A lucfenyőt 5, az ezüstfenyőt 6, a nordmann fenyőt 8 ezer forint körüli méterenkénti áron kínálják az elkövetkező hetekben az utcai és piaci standokon az alkalmi fenyőárusok. Felmérések szerint minden második magyar család legalább 7 ezer forintot szán erre a célra, közülük sokan 10 ezer forintnál is többet költenek majd fenyőfára.
A magyar vásárlók közel fele a nordmann fenyőt vásárolja, még akkor is, ha a drágábbak közül való. A lucfenyő 37, míg az ezüstfenyő 13 százalékos „tetszési indexszel" jelenik meg a piacon.
A gyökeres, földlabdával árusított fenyők iránt nagyjából minden nyolcadik vásárló érdeklődik, az „exkluzív” fajták (fekete- és duglászfenyő) pedig valamiért csak kevesek fantáziáját mozgatja meg.
Azt, hogy végül mennyi fenyőfa fogy, csupán az utolsó napokban fog kiderülni:
szeretjük ugyanis az utolsó napokra hagyni a beszerzést.
Évek óta visszatérő kérdés karácsony táján, hogy környezetbarát megoldás-e az élőfenyő vásárlása. A vita ebben az évben sem fog eldőlni... Az Agroinform felmérésében
a válaszadók 26 százaléka jelezte, hogy fenyő helyett műfenyőt díszít fel karácsonykor,
ők legfőbb indokként a környezetvédelmet, a többszöri felhasználhatóság miatti árelőnyt és a lehulló tűlevelek üdvözlendő hiányát jelölte meg.
A fenyőfatermelők azonban a fenti érvekkel kapcsolatban azt hangsúlyozzák: a „karácsonyfa” termesztése nagyon hasonló más mezőgazdasági növény termesztéséhez, a különbség annyi, hogy a fenyőfa 6-8 évig növekszik, mielőtt kivágják – a helyére pedig fenyőcsemetét vagy más haszonnövényt ültetnek.
A karácsonyi időszakot követően pedig a kidobott fák legnagyobb részét komposztálják
– ez sem tűnik környezetbarátságtalan megoldásnak.
„A műfenyő azonban az előállítás, a szállítás és – jó esetben – a megsemmisítés miatt jelentősen terheli a környezetet, ráadásul megvásárlásával nem hazai termelőket, hanem távol-keleti gyártókat támogatunk” - fűzte hozzá Bolyki Bence, a felmérést készítő Agroinform vezetője.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.