A papír nyugta leváltása régóta napirenden van a NAV-nál, és úgy tűnik, 2024-ben végre meg is történik. Az adóhatóság teljes erőbedobással dolgozik azon, hogy bevezessen egy olyan, mindenki számára kötelező digitális megoldást, amely megtartja a papíros nyugta előnyeit is. A tervek nem csak azért érdekesek, mert csökkentik a hulladékot, hanem azért is, mert a jelek szerint számos új piaci lehetőséget is megnyitnak.
Mizsányi Attila, a NAV Kockázatelemzési és Adattudományi Főosztályának vezetője szakmai konferencián mutatta be a projektet.
A főosztályvezető elmondta, hogy az e-nyugta bevezetése 2024 júliusában indul, a teljes átállásra pedig onnantól kezdve négy évet szánnak. A papírmentes nyugta informatikai hátterét úgy dolgozták ki, hogy a vásárlónak sehova ne kelljen külön regisztrálnia. Mindössze egy okostelefonra és az arra letöltött applikációra elsz szüksége - írja a G7.
A folyamatokat úgy titkosítják, hogy a három fél, a NAV, a kereskedő és a vevő csak az őt érintő adatokhoz fér majd hozzá, tehát a NAV sem fogja látni, hogy ki a vásárló (hiszen nem kell semmilyen módon regisztrálnia a használónak), a kereskedő azonban igen, ha a vásárló ebbe beleegyezik.
A kereskedő összekötheti a nyugtaadást a saját szolgáltatásaival (például törzsvásárlói kártya, vagy akár fizetési felület), de a NAV ezek adatait szintén nem látja majd. A nyugtát pedig csak a vásárló tudja majd letölteni a saját azonosítójával.
A leírásból az is következik, hogy az e-nyugta kiállításához másfajta pénztárgépekre lesz szükség, így az összes pénztárgépet le kell cserélni, vagy képessé kell tenni az e-nyugta kiállítására, amire négy éves határidőt adnak, azaz várhatóan 2028 közepéig kell végrehajtani.
.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.