Így fakadt ki Twitter-oldalán az ausztrál énekesnő, Sia, amikor a legújabb, Elastic Heart című dalához készült videoklipjét pedofilnak, erkölcstelennek és szégyentelennek bélyegezték a követői.
Aki még nem látta, most nézze meg, lehetőleg kétszer, és csak azt követően olvasson tovább!
Nem csoda, hogy a Daniel Askill rendező által is jegyzett érzéki ketrecharc megosztja a hallgatóságot, hiszen egyszerre közvetít valami perverzen frivolt, aljast, tiszteletlent és becstelent. Simogatásos molesztálást, különböző komplexusokat, őrült vágyat, kesergést, kergetést és üldöztetést, szexualitást és elutasítást, testi és lelki meztelenséget, szemérmetlenséget, ürességet, haragot, bezártságot, szomorúságot, elengedést és maradást. Mindezt egyszerre, megfűszerezve további megszámlálhatatlan érzéssel.
Az Elastic Heart eredetileg az Éhezők viadala - Futótűz című film betétdalaként készült, amit az alkotóknak sikerült megfejelniük ezzel az igen széles érzelmi skálán mozgó kisfilmmel, ami úgy tűnik, el is érte a kívánt hatást. (Egy héttel ezelőtt tették közzé, mára közel 35 millióan látták.) Sokan azzal is támadják Siát, hogy kizárólag a hájpért alkotta meg ezt a videót, hogy aztán, ahogy az már csak lenni szokott, beinduljon a mémgyár, és miképpen most is, mindenki erről beszéljen. Ha ez volt a cél, akkor jelentem, bejött, azonban túl kényelmes, és valljuk be, nem is annyira izgalmas beletörődni ebbe a kissé seszínű magyarázatba. Érdemesebb inkább felgöngyölíteni mindazt, ami az ominózus klip kapcsán rendelkezésünkre áll.
Nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy Sia 2014-ben tájékoztatott minket arról, valójában bipoláris, hogy már a szüleinek is több személyisége volt, a Chandelier óta pedig az sem titok, hogy az énekesnő igen fiatalon nyúlt először a különböző drogokhoz, és nem vetette meg az alkoholt sem. A Thevine.com szerint a Shia LaBeouf által megformált karakter egyértelműen Sia apját, Phil B. Colson zenészt ábrázolja, akinek mint ismeretes, két teljesen különböző identitása volt. Ez pedig értelemszerűen különös hatással volt az énekesnő gyermekkorára.
Sia így beszélt korábban a The Howard Stern Show-ban:
Édesapám bipolaritása nem volt könnyű. Az egyik személyisége, Phil, nagyon kedves volt, de ha előkerült Stan, rettentően ijesztően viselkedett. Sosem volt agresszív és nem bántott, de ilyenkor nagyon rossz energiák voltak körülötte.Hogy valóban egy kissé bizarr, lélektani boncolgatás rejlik-e a képek mögött, nem tisztázott, a klippel foglalkozó cikkek alatti hozzászólásokban azonban a többség egyértelműen a romlott erkölcsre és a pedofíliára szavaz. A Rolling Stone írásánál egy kommentelő például azt vetíti előre, ahogyan az apuka a térdére ülteti az ötéves kislányát, majd pedig provokálja az olvasót, hogy persze, higgye is el, hogy aztán nem él vissza a helyzettel...
Vélhetően Sia már jóval a Chandelier elképesztő sikere előtt tudta, nem az lesz az első és az utolsó közös munkája a különleges tehetséggel megáldott táncoslánnyal. A 12 esztendős Maddie ismét egy fenomenálisan absztrakt koreográfiát mutatott be, ahogy tette ezt korábban is:
Most annyi a különbség, hogy nem egyedül táncol egy üres lakásban, hanem egy harminc körüli férfivel egy túlméretezett kalitkában. És ez az, ami a romlottság felé taszítja az egész produkciót. De vajon az, aki nem ismeri Zieglert a Chandelierből, és aki mindössze egy teljesen fejletlen, nóném táncoslányt lát LaBeouf izmaiba csimpaszkodni, az is rögtön feslettséget kiált?
Nem csupán arról van szó, hogy a papíron 28 éves Shiához egy jó pár évet szándékosan hozzáadtak még ezzel a lumberszexuális arcszőrzettel, a Wikipedia szerint 12 éves Maddie-t pedig önmaga fejletlenségével, gyermeki arckifejezéseivel, mozdulatainak hevességével és ragaszkodásával próbálták minél jobban elkislányosítani? Nem lehet, hogy ha a háttértudásunk helyett inkább a szemüknek hiszünk, akkor egy idomtalan, túlsminkelt, 15 éves tinédzsert látunk? Ha pedig Shia LaBeouf gondolatban megborotválkozik (és felvesz egy gatyát), akkor visszavedlik azzá a 20 éves fiúcskává, aki nem is olyan régen még autóbotokkal játszadozott a Transformers-filmekben, akkor valójában nincs is nagyon miről beszélni?
Legtöbbünkkel a Transformers-mozik ismertették meg LaBeouf furcsán hangzó nevét, de akkor alig hittük, hogy a robotfilmek után lesz még keresnivalója Hollywoodban. Bár a tény, hogy megvolt neki Megan Fox, (aki egyesek szerint a világmindenség top 10-es örökranglistáján az ügyeletes bombanők egyike, mások szerint viszont egyenesen a szegény ember Angelina Jolie-ja), egész biztosan sokat dobott az akkor még igencsak kölyökképű srác reputációján.
Pár elmegy-kategóriás filmet követően aztán ott ültünk tavaly a nachosrágcsáló plázamoziban, izgatottan vártuk Lars von Trier pornóközeli élményét, A nimfomániást, és egyszer csak ott volt ő. Pőrén, ahogyan megteremtetett. Majd pedig azt gondoltuk, hogy igen, Shia LaBeouf végre megérkezett közénk, felnőtt hozzánk és a feladathoz.
Mostanra pedig kigyúrta magát, ahová kellett, szőrt növesztett, és történetesen egy szimbolikus vasketrecben táncol alig észrevehető nadrágjában egy 12 éves lánnyal. Teszi mindezt egy olyan klipben, melyet egy nem mindennapi gyermekkorral megáldott/sújtott énekesnő álmodott meg, és amelybe mindenki azt lát bele, amit csak akar. Amit a zene, a tánc, a szereplők, a szimbólumok, a mozdulatok, az előzmények és a szöveg egyszerre váltanak ki belőle.
Az odáig rendben van, hogy Sia vélhetően a mai napig fel nem oldott, az édesapjához köthető, belső vívódása miatt alkotta meg ezt a dalt, és hozzá a kisfilmet, de legalább olyan lényeges az is, hogy ki mit tesz hozzá a mesterségesen kiváltott érzethez. Vagyis az a legfontosabb, ami a klipet elnézve belőled tőr elő...
Judit, 39, életvezetési tanácsadó
"Nekem a kalitka meghatározza, hogy ez két, bezártságban vergődő ember. Mezben vannak, de meztelennek tűnnek. A táncukat nézve végig az a kettős érzés volt bennem, hogy egy pedofil történetet látok - egy kis Lolitát, aki csábítja a férfit - vagy egy apa-lánya konfliktusokkal terhelt kapcsolatát. A lány fel akarja szabadítani a férfit, a maga fiatal energiájával töltené fel, de a férfi úgy érzi, nem szabad...Klára, 31, személyi edző
"A kalitka szimbolizálja a gyerekkor helyszínét, magát az életteret. A férfi egyértelmű apakép, akivel a lánynak egy nagyon durva, kettős kapcsolata van. Mindketten küzdenek a bennük feltörő érzésekkel, szinte már állatias a dolog. Ősi, de ami a lényeg, ösztönös érzelmek ezek: düh, harag, fájdalom, félelem, bizalmatlanság, tehetetlenség, szeretetlenség.Péter, 27, közgazdász
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.