Az időszámításunk előtti 5. században keletkezett, a leghíresebb antik görög szobrász, Mürón által faragott Diszkoszvető úgy a világ egyik legismertebb szobra és meztelen férfiábrázolása egyben, hogy igazából nem is létezik: csak a róla (főleg a római korban) készített számos másolat közvetítésével maradt fenn.
De még így is lenyűgöző alkotás (lehetett), ami épp a legintenzívebb feszültség pillanatában ábrázolja a meztelen atléta testét. Akik ugye az ókori olimpiákon mind pucéran versenyeztek, így ezen esetben a férfiúi meztelenségnek nincs sok erotikus tartalma — mint később látni fogjuk, a művészetben egyébként is jóval ritkábban, mint a nőábrázolások esetében.
Például Leonardo híres-neves férfiaktja is igazából egy tudományos munkához illusztrációként készített rajz, ami az emberi test méretarányait és matematikailag is kifejezhető harmóniáját hivatott ábrázolni, a reneszánsz legszebb szellemében. Csak hát történetesen Leonardo rajzolta, és olyan tökéletesen kapott el valami lényegit az emberi és férfiúi lét nem csak fizikai, de egyéb vonatkozásairól is, hogy a kép önálló életre kelt azóta.
A hatalmas Góliátot parittyával legyőző bibliai alakot korábban szinte mindig zsenge fiúként ábrázolták, így eléggé meglepte Michelangelo a korabeli firenzei közvéleményt azzal, hogy a város főterén helyet kapó Dávidot öt méternél is magasabb, teljesen meztelen, izmos férfiként mintázta meg.
A szobra pedig azóta a férfiszépség egyik eszményévé lett és maradt évszázadokon át,
ha a főtérről be is vitték már egy fedett múzeumba az eredeti példányt.
Több oka is van annak, hogy miért sokkal kevésbé hangsúlyos az erotika a művészeti alkotások meztelen férfiúi, mint a meztelen női esetében. Ebből az egyik meglehetősen kézenfekvő: a képzőművészek egészen a közelmúltig szinte kizárólag férfiak voltak-lehettek, akik
a saját nemük pucérságát nyilván más szemmel látták, mint az ellenkező nemét. Hacsak...
Hacsak nem a saját nemüket szerették, mint például Caravaggio (és Michelangelo és valószínűleg Leonardo is) — így fordulhatott elő, hogy nála még egy vallásos témájú festményből és egy szent ábrázolásából is érzéki jelenet lett, a rá oly jellemző fény-árnyék játékoktól kísérve. Ez a nevezetes képe pedig alig három éve Budapesten, a Szépművészeti Múzeum kiállításán is látható volt.
A művészettörténet egyik leghíresebb alkotása és leghíresebb póza: jó eséllyel azok is felismernék még a sziluettjéről is, akik abszolút nem járatosak mondjuk a francia szobrászatban. És egy olyan erőteljes férfialakot ábrázol, aki meztelen, noha ez csak a sokadik dolog, ami feltűnik a szobron. Miért pucéran gondolkodik A gondolkodó? Rodin egy örök és általános helyzetet tett témájává, és minden külső tényezőtől megfosztva még erőteljesebb az elméjével magára maradt ember alakja.
Az osztrák Schieléről már cikkünk első részében is megírtuk, hogy az aktképei nem feltétlenül a meztelen test szépségének ábrázolására törekszenek, és ugyan a 20. századi művészetben ez már nem újdonság, de ő volt az egyik első, aki elkezdett másképp gondolkodni erről a kérdésről. Ahogyan más téren is tabukat döntögetett, például a maszturbáció megmutatásával, vagy meztelen önarcképekkel saját magáról. Ilyen festmény az Erósz is, a címe pedig inkább ironikusan értendő.
Néhány éve a budapesti Ludwig Múzeumban is láthatták az érdeklődők a 20. század második felének egyik leghíresebb és leghírhedtebb fotósa, Robert Mapplethorpe életműkiállítását. Aki előszeretettel provokálta a világot a művészetével és az életével is, a tőle leggyakrabban hivatkozott aktkép, a Thomas pedig könnyen lehet, hogy azért vált ilyen kitüntetett darabbá, mert ezt még legalább gond nélkül meg lehet mutatni bármilyen felületen, a Mapplethorpe sok egyéb fotóján látható erektált (főleg fekete) péniszekkel ellentétben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.