1. Fel a díszeket!
A legszembetűnőbb különbség talán a karácsonyfa felállításában mutatkozik meg. Míg a tengerentúlon már egészen korán, akár Hálaadás másnapján felállítják a fát és már el is kezdenek gyűlni alá a becsomagolt ajándékok, addig hazánkban ez általában december 24-e délutánján történik meg, az ajándékok pedig csak este kerülnek alá. Érdekesség, hogy aki az Egyesült Államokban nem igazán veszi ki a részét a dekorálásból, azt Grincsnek - azaz karácsonyellenesnek titulálják.
2. Az örök kérdés: 24 vagy 25?
„Amíg számunkra Szenteste, azaz 24-e a családdal töltött időről és közös ünneplésről szól, addig Amerikában az úgynevezett Christmas Eve lényege az, hogy mindenkit egyhelyen érhessen a reggel." - mondta Csorba Eszter Zsuzsanna, az amerikai kultúra egyik szakértője. „Mi 25-ét karácsony másnapjának tekintjük, és már a tágabb körrel ünneplünk. Az amerikaiak azonban ezt a napot töltik szűk családi körben és bontják ki a Télapótól érkezett ajándékokat. Charles Dickens Karácsonyi éneke is arról szól, hogy a főhős reggel örömmel konstatálja, hogy még nem maradt le a karácsonyról, és nem késő, hogy jóvá tegye tetteit."
Egy nemrégiben végzett reprezentatív kutatásból – amelyben az amerikai és magyarországi különbségeket vizsgálta a Lounge Group – jól látszik, hogy milyen fontos közéleti és szociális színtér mindkét országban a család, és ez nemcsak a karácsonyi ünnepek idején igaz. Tengeren innen és túl egyaránt szüleiket, gyermekeiket, rokonaikat és barátaikat tartják a legfontosabb véleménybefolyásolóknak a válaszadók.
3. Fényárban úszó kertvárosok
Itthon is egyre inkább divat az ablakok, erkélyek, kertek és házak kivilágítása ünnepi fénnyel, a dekorálás mesterei a világ másik oldalán élnek. Amerikában – leginkább a kertvárosi részeken – elterjedt a fényárban úszó házak, és minden jóval feldíszített kertek versenye, ami néha külön turistaattrakciónak is számít. A lényeg, hogy túlszárnyalják a tavaly készült saját, illetve a szomszéd által készített dekorációt, és persze a villanyszámlát is. Művüket pedig a közösségi média felületein mutatják be. És hogy milyen felületen?
A kutatásból kiderül, hogy Amerikában a Twitter, a Snapchat és a TikTok számíthat leginkább a karácsonyi tartalmakra, az amerikaiak majd 20 százalékponttal kevesebben használják a Facebookot, mint a magyarok.
Itthon 100 emberből 86 megtalálható a közösségi hálón. A médiafogyasztás tekintetében sem csoda, hogy mennyire várjuk minden évben a Reszkessetek betörőket. A napi négy és fél óra tévénézéssel a világ élbolyába tartozunk, hasonlóan az amerikaiakhoz, míg azonba mi főképp szórakozásra használjuk a készüléket, addig a tengerentúlon élők több mint fele elsődleges hírforrásként tekint rá.
+1 Énekre fel
Nagyon hasonló ugyan, a Betlehemezés és a karácsonyi házról házra járva éneklés – azaz a Christmas carolling – két, egymástól teljesen eltérő hagyomány. Míg az első a keresztény tradíciókhoz, addig a Christmas caroling a már említett Charles Dickens regényhez köthető.
A kutatásról
A kutatásról: az Egyesült Államokban szeptemberben 2000 fő bevonásával zajló felmérést a Lounge Group megbízásából a Cygnal LLC végezte. A magyar társkutatást 500 fő online megkérdezésével a Századvég Alapítvány végezte október elején, a minta összetétele kor, nem, településtípus alapján reprezentatív a magyar lakosságra.Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.