Jóképű, jó kiállású művész volt, így nem csoda, hogy a hölgyek kapkodtak utána - ám ő mégis egy olyan nőt választott feleségül, aki ránézésre a legkevésbé illett hozzá: Cécile asszonyt. Jobban megnézve a róla készült képeket, cseppet sem volt szép. Aránytalan testalkata, kövérkés alakja és férfias arcvonásai egyáltalán nem tették vonzóvá. De akkor hogy kerülhetett Munkácsy közelébe?
Első találkozásuk alkalmával Cécile asszony már házas volt, De Marches báró feleségeként jelent meg egy düsseldorfi estélyen. A nő már akkor kiszúrta magának a jóképű Munkácsyt, ám tekintve, hogy férjnél volt, a vágyakozáson túl sok mindent nem tehetett. Azt viszont hamar belátta, hogy ha nem tesz semmit, akkor valaki más fog lecsapni a festőre - és ha ez megtörténik, akkor végképp lőttek Cécile romantikus terveinek. Ezért a feleség úgy döntött, hogy szeretőt csinál a húgából.
Tehát Ethel lett Munkácsy szeretője, és így Cécile közel maradhatott a festőhöz. Mire az asszony idős férje elhunyt, addigra már igen intim kapcsolatot ápoltak, és a gyászév letelte után feleségül is ment Munkácsyhoz. A művész azt hitte, hogy élete legjobb döntését hozta meg, egyáltalán nem gondolt arra, hogy első perctől kezdve manipulálva van.
Több korabeli levél is megmaradt, amelyekben Cécile egyértelműen leírja, mennyire tetszik neki az a kivételes bánásmód, amit Munkácsy feleségeként kap a világtól. De a festő is számtalanszor panaszkodott amiatt, hogy a felesége rendszeresen adósságokba veri a költekezéseivel. Szerencsétlen nem győzött újabb és újabb munkákat elvállalni, hogy lépést tudjon tartani Cécile toronymagas igényeivel. Nem meglepő, hogy a festő egyszer csak szeretőre lelt - Charles-Joshua Chaplin festő feleségének személyében. Bizonyos hírek szerint még közös gyermekük is született, akiről sosem derült ki, hogy Munkácsytól származik - ám mivel egy lovasbalesetben elhunyt, így a festőnek nem is lett soha utóda.
Munkácsy lelki állapotát nagyon nehéz volt követni: az egyik pillanatban még teljes vehemenciával, önkívületi állapotban alkotott, a következőben pedig teljesen összetörve ült a kész műalkotása felett. Egyik percben az egekben szárnyalt, a másikban pedig a poklok poklát élte meg. És a felesége életmódja nem sokat segített abban, hogy kiegyensúlyozott légkör vegye körül. Persze tudjuk, hogy nem csak ez okozta a festő halálát, hanem a szifilisz, amely idővel az agyát is megtámadta.
Cécile azonban egy pillanatra sem tévesztette szem elől a célját: a már elmegyógyintézetben lévő férjével minden festményét aláíratta, ám ezzel csak átmenetileg segítette ki saját magát. A nő ugyanis az 56 évesen elhunyt festő műveit nagyon rövid időn belül adta el, így igen jelentősen lecsökkentette a képeinek értékét. Az özvegy még az utolsó bőrt is lehúzta férje nevéről: teátrális előadást csinált a temetéséből. A ceremónia akár egy fényűző estély is lehetett volna, ahova egyébként belépő nélkül nem lehetett bejutni.
Munkácsy felesége a tökéletes példa arra, hogyan válik bolonddá az ember, ha nem tud magának megálljt parancsolni. Cécile boldogan élhetett volna a tehetős, jóképű és szerető férje mellett, ám ő ehelyett még többet akart. Őrületbe és egy másik nő karjaiba kergette Munkácsyt, és végül rosszabb helyzetbe került, mint ahol a festő megismerése előtt volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.