Borzalmas baleset történt 40 évvel ezelőtt a Malév Tu-154-es járatával: 15 méterről csapódott a betonba, a törzse pedig kettétört. Az utasok több mint 250 kilométer/órás sebességgel csúsztak végig a betonon. A gép tartályában még több liter kerozin volt, szörnyű tragédia történt volna, ha az berobban. Így is csoda, hogy a gépen utazó mind a 92 ember életben maradt, persze voltak sérülések: húsz utas könnyebben megsérült, tizenketten ambuláns ellátást kaptak.
"Jól emlékszem az esetre, a tanulságai idővel bekerültek a Malév kiképzési tematikájába is. Felfoghatatlan szerencse kellett ahhoz, hogy mindenki épségben megússza a repülőgép földhöz csapódását" - mondta a Blikknek a 77 éves Nagyváthy Sándor, a ferihegyi Aeropark Repülőmúzeum idegenvezetője, aki maga is sokat utazott ilyen típusú gépen.
"Ez volt a világ egyik legbiztonságosabb repülőgépe, nem volt semmilyen műszaki hiba. Nem tisztem ítélkezni a személyzet felett, de a vizsgálat is megállapította, hogy a pilóta hibázott" - mondta az egykori repülőtiszt.
A vizsgálatok fényt derítettek arra, mi vezetett a repülőgép-szerencsétlenséghez: tévesen ítélték meg a helyzetüket leszálláskor. 265 kilométer/órás sebességgel haladt a repülő, amikor meredeken süllyedni kezdtek és több szabálytalanságot is elkövettek. A kapitány kinyitotta a szárnyon lévő áramlásrontó féklapokat, a hajtóműveket visszahúzta alapra, így pedig elfogyott a tolóerő és túl gyorsan ereszkedtek. Ezért csapódott a földhöz a repülő, és tört ketté. A roncs mintegy 1220 métert csúszott.
"Az eset után találkoztam egy utassal, ő szólított meg, látva a maléves egyenruhámat. Ő azon a gépen ült, a hátsó sorokban. Döbbenetes volt, ahogy elmesélte: »Hatalmas csattanás hallatszott, a repülő törzsének teteje szétnyílt, láttam az eget, miközben még csúsztunk«" - mondta Nagyváthy Sándor.
A gép parancsnoka a hibájáért felfüggesztett börtönbüntetést kapott, de később, az ellenőrzések után újra a levegőbe szállhatott kollégáival együtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.