Egyre többen vannak, akik nem mernek repülőre ülni, mert félnek attól, hogy lezuhan a gép. Akár a több napos autó- vagy buszutazást is bevállalják a néhány órás repülőút helyett annak érdekében, hogy ne kelljen felszállni a levegőbe. Még nagyobb a probléma, ha mondjuk Kínába kell utazni, ahová 9 napig tart a vonatút.
A repüléstől való félelem (tudományos nevén pteromerhanophobia, aerophobia, aviatophobia, or aviophobia) intenzitása az enyhe szorongástól a félelmen és a fóbián keresztül a kontrollvesztett pánikállapotig (úgynevezett flying rage) terjedhet. Akit ez a betegség érint, nem tud megszabadulni a repülés biztonságával kapcsolatos gondolatokról. A tünetek izzadás, émelygés, gyengeségérzés, szapora légzés, hányinger vagy hányás, illetve a pánikállapot tünetcsoportja. A tünetek már a váróteremben vagy az utazás előkészületeinél jelentkezhetnek.
Mennyire gyakori a repülésfóbia?
A legtöbbet idézett statisztika szerint a repülésfóbia prevalenciája magas: az utasok mintegy 80 %-a szorong a beszállás vagy a repülőút során, 20% hajlandó repülni, de közben jelentős mértékű szorongást él át és a lakosság 10%-a szenved patológiás repülésfóbiában.
Érdekes lehet tudni, hogy mindenki érintett lehet a témában, mert a repülésfóbia kiváltódhat olyanoknál is, akik előzőleg utaztak már repülőgépen félelem nélkül – ha filmélmény, baleset átélése vagy látványa kezdi el a lappangó félelmeket táplálni.
Mi okozza a repülésfóbiát?
A repülésfóbia okai összetettek. A kutatások szerint a legerősebb a kontrollhiány miatti félelem (23,5%): mivel nincs befolyása az egyénnek az eseményekre, kiszolgáltatottságot él meg, s ettől retteg. Hiába ismeri a személy azokat a statisztikákat, amelyek szerint sokkal biztonságosabb például autót vezetni, mint repülni, mégis amikor autót vezet a személy, akkor úgy érzi a kormány az ő kezében van és uralja a helyzetet.
A többi ok, gyakorisági sorrendben: halálos kimenetelű balesettől való félelem (21,3%), klausztrofóbia (zárt utastér, 20,2%) és akrofóbia (magasságtól való félelem, 20%), agorafóbia (4,9%), pszichés kontrollvesztéstől, pánikrohamtól való félelem (6,0%), szociális fóbia (2,2%), vízbeeséstől, víz feletti repüléstől való félelem (1,6%), hányástól való félelem, éjszakai repüléstől vagy terrortámadástól való félelem.
Irreális szorongást idézhetnek elő a negatív gondolatok, mint a motor leállásától való rettegés, a repülőgépszerencsétlenségekről szóló hírek, más utasok félelmének észlelése, vagy az utazás eleji felkészítés az esetleges vészhelyzetekre.
Érdekes az is, hogy az utasok rosszullétét, hányingerét az utastér tulajdonságai is fokozhatják, mint például a nyomás, az oxigéntelítettség, a páratartalom alacsony értéke, a meleg, a mozgás, a vibráció, a levegő minősége, a személyes tér beszűkülése.
Művészetterápia? Képeken a rettegés
Akinek komoly problémája van a repüléssel, a legjobban teszi, ha pszichológushoz fordul. Gyors változásokat lehet elérni például művészetterápiával: ha a félelmetes élményt képi formában fogalmazza meg a páciens (azaz lerajzolja, lefesti), akkor a szorongás fokozatosan leválik a repülési helyzetről és tudatosan kontrollálhatóvá válik. Avatott művészetterapeutával néhány hét alatt tartós eredményt lehet elérni.
A repülésfóbia más kezelési módszerei a pszichoedukáció, azaz ismeretek átadása, a kognitív viselkedésterápia, a relaxációs és légzéskontroll módszerek tanítása a pánikállapot megelőzésére és kezelésére, és a félelem fokozatos leépítését célzó, más módszerek.
A pszichoedukáció lényege a kliens megtanítása saját állapotának pontos észlelésére és értelmezésére. Ha megérti a szorongás létrejöttének folyamatát és el tudja különíteni a szorongást, a félelmet és a fóbiát, akkor sokkal könyebben fogja kezelni és kontrollálni a repülés során megjelenő diszkomfortérzéseit.
A kognitív viselkedésterápia segítségével a kliens megtanulja, hogy képes legyen megkérdőjelezni szorongásos gondolatait (pl. "le fog zuhanni a repülő és nagyon félek") és helyette más lehetséges, a valóságnak jobban megfelelő magyarázatokat keressen az adott problémára ("ezek normális zajok és én nyugodt maradok"). A terápia során olyan megküzdési stratégiák elsajátítása a cél, amelyeket a kliens hosszú távon is alkalmazhat.
Relaxáció és légzéskontroll
A relaxált, nyugalmi állapot fiziológiailag összeegyeztethetetlen a félelemmel és a szorongással. Ha a kliens megtanulja a relaxáció valamelyik gyors módszerét (pl. a progresszív relaxációt), akkor ezzel képes lesz a félelem vegetatív, zsigeri mintázatának semlegesítésére és a nyugodt, kontrollált állapot elérésére.
A félelem fokozatos leépítését célzó, más módszerek lényege a kliens fokozatos hozzászoktatása a szorongáskeltő ingerekhez, amelynek a végeredménye a félelmet kiváltó helyzet valós átélése lesz. A terapeuta összegyűjti a kliens számára szorongást keltő ingereket és listát készít belőlük. A lista nemcsak ingereket, hanem fokozatos nehezedő helyzeteket is tartalmaz. A kliens először relaxált, magabiztos állapotot hoz létre, amelyben a legkönnyebb helyzettel konfrontálódik. A siker pozitív megerősítést hoz létre, ami már képessé teszi a klienst a következő, majd az ezt követő stb. helyzetek átélésére. A folyamat befejezése a valós helyzettel történő, sikeres konfrontáció.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.