Julius Caesar is hamburgert falatozott? A gyorsétterem évezredes története

Egy fárasztó munkanap vagy kiadós buli, esetleg a mindennapok rohanása közben mindig jólesik egy kis gyors kaja. Azonban a gyorsétterem története régebbre nyúlik vissza, mint hinnénk. Amikor megnyílt az első gyorsétterem, Egyiptomban Fáraók uralkodtak és még éltek a gyapjas mamutok.
Már a civilizáció bölcsőjében, Mezopotámiában megjelentek az első gyorsétteremhez hasonló étkezési formák a régészeti bizonyítékok alapján. Ugyanis a városi lakosság igényeihez igazodva, az utcai árusok elkezdtek könnyen elérhető, gyors készételeket kínálni a munkásoknak, kereskedőknek, utazóknak, amivel nem csak a gyorsétel, de a street food alapjait is letették.
Ezek különféle kenyerek, pörköltek, levesek, raguk, süt húsok voltak, melyet sörrel öblítettek le, ízesítésre pedig gyakran használtak hagymát, fokhagymát, póréhagymát.
Az élelmiszeripar már akkor szabályozott volt, Hamurapi törvénykönyve pontosan szabályozott mindent, szigorúan ellenőrizték a minőséget, árakat, tisztességes kereskedelmet. A mezopotámiai gyorséttermek hozzájárultak a jövőbeli városi étkezési kultúrák, például az ókori Egyiptom és Róma hasonló létesítményeinek kialakulásához.
Mezopotámiai mintára az ókori Rómának is megvolt a saját gyorsétterem verziója: ezek voltak az ún. termopoliák. Ezek a vendéglátóipari egységek általában zsúfolt piacokon, sűrűn lakott területeken voltak, ahogy fürdőházak közelében is gyakran meg lehetett őket találni. Kínálatuk főleg ragukból, kenyérfélékből, levesekből állt, hamburger és sültkrumpli helyett.
Messze túlmutattak puszta étkezdén, ugyanis fontos társadalmi központok voltak, élénk társasági élet folyt evés közben.
A római termopolia jelentette a középkori fogadók és a mai gyorséttermek alapjait.
A Távol-keleti gyorséttermeknek is megvan a maga régre visszanyúló története: az i. e. 5. században kis ételes-bódék jelentek meg a piacokon, ahol a munkások, utazók kereskedők juthattak gyorsan ételhez. Ezek az apró kioszkok i.u. 7. századra már a városi élet központjaivá váltak, legfőbb ehető portékájuk a kínai tészta volt.
Fejlődésüknek nagy lökést adott az éjszakai piacok létrejötte, ami pezsgő éjszakai életet és friss ételek készítését tette lehetővé.
Az évszázadok során új konyhai technikák jelentek meg, de az ételek is egyre változatosabbak lettek, a legszélesebb társadalmi rétegek választották a könnyen elérhető főtt ételeket. A kínai és távol-keleti street food végül az egész világon elterjedt, folytatva az évezredes kulináris örökséget.
Középkori Európában a városok fejlődése motiválta a „gyorséttermek” kialakulását. A zsúfolt városokban utcai árusok tömegei árulták húsos pitéből, sültekből, halból, valamint péksüteményekből álló menüjüket a rengeteg átutazóknak. Fontos szerep jutott Velencének, ami a legnagyobb kereskedelmi központ révén új fűszereket és szárított gyümölcsöket is bevitt az utcai étkezésbe.
A felső osztályok azonban elkerülték a középkori street foodot, mivel nem voltak a legmagasabb minőségű ételek. Emiatt jelent meg az élelmiszer-biztonsági ellenőrzés a városi piacokon.
A középkori utcai kaja öröksége tovább öröklődött a brit, francia és olasz nemzeti konyhában. Később az iparosítás, ipari forradalom, valamint az élelmiszeripar fejlődése új ételeket, technikákat vezetett be, egyre nagyobb mennyiségben állíthattak elő ételt.
Az 1950-es években berobbantak az olyan gyorsétteremláncok, mint a bohócos cég, ami forradalmasította a gyorsabb kiszolgálást, melyet más fast food éttermek is követtek. Ezek a kapitalista életérzést, egyfajta bűnös élvezetet jelentettek a korabeli emberek számára finom, de megfizethető ételeikkel.
Az autós kultúra arra ösztönözte a cégeket, hogy az autós kiszolgálást is lehetővé tegyék.
Az ötvenes-hatvanas években gombamód szaporodtak a gyorséttermek szerte a világon, kis késéssel pedig Kelet-Európában is elterjedtek. Azonban az egészségtelen, magas kalóriatartalmú ételek nem olyan laktatóak, mint egy otthon készült fő étel, így sok kritika érte a nagy gyorsétteremláncokat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.