Bevallom, nem szoktam túlzottan lelkesedni a viktoriánus regények kosztümös angol feldolgozásaiért, azaz a Büszkeség és balítélet, Értelem és érzelem stb. típusú mozikért. No nem mintha vitatnám az eredeti regények értékeit, sőt. Csupán azt szoktam érezni, hogy semmi mást nem akarnak elérni a belőlük készült filmek, mint hogy elkészüljenek, hogy betöltsenek egy piaci rést: hiszen ezen történeteknek máig nagy a rajongótábora, így 1-2 évente mindig be lehet csábítani a nézőket a moziba egy-egy újabb ilyen típusú filmmel. Ennek megfelelően az adaptációk nagy része csupán szépen illusztrált képeskönyvnek tűnik a számomra, aminek nincs sok gondolata az alapjául szolgáló történetről - elmeséli mívesen, aztán kész.
Ha azt mondom, hogy ilyen vérmes előítéletek után nagy élvezetet jelentett számomra az új Jane Eyre, akkor sejthetik a kedves olvasók, hogy ez a film tud valamit, amit a társai nagy része nem. A rendkívül erős, fordulatos alaptörténetből (hogyne lenne az, ha úja és újra el lehet mesélni) értő kézzel választotta ki a rendező azokat a szakaszokat és témákat, amelyek igazán érdeklik, és olyan módon tudja őket elmesélni nekünk, hogy nem tudnak nem érdekelni minket is.
Tippünk: Nézd meg a film előzetesét: |
A Charlotte Brontë-regény lináris, hősének egész életét kronologikus sorrendben elbeszélő történetvezetését a film megbontotta, három párhuzamos idősíkot hozva létre. Ezzel a trükkel izgalmasabbá tette az elbeszélést, és levette a saját válláról azt a terhet, hogy egy nagyon hosszú sztorit kell elmondania: koncentrálhat a lényegre, azaz a Jane és Rochester közötti viszony történetére, a gyerekkori előzményeket rövidebben elintézheti, a következményeket pedig már ennek fénytörésében mutathatja.
Jane Eyre élete a 19. század viktoriánus Angliájának társadalmi elvárásai között önmagáért kiálló nő története: nemesi származású árva lány, akit az őt nyűgnek tekintő nagynénje szörnyű intézetbe ad, majd a nevelőnővé képzett ifjú lány egy különc főúr szolgálatába áll, és természetesen vonzalom szövődik kettejük között - ám ennek beteljesülését a korabeli erkölcsökön túl a férfi múltjának titkai is akadályozzák.
A filmet nézve nehezen hiszi el az ember, hogy az egészen fiatal (34 éves) rendezőnek, Cary Fukunagának ez csupán a második mozifilmje. Hihetetlen magabiztosság, mesterségbeli tudás, és főleg: érettség sugárzik a munkájából, akár hangulatteremtésről, akár történetbonyolításról, akár a színészvezetésről van szó.
A színészek külön említést érdemelnek: telitalálat volt Jane Eyre szerepére Mia Wasikowka (Alice Csodaországban, A gyerekek jól vannak) - aki egyszerre tud szende és szabadságvágyó, törékeny és akaratos lenni. A Rochestert játszó Michael Fassbenderről (Becstelen brigantyk, A kilencedik légió) eddig is tudtuk, hogy korunk egyik legkiválóbb férfiszínésze, és ezt most is bizonyítja. Külön említést érdemel a mindig zseniális Judi Dench (Egy botrány részletei, James Bond-filmek) a kissé bohókás házvezetőnő mellékszerepében.
A Jane Eyre az év egyik kellemes meglepetése a mozikban - a műfaj kedvelőinek kötelező darab, de még a többieknek is érdemes miatta félretenni az előítéleteiket.
Kiknek ajánljuk?
- a romantikus-kosztümös filmek kedvelőinek
Kiknek nem ajánljuk?
- akik nem hisznek az igaz szerelemben
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.