Három éven belül ez már a második alkalom, hogy magyar film hozza el a legrangosabb elismerést Karlovy Varyból: 2013-ban Szász János kezébe adták az aranyszobrot A nagy füzet című második világháborús drámájáért.
Hajdu Szabolcsnak nem ez az első elismerése, amit színészként kapott, 1994-ben a Gijón filmfesztiválon a Jó éjt királyfi-ban nyújtott alakításáért díjazták - írja cikkében az Origo.
Az Ernelláék Farkaséknál Hajdu Szabolcs azonos című színdarabján alapul, a film állami támogatás nélkül, egy átlagos nagyjátékfilm költségvetésének a töredékéből (kábé 3 millió forintból) készült. A forgatás Hajduék saját budapesti lakásában zajlott, a főbb szerepeket a rendező, a felesége, Török-Illyés Orsolya, a gyermekeik, Lujza és Zsiga játsszák, illetve Szabó Domokos és Tankó Erika. Az operatőri feladatokat Hajdu tanítványai látták el a Metropolitan Egyetemről, összesen 13 különböző diák kezelte a kamerát.
A Kristály Glóbusszal 25 ezer dolláros pénzjutalom is jár, ami jelenlegi árfolyamon 7,1 millió forintnak felel meg:
tehát Hajdu Szabolcsékat több mint kétszer akkora összeggel jutalmazták meg, mint amennyiből a teljes filmjüket kihozták.
A magyar film szombat esti sikerét némileg előre jelezte az, hogy a fesztivál hivatalos újságja által felkért kritikusok (köztük Bársony Éva a Népszavától) is az Ernelláék Farkaséknál-t (cseh címén: Rodinné štěstí) kiáltották ki az idei versenyprogram legjobb filmjének.
Hajdu Szabolcs színészi díján lehet, hogy meglepődtek páran, mert őt leginkább olyan filmek rendezőjeként szokás ismerni, mint a Macerás ügyek, a Fehér tenyér vagy a Bibliotheque Pascal, de a pályáját amatőrszínészként kezdte.
Tizenkilenc éves korában főszerepet játszott Rózsa János Félálom című filmjében, Kecskés Karina drogos öccseként iszonyatosan nyugtalanító jelenség volt az 1996-os Presszó-ban, tökéletesen karikírozta ki az önmagától elszállt magyar művészfilm-rendező típusát a Szent Iván napjá-ban, és a Buharov testvérek Az itt élő lelkek nagy része című idei filmjében is fontos szerepet kapott.
A Karlovy Varyban idén bemutatott másik magyar film, az East of the West szekcióban versenyző Tiszta szívvel sajnos nem kapott díjat szombat este, de Till Attila rendező és stábja vigasztalódhat egyrészt az ujjongóan pozitív nemzetközi kritikákkal, illetve azzal, hogy a közönség nagyon szerette a filmet.
A nézők szeretetére konkrét bizonyíték is létezik, ugyanis a múlt szombati bemutatója után a magyar kerekesszékes gengszterfilm napokig vezette a fesztivál hivatalos közönségszavazását, majd végül a hatodik helyen végzett.
Tehát az idei fesztiválon vetített kétszáz film közül csak öt olyan volt, ami jobban tetszett a nézőknek a Tiszta szívvel-nél.
Az elmúlt öt évben elképesztő sikereket értek el a magyar filmek a nemzetközi filmfesztiválokon. Hogy csak a legjelentősebb elismeréseket említsük: 2011-ben Tarr Béla A torinói ló című mesterműve kapta meg az Ezüst Medvét a Berlinalén, egy évvel később Fliegauf Bencének ítélték meg ugyanezt a díjat a Csak a szél-ért, 2013-ban jött A nagy füzet Kristály Glóbusza, egy évre rá Mundruczó Kornél hozta el a cannes-i filmfesztivál Un certain regard szekciójának fődíját a Fehér Isten-nel, tavaly pedig a Saul fia a zsűri nagydíját nyerte el Cannes-ban, és nem mellékesen később a Golden Globe-ot és az Oscart is.
Till Attila filmjét április vége óta vetítik a hazai mozik, Hajdu Szabolcs alkotását a tervek szerint ősszel fogják bemutatni Magyarországon, bár nem lepődnénk meg azon, ha a mai díjak hatására átraknák korábbra a premier dátumát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.