Korábban már írtunk róla, hogy a veszélyhelyzet kihirdetését követően a fogászati beavatkozások köre a sürgősségi ellátásra korlátozódott. Hétfőtől azonban a második szakaszba lépett a védekezés, amely lehetővé tette, hogy
a fogászati alap- és szakellátás jól szabályozott keretek között újraindulhasson.
Az EMMI Egészségügyi Szakmai Kollégiuma Fog- és Szájbetegek Tagozatának ajánlása alapján a következőkre számíthat az, aki szeretne fogorvoshoz menni.
A betegfogadás szabályai
- az ellátás igénybevételéhez előzetes időpont egyeztetés szükséges, kivéve a sürgősségi ellátást
- a betegnek kísérő nélkül kell érkeznie, kivételt képeznek a gyermekek, gyámság alatt állók illetve a magukat ellátni nem képes (pl. nagyon idős) páciensek
- mind a telefonos egyeztetés során, mind a váróban úgynevezett triázsolást végeznek a szolgáltató részéről, ennek keretén belül felveszik az anamnézist és rákérdeznek a vírussal kapcsolatos tünetekre, valamint testhőmérsékletet mérnek (a váróban) a fertőzés gyanújának kizárása céljából
- akinél magas COVID kockázat valószínűsíthető (láz, légúti panaszok stb. miatt) annál csak sürgősségi beavatkozás végezhető el
- COVID gyanús személyeknél tervezett beavatkozásra csak COVID PCR negatív eredmény birtokában kerülhet sor
A várakozás és az ellátás során ezekre számíthatunk
- a váróban mindenkinek maszkot kell viselnie (ha a beteg nem maszkban érkezik, akkor a szolgáltatónak kell erről gondoskodnia)
- mindenkinek, aki a váróban tartózkodik kézmosást/kézfertőtlenítést kell végeznie
- a szolgáltatónak biztosítania kell, hogy a páciensek a 2 métert betartva tudjanak leülni
- a pácienseknek kötelező a távolságtartás, amennyiben többen tartózkodnak a váróban
- a kezelés megkezdése előtt és az kezelést követően a páciensnek fertőtlenítő öblögetést kell végeznie
- a kezelés elején és végén a páciens arcát áttörölhetik – arra alkalmas – alkoholos törlőkendővel
A fentieken túl a szolgáltatókra még számos szabály vonatkozik – amelyek nem feltétlenül érintik a betegeket, így ezekről itt most nem esik szó -, ezért a telefonos egyeztetés alkalmával érdemes rákérdezni, hogy egy-egy rendelő milyen, eddig nem szokványos, ám most szükségesnek tartott intézkedéseket vezetett be egyénileg, nehogy meglepetésként érjen, ha például nem tudjuk megmosni a fogunkat a várakozás alatt vagy ha az ivóvízadagoló most nem működik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.