A napokban mondták, hogy így január közepére - tehát egy-másfél hónappal azután, hogy aktuális lenne - végre eljön az igazi tél. Aztán eltelik két nap és kiderül, hogy az egészből semmi sem igaz, jó, most egy kicsit lehűlt, de hétvégére újra itt a tavasz. Sem a szerencsétlen fák, sem az alattuk tanácstalanságukban összevissza felöltözött emberek nem tudják, hogy most akkor mi van. Mi sem, éppen ezért felkészülünk mindenre, a plusz és a mínusz tizenöt fokra is. Januári lemezajánlónkban tehát előkerül egy igazi tavaszi álmodozós, vidám dal, egy téli, sötét, befele fordulós lemez - közös jellemzőjük, hogy mindkét előadót láthattuk élőben - és egy hatalmas kakukktojás.
A tél: Warpaint - Warpaint
Kezdjük a téllel, elvégre hivatalosan még bőven benne vagyunk. A négy furcsán szexi lány - Magyarországon valószínűleg esztétika-néprajz szakosok lennének, de szerencsére egész másról van szó - a második lemezét adja ki. Nem volt nehéz dolguk: az első lassú, befelé forduló albumot máris imádták a kritikusok és olyan sikeresek lettek, hogy még Magyarországra is elhozták őket, persze nem a Sportarénába, "csak" az A38-ra. Azóta eltelt másfél év és itt a második, sztárproducerekkel, teljesen egyedi ötletekkel, álomszerű hangzással.
A cím nélküli lemez spontán, kiszámíthatatlan, sötét, néhol rideg, néhol fülledt, néhol gyönyörű, néhol zakatoló, de végig inkább hangulatos, mint nyomasztó, olyan számcímekkel, mint a Love Is To Die vagy a Feeling Alright. Mifelénk az ilyesmit rétegzenének hívják, de figyeljünk oda rájuk, egy-kettő és a legváratlanabb helyeken és helyzetekben találkozhatunk velük, ha nem is a kommersz rádiókban. Erről egyébként csak annyit, hogy a lányok anno két dolgot árultak el a még készülő albumról: addig nem adják ki, amíg teljesen elégedettek nem lesznek vele, illetve hogy olyan zenén dolgoznak, amire az emberek szexelni akarnak majd. Hát itt a lehetőség, teszteljétek le és írjátok meg, milyen volt! Kifogás nincs: az egész meghallgatható!
A tavasz: Lily Allen - Air Balloon
Mindig is zavarba ejtő jelenség volt Lily Allen, nehéz rajta fogást találni: úgy közönséges, hogy közben végtelenül bájos is, úgy szexi, hogy közben herezsugorító beszólásokat és gesztusokat ereszt meg. Ha skatulyázni kellene, azt mondanánk, a lakótelepi Rihanna - de nem akarunk, úgyhogy nem is mondunk ilyeneket. Tény viszont, hogy sosem hódolt be a zeneipar elvárásainak, ahogy belecsapott a lecsóba - például a Sziget színpadán mellet villantva -, már el is ment szülni, azóta pedig legfeljebb egy-egy közreműködés és feldolgozás fért bele. Tavaly novemberben végül új dallal jelentkezett arról, hogy milyen mocskosul bánnak a férfiak a nőkkel (a zeneiparban is, meg egyébként is), nem csoda, hogy "nehéz a ribiknek". (Hard Out There)
Az új albumról egyelőre nem sokat tudni, csak hogy közeledik és jó lesz. Most ugyanis megjelent a második dal, egyelőre még klip nélkül. Az Air Balloon igazi tavaszi sláger (hivatalosan egyébként csak március elején adják ki, de a netre már felkerült az énekesnő áldásával), középtempós csiripelés, harmónia és teljesen kusza szöveg Elvisről, Kurt Cobainról, egy majomról és mindenféléről, nem is baj, ha elveszítjük a fonalat. Ahogy a címe sugallja, az egész egy nagy sodródás a felhők között, olyan képekkel, amiket csak egy dilis (fél)álomban lát az ember. Ha tényleg eljön a tél és végképp elegünk lesz, vegyük tehát elő a dalt - a Nap nem süt ki tőle, de egy kicsit könnyebben viseljük majd az ötórai vaksötétséget.
A nyár: OutKast - a teljes eddigi életmű
Lehet, furcsa, hogy egy olyan formációt ajánlunk, amely jó hét éve többé-kevésbé inaktív - Magyarországon pedig utoljára tíz éve táncolt rájuk mindenki -, de az utóbbi napok eseményei miatt bizony muszáj kulturmissziót végeznünk. Történt ugyanis, hogy kihirdették a híres kaliforniai fesztivál, a Coachella fellépőit - el is fogytak a jegyek órák alatt. Az egyik legnagyobb húzónév az erre az alkalomra (aztán még ki tudja) újra összeálló kéttagú OutKast, legalábbis a 25-30 éveseknek. A többieknek - alighanem legalább a célközönség felének - azonban fogalmuk sincs, miért fontos André 3000 és Big Boi történelmi jelentőségű közös projektje és ahelyett, hogy utánajártak volna, nekiálltak hisztizni. Az internetet szabályosan elözönlötték az értetlenkedő tinik tweetjei, Facebook- és Tumblr-posztjai - ezekből egyébként nagyon vicces blog is készült.
Csak gyorsan szaladjunk végig: a két atlantai ficsúr a kilencvenes évek elején kezdett el szórakozni a hiphoppal - ez arrafelé, délen példátlan volt -, hogy első albumukkal rögtön mozgalmat is alapítsanak. Jellemző, hogy minden lemezük híresebb, sikeresebb és általában jobb is lett, mint az előző, az ezredfordulóra pedig a keleti és nyugati parti gengszterek is mind egy szálig tudták, hogy odalent délen hatalmas rappermozgalom dúl - más kérdés, hogy André és Big Boi ekkorra már ezer más műfajt is betereltek a karámba. Mi most nosztalgiázzunk a 2003-as Speakerboxxx/The Love Below duplaalbummal, ami valójában egy-egy szólólemez volt kettejüktől. Pontosabban azzal a számmal, amelyet aztán tényleg mindenki ismer, méltán: a rádiós DJ-k által jópofiskodva csak héjaként felkonferált Hey Ya maga a tökéletes, megunhatatlan nyári popdal. Ha a Coachellára nem is jutunk ki, azért tekerjük fel a hangerőt és jusson eszünkbe, hogy nemcsak apáink idejében, de még tíz éve is minden sokkal egyszerűbb volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.