Sokan nem tudják, hogy a munkáltatónak kötelessége védőszemüveget biztosítani azoknak a dolgozóknak, akik napi négy óránál hosszabb időt töltenek számítógépes monitor előtt, ideértve a képernyő figyelésével végzett munkát is. Az irodai munkavégzés nem feltétel, tehát ha valaki otthonról dolgozik laptopon, szintén jogosult lehet a támogatásra.
Két típusú szemüvegre jár a támogatás: azok számára, akik munkavégzés közben nem látják élesen a képernyőt, a munkáltatónak kötelező éleslátást biztosító szemüveget biztosítani. Ha nincs szükség dioptriás szemüvegre, a dolgozó kék fényszűrővel ellátott, nullás védőszemüveget is igényelhet. Fontos, hogy kontaktlencsére nem jár támogatás, de a kékfényszűrő réteget a dioptriás szemüvegre is kérhetjük.
A támogatás nem jelenti azt, hogy a szemüveg költsége teljes mértékben ingyenes lesz. Mivel a jogszabály nem határoz meg konkrét támogatási összeget, a cégek eltérő mértékben nyújtanak támogatást. A hazai gyakorlat szerint általában 10 és 50 ezer forint közötti értékben biztosítanak szemüveget vagy költségtérítést a dolgozóknak.
A monitor előtti munkavégzés esetén a támogatás feltétele a szemész szakorvos által kiállított recept, így az optikában végzett igazolásokat nem fogadják el. A kék fény ellen védő, "nullás" monitorszemüveg igényléséhez alapesetben nincs szükség látásvizsgálatra, és a cégek védőeszközként számolják el a vásárlást.
Fontos előírás, hogy a dolgozóknak kétévente ismétlődő látásvizsgálaton kell részt venniük, de természetesen panasz esetén korábban is fordulhatunk a szakorvoshoz. Amennyiben látásromlás következik be, és a szemüveg a képernyő előtti munkavégzéshez már nem megfelelő, akkor az új recept alapján a munkáltató a meghatározott értékhatárig téríti meg a szemüvegvásárlást.
A számlát a munkáltató nevére kell kiállítani, ezért a szemüveg árát nem lehet egészségpénztári kártyával kiegyenlíteni. Arra is figyeljünk, hogy a számlán szereplő dioptria megegyezzen a látásvizsgálati papíron feltüntetett dioptriával, mivel csak így zárható ki, hogy a szemüveget saját magunknak, és nem egy rokonunk szemüvegére fizettük ki.
Sokan nem tudják, hogy szemüveg vásárlásakor is jár a garancia! Ha az ár meghaladja a 10 ezer forintot, legalább egy év, 100-250 ezer forintért vásárolt termékért két év, 250 ezer forintnál drágább szemüveg esetében három év a jótállási idő.
Vásárláskor azt is fontos figyelembe venni, hogy vannak olyan optikák, akik a törvényileg meghatározott időn túl akár két évre is kiterjeszthetik a garanciát. Emellett nem ritka, hogy a minőségi gyártók a keretre és a lencsére is több éves garanciát vállalnak.
Ne dobjuk ki a szemüveg nyugtáját, számláját vagy jótállási jegyét, mivel csak így érvényesíthetjük a garanciát. Ha nem megfelelő vagy meghibásodott a termék, garanciális javítást, cserét vagy a vételár visszafizetését kérhetjük az optikától.
Ha letelt a jótállási idő, akkor is fordulhatunk ahhoz az üzlethez, ahol a szemüveget vásároltuk, de ilyenkor már nekünk kell bizonyítanunk, hogy a szemüveg már a vásárláskor is gyári hibás volt.
Gyakran előfordul, hogy a szemüveget véletlenül leejtjük, és emiatt megkarcolódik vagy eltörik a lencséje. Ilyenkor hiába szeretnénk reklamálni, a garanciát nem lehet érvényesíteni a helytelen karbantartásból vagy használatból eredő hibákért. Ha szeretnénk megelőzni a váratlan baleseteket, érdemes a szemüveget tokban tárolni.
Vásárlás előtt érdemes megkérdezni az optikai üzlettől, hogy vállalnak-e garanciát abban az esetben, ha például hibás dioptriát állapítanak meg a látásvizsgálat során, és ennek alapján készül el a lencse. Figyeljünk arra, hogy a lencsére szóló látásvizsgálati garancia ideje üzletenként változó, és probléma esetén az adott időn belül kérhetünk új ellenőrző vizsgálatot.
Ha az optika árgaranciát vállal a termékeire, vásárlás után érdemes nyomon követni az árakat. Ha bárhol az országban olcsóbban hozzá tudunk jutni a szemüveghez, akkor a termékárak különbségét visszatérítik. Fontos, hogy komplett szemüveg rendelése esetén legtöbbször a teljes szemüvegre vállalják a garanciát; a lencsére és a keretre külön-külön nem érvényes.
Arra is van megoldás, ha a szemüveg idővel eldeformálódik vagy kilazulnak a csavarok. Ha az üzlet ingyenes szervízt biztosít, érdemes rákérdezni, hogy csak az igazításra vállalnak garanciát, vagy az orrtámaszok cseréjére és csavarok pótlására is kiterjed a szolgáltatás.
Ha online rendeljük meg a szemüveget, érdemes olyan webáruházból vásárolni, amely pénzvisszatérítési garanciát vállal. Ha a megrendelt termékkel nem vagyunk elégedettek, a vásárlást követő 14 napon belül indoklás nélkül visszaküldhetjük, és a vételárát is visszafizetik részünkre.
A kötelező garancián kívül több optikai üzletben külön biztosítást is köthetünk a szemüvegekre, amely balesetekre, lopásra és egyéb külső mechanikai sérülésekre vonatkozik. Fontos megjegyezni, hogy ilyen esetekben sem ingyenes a szemüveg javítása vagy pótlása: a biztosítási díjon felül a vásárlónak önrészt is kell vállalnia - írja a Fanny.
Ha észrevesszük, hogy romlik a látásunk szemészetre megyünk, szemüveget viselünk. De mi van azokkal, akik nem mennek ovoshoz, és tovább romlik a látásuk? A videó megmutatja, mit látnak ők, dioptriáról dipotriára haladva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.