légitársaság.

Thinkstock
Thinkstock

Repülni veszélyes?

A repülés egészségügyi kockázatai bár nem túl nagyok, de nem elhanyagolhatók. A hosszú ideig tartó ülés miatt korábban sok utas panaszkodott leszállás után visszérgyulladásra, lábszárfájdalmakra. Ekkor kezdtek foglalkozni az orvosok a "turistaosztály tünetcsoport"-tal: a kényelmetlenül szűk széksorokba passzírozódott utasok zöme maximum egyszer kel fel, és hosszú órákig egy helyben üldögél: ez megnöveli a mélyvénás trombózis kockázatát. Emellett a repülőgép levegője is száraz, annyira, mintha sivatagban töltenének el az utasok órákat. Azok, akik nem fogyasztanak megfelelő mennyiségű folyadékot, vagy alkoholos italokat isznak, kiteszik magukat a kiszáradás veszélyének. A WHO 2001-től 2007-ig a WRIGHT nevű tudományos program keretében vizsgálta a repülés egészségügyi kockázatait, és arra jutottak, hogy már négy órányi mozdulatlan ülés duplájára növeli a mélyvénás trombózis esélyét. A kockázat ugyan nem nagy, hiszen minden hatezredik utast érinti csak, de ha az utasok millióit nézzük, már nem is olyan nehéz egy rosszulléttel küzdő utassal összefutni a gépen. A fogamzásgátló tabletták és a túlsúly ráadásul tovább emeli a trombózis kockázatát, így az elhízott, gyógyszert szedő nők még nagyobb veszélyben vannak.

Túlsúlyosak fokozott veszélyben

Egy légikatasztrófa esetén a jelentős súlytöbblettel élőknek nemcsak a trombózis esélyével kell számolniuk, de az ülések és a biztonsági öv megfelelő védelmére sem számíthatnak biztosan. A repülőgép üléseinek és öveinek erősségét hatvan évvel ezelőtt előírt szabványok szerint gyártják és ellenőrzik, amikor még az átlagos ember súlyát 77 kilogrammban határozták meg. Jelenleg egy átlagos amerikai nő 75, egy férfi pedig már 88 kilót nyom, és nem lehet tudni, hogy ők, vagy a náluk is súlyosabbak is ugyanolyan védelemben ülnek-e az üléseken, mint kisebb súlyú utastársaik. Tudósok szerint nemcsak az ülések energiaelnyelő rendszerének túlterheltsége jelenthet problémát, hanem az is, hogy a túlsúlyosak nem csatolják be biztonsági öveiket sem. Egy katasztrófa esetén ráadásul nemcsak ők maguk vannak veszélyben, de a mellettük ülők is, hiszen ha az ülés összerogy, vagy az öv szakad el, akkor az utas ülésével együtt kiszámíthatatlan mozgású nehéz tárgyként viselkedve másokban is könnyen kárt tehet.

Kozmikus sugárzás

Bár folyamatosan ér minket a kozmikus sugárzás, kutya bajunk tőle. De ahogy nő a tengerszint feletti magasság, úgy nő a sugárzás mértéke is: egy több órás repülőút tízezer méter magasan már annyi sugárzásnak teszi ki szervezetünket, mint egy jó kis mellkasröntgen. Évi egy-két repülőút egy átlagos embernek még meg sem kottyan, viszont a gyakran és hosszan repülők már jól teszik, ha odafigyelnek magukra: a gyakori sugárzás emelheti a rák kialakulásának kockázatát. Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hivatalának egyébként van egy galaktikus sugárzásmérője, amin bárki pontosan kiszámolhatja, hogy mennyi kozmikus sugárzásnak tette ki szervezetét.

A sugárzás mértékének igazán csak az űrutazásban van komoly szerepe, ott az asztronauták esetében nemcsak a gyakran megjelenő ráknak, de a nemzőképességük elvesztésének vagy szemük hályogosodásának is nagy a kockázata.

Thinkstock
Thinkstock

Kismamák csak óvatosan

Bár a jelen ismereteink szerint a repülőutak nem jelentenek egészségügyi kockázatot a terhes nők számára, bizonyos szabályokat minden kismamának be kell tartania. Az első és legfontosabb az, hogy a terhesség 18. hetétől már csak orvosi igazolással lehet repülni: ennek magyar és angol nyelven is tartalmaznia kell a kismama egészségi állapotát és a szülés várható időpontját is. Emellett ikerterhesség esetén csak a 32, sima terhesség esetén a 36. hétig engedélyezik a felszállást, a koraszülés veszélye miatt.

A repülőn lévő zaj, rezgés és sugárzás egy egészséges kismamáknak elviselhető szinten van, ennek ellenére a repülőgép személyzete körében végzett vizsgálatok kimutatták, hogy körükben kétszer gyakoribb a vetélés, így gyakori és hosszú repülőutakat jobb már a szülés után vállalni. Ha mégis terhesen repülnek, a kismamák fokozottan figyeljenek a trombózisveszélyre, és gyakori sétálgatással, tornával, esetleg fáslizással védekezzenek. A terhesség korai szakaszában jelentkező hányingernek sem tesz jót a légnyomásváltozás, érdemes készenlétben tartani egy zacskót, vagy bevenni egy hányingercsillapító gyógyszert. Vashiánnyal, szív- és érrendszeri betegséggel küzdő kismamák pedig számoljanak azzal, hogy a repülőgép kabinjában olyannyira csökken az oxigénsűrűség, mintha egy két-háromezer méteres hegy tetején lennénk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.