A magyar származású forgatókönyvíró, Joe Eszterhas a legenda szerint mindössze 10 nap alatt írta meg az Elemi ösztön szkriptjét, miközben folyamatosan a Rolling Stones zenéjét hallgatta. Először azt a címet adta a forgatókönyvnek, hogy Love Hurts, azaz A szerelem fáj.
A női főszereplő, Sharon Stone ekkoriban még egyáltalán nem számított sztárnak, és csak azután kapta meg a szerepet, hogy tucatnyi ismertebb színésznő visszadobta a lehetőséget. A forgatás első napjain Stone rendkívül ideges és bizonytalan volt, nem tudta még azt a teljesítményt sem hozni, amit a próbafelvételeken. Komolyan felmerült a lehetőség, hogy lecserélik egy másik színésznőre, de a rendező Paul Verhoeven kitartott mellette, és sokat foglalkozott vele külön, hogy kihozza belőle a szükséges teljesítményt.
Részben épp Sharon Stone miatt alakult ki feszültség a rendező és a férfi főszereplő Michael Douglas között a forgatás első napjaiban. Ez egy óriási veszekedésbe torkollott Douglas lakókocsijában, ami közben Verhoeven orra elkezdett megállíthatatlanul vérezni. Amikor kijött a lakókocsiból, a többi stábtag azt hitte, hogy Douglas véresre verte a rendezőt.
Michael Douglas azt is visszautasította, hogy a karaktere biszexuális legyen, vagy megmutassák teljesen meztelenül, noha a forgatókönyvben még ilyen dolgok is szerepeltek.
Ezzel szemben a női főszereplő felél viszont elvárás volt a produkció részéről, hogy vállalja be a teljes meztelenséget is a kamerák előtt. A legtöbb felkért korabeli sztárszínésznő, mint például Demi Moore, vagy Michelle Pfeiffer épp ezért nem vállalta el a szerepet.
Sharon Stone híres bugyi nélküli villantása nem szerepelt a forgatókönyvben. A rendező állt elő az ötlettel, méghozzá saját élmény alapján: az egyetemista évei során ismert egy lányt, aki mindig bugyi nélkül járt bulizni, és ezzel zavarba hozta a pasikat.
Az ominózus jelenet felvételére különbözőképpen emlékszik vissza a színésznő és a rendező. Sharon Stone szerint Verhoeven nem avatta be őt, és azzal a szöveggel vettette le vele a bugyiját, hogy a fehér alsónemű túlságosan világít a képen, és a cél éppen az, hogy ne lássa a néző, mi van a combjai között. Ehhez képest az első stábvetítésen szembesült vele, hogy mozivászonra került a nemi szerve, ha csak egy szempillantásnyira is. A rendező viszont azt állítja, hogy Stone mindenről tudott, és csak utólag szerette volna az ügynöke kivágatni a filmből azt a bizonyos pillanatot, mert félt tőle, hogy tönkreteszi az ügyfele karrierjét.
A nevezetes, lábat keresztezős villantás a felmérések szerint minden idők legtöbbször megállított filmes pillanata. Mivel pedig a film még bőven a VHS-korszakban debütált, ezek a megállítások a videószalagon is nyomot hagytak, így a legtöbb Elemi ösztön kazettán szabályosan kiégett Sharon Stone híres mozdulata.
A film premierje után megkérdezték Sharon Stone édesanyját, hogy nem kényelmetlen-e neki a lányát meztelenül látni a filmvásznon. Ő így felelt: „Őszintén szólva sokkal kényelmetlenebb volt számomra szociopata sorozatgyilkosként látni, de köszönöm a kérdést."
A jégcsákányos gyilkosság jelenetének felvétele balesetbe, sőt majdnem tragédiába torkollott. Az áldozatot játszó Bill Cable mellkasára művért tartalmazó tasakokat helyeztek, és a gyilkos szerszámnak elvileg csak azokat lett volna szabad kilyukasztania. Sharon Stone viszont annyira beleélte magát a jelenetbe, hogy erősebbeket szúrt, és Cable mellkasát is érték szúrások, a jelenet felvétele közben mindenki azt hitte, hogy ennyire hitelesen alakítja a fájdalmat és a félelmet. Végül szerencsére megúszta körülbelül 1 centi mély szúrásokkal, igaz, a sebhelyek maradandóak lettek.
A film megjelenése után 10 évvel Joe Eszterhas egy újságcikkben nyilvánosan elnézést kért azért, ahogyan az Elemi ösztön menő dolognak állította be a dohányzást. Eszterhast 2000-ben diagnosztizálták gégerákkal, Michael Douglast pedig 2010-ben nyelvrákkal.
Az Elemi ösztönnek készült egy folytatása is 2006-ban, azonban a második részre az eredeti stábból egyedül Sharon Stone tért vissza. Az Elemi ösztön 2. végül csúnya bukásnak bizonyult.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.