Miután a cikksorozatunkban kitárgyaltuk már az őskor, az ókor, a középkor, a reneszánsz, a 18. század, a 19. század, a 20. század első évei, az 1920-as évtized, az 1930-as, az 1940-es és az 1950-es évek egy-egy szépségideálját-szexszimbólumát, most következzen az 1960-as évtized, és a világ első nemzetközi szupermodellje: Twiggy!
A legendás hatvanas évek nagyon mozgalmas, eseménydús és sok vonatkozásban meghatározó évtized volt. A nemzetközi politikát a hidegháború dominálta, olyan fejleményekkel, mint a kubai rakétaválság és a vietnámi háború. Ekkor lett fiatal felnőtt a második világháború után született rengeteg gyerek, és lázadni kezdtek a szülők társadalma ellen, többek között a polgárjogi mozgalmak keretében. Újhullám érkezett az európai és a hollywoodi moziba is, megszületett a rockzene és a popkultúra. Megváltozott a hétköznapi öltözködés, elfogadott ruhadarab lett a máig népszerű farmer és a póló. Hippimozgalmak jöttek létre, amelyek békét, emberek közti egyenlőséget, a természethez való visszatérést – és szabad szerelmet hirdettek.
A hatvanas években ugyanis teljesen megváltozott, vagy legalábbis elkezdett megváltozni a nyugati világ viszonya a szexualitáshoz, és ezt a korábbi merev szabályok, elvárások és társadalmi korlátok alóli felszabadulást nem túlzás forradalomnak nevezni. Mindennek következtében persze változott a szépségideál és átalakult a szexszimbólum fogalma is – főleg, hogy ebben az évtizedben születtek meg az első igazi világhírű szupermodellek.
Közülük az angol Twiggyt szokás a legelsőnek tartani: noha korábban is voltak már olyan manökenek, akik a divat világában ismertek voltak nemzetközileg is, de ő lett az első olyan modell, akinek a nevét és arcát már tényleg minden hétköznapi ember ismerte a karrierje csúcsán, aki igazi sztár és ikon lett. Pedig Twiggy élete cseppet sem indul mesésen: Lesley Lawson néven egy nagyon szegény külső-londoni munkáscsaládba született. Olyannyira nem volt pénzük, hogy a nagymamája megtanította őket ruhát varrni, és a kis Lesley saját magának készítette el, amit hordott – az ehhez való érzéke később jól jött számára, amikor már nem csak modellként, de tervezőként is aktív lett a divatszakmában.
Mindössze 16 éves volt, amikor egy véletlennek köszönhetően felfedezték: egy fodrász olyan lányokat keresett, akik némi pénzért cserébe hajlandóak rövidre vágatni és befestetni a hajukat néhány tesztfotóhoz. Ezeket a képeket viszont meglátta egy híres divatfotós, aki felismerte a lányban a lehetőséget, és felkereste, hogy ő is szeretné fényképezni. Utóbbi képek már olyannyira jól sikerültek, hogy nem sokkal később a Daily Express magazin címlapján virítottak az „1966-os év arca” felirat kíséretében.
Villámgyorsan sztár lett belőle, és megszületett a művészneve is: Lesley Lawsonból a gyerekkori becenevét (Twigs: gallyacska, vesszőcske) átalakítva lett Twiggy. Először Angliában futott be egy új korszak és egy új generáció ikonjaként, aztán a következő évben már Amerikát is meghódította, és a világ leghíresebb magazinjainak címlapjai dicsőítették a szépségét.
De milyen is volt ez a szépség? Merőben eltérő az ötvenes években bálványozott kerekded formáktól, nőies vonalaktól. Twiggy testalkata leginkább egy tinilány vonalait idézte – karrierje kezdetén még az is volt, de később is megmaradt ilyennek. Nyúlánk, hajlékony, törékeny alak, hosszú combok: olyanok, amiket ebben az évtizedben már meg is lehetett mutatni az utcán is, mondjuk, egy miniszoknyában, vagy egy lenge virágos hippiruhában. Twiggy a nagy, kerek szemeivel külön divatot teremtett: rengetegen kezdték el őt utánozva kifesteni az alsó szempilláikat is (a felsőt meg extrán látványosra alakítani).
A hatvanas évek szexuális forradalma lazított a merev nemi szerepeken is, és Twiggy rövid haja, fiús-androgün külseje ehhez is passzolt – ahogy például David Bowie nőies sminkje-frizurája és csillogó ruhái is. Twiggy sokkal inkább számított különlegesnek, mint szabályosnak, és ezzel máig ható trendet teremtett a divatvilágban. A soványságával pedig pláne: ő volt az első ebben is, és épp eleget kritizálták már akkoriban is azért, hogy káros példát mutat a fiatal lányoknak. Mással nem tudott védekezni, mint azzal, hogy ő alkatilag ilyen, és amúgy rendesen eszik – arról meg nem tehetett, hogy a világ épp az ő külsejére harapott rá ekkoriban.
Twiggy tündöklése nem tartott igazán sokáig, legalábbis topmodellként. A hetvenes évek elején visszavonult a szakmából, a híres mondása szerint „nem lehet az ember egy egész életen át ruhafogas”. A hírnevét viszont jól használta ki: zenei karriert épített, filmekben szerepelt, egy időben saját tévéműsora is volt, könyveket adott ki. Híresség és jelenség maradt, egészen a mai napig. 2011-ben is jelent még meg saját lemeze, nagy divatcégeknek ad tanácsot, és a jótékonysági tevékenysége is jelentős. Idén lesz 69 éves, második férjével, Leigh Lawson angol színésszel él. Akinek ugyanaz a vezetékneve, mint egy szegény vékonyka kamaszlánynak volt, mielőtt Twiggy és egy korszak szépségideálja lett belőle.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.