A Kaliforniai Műszaki Egyetem által végzett kutatás a Neuron című lapban jelent meg, és amint azt a kutatást vezető Cendri Hutcherson, a Toronto Egyetem tudósa kifejtette, az új modell segítségével meg lehet magyarázni, mi veszi rá az embert arra, hogy jószívű legyen.
A vizsgálatok azt mutatták ki, hogy minden azon múlik, ki hova helyezi magát a többi emberhez képest. Aki magát többre tartja másoknál, annak nehezére esik nagylelkűnek lenni, míg, aki másokat magánál előrébb valónak tart, annak könnyű. Az új ismeretek rácáfolnak azokra a korábbi nézetekre, miszerint a nagylelkű emberben az agy jutalmazási központja aktivitásba lép, vagyis az ember azért jószívű, mert az neki jó érzés.
A mostani vizsgálat szerint a dolog ennél jóval összetettebb. A kutatók 51 férfi agyát figyelték műszerek segítségével, miközben egy úgynevezett diktátor játékot játszottak. A játékban minden résztvevő egy idegennel volt párban, akivel még sosem találkozott, és el kellett döntenie, hajlandó-e egy viszonylag alacsony összeget elveszíteni azért, hogy cserébe a másik egy jóval nagyobb összeghez jusson. A játékban valódi pénzzel játszottak, és összesen minden egyes résztvevőnek 180 döntést kellett hoznia.
Az agyi szkenner azt mutatta, hogy a saját és a mások érdekeit eltérő agyterületek képviselték, és míg a saját érdekeket képviselő döntések a ventrális striátumban, addig a mások érdekeit képviselők a halántékhoz és a falcsonthoz tartozó érintkezési területen okoztak aktivitást. Előbbi terület a jutalmazás feldolgozásában, utóbbi pedig az empátiában játszik szerepet, amiből a szakemberek arra a következtetésre jutottak, hogy az emberek akkor válnak adakozóbbakká, ha tisztában vannak azzal, hogy a jótettükből milyen haszna lesz a másiknak.
A kísérleti játékban egyébéként – talán nem túl meglepő módon – a többség önzőnek bizonyult, és nem a másik érdekeit nézte, hanem a sajátját. Ugyanakkor az is kiderült, hogy néha a legönzőbb emberek is jószívűvé váltak, ám ez csupán a véletlen műve volt, olyan esetekben, amikor az illetőnek a saját maga irányába származó előnye tévesen lett megbecsülve.
Mindez arra utal, hogy például időszűkében hajlamosak az emberek saját jellemüktől eltérő módon dönteni, ám hosszú távon nem lehet ezt a stratégiát alkalmazni, ha arra akarunk rávenni valakit, hogy például adakozzon.
Ugyanakkor Hutcherson megjegyezte, hogy ha sikerül az emberek figyelmét másokra irányítani, növelhető az adakozókedv és a másokkal szembeni jószívűség is könnyebbé válik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.