Közismert, hogy a halálos autóbalesetek legfőbb oka a gyorshajtás. A közlekedésbiztonsági szakemberek rendszeresen felhívják a figyelmet a sebességkorlátozás betartására, valamint arra, hogy a sofőrök vegyék figyelembe az út- és látási viszonyokat, és mindig időben induljanak el a munkahelyükre vagy az iskolába – ám sokszor teljesen hiábavalóan, hiszen minden erőfeszítés ellenére létezik a jelenség. Bernice Plant, a Monash Egyetem Pszichológiai Tudományok Karának adjunktusa szerint a legtöbb sofőr normálisnak tartja a gyorshajtást.
A leggyakoribb okok a következők:
Előfordulhat, hogy valaki azért vezet agresszíven, azért hajt át a piros lámpán, vagy igyekszik kikerülni a lassabb autókat, hogy időben megérkezzen a célállomásra.
Ha valaki évek óta ugyanazon az útvonalon vezet, hozzászokott az összes elképzelhető veszélyhez, tudja, hogy hol van (vagy éppen nincs) kátyú, már megszokásból vezet, és ezért mer nagyobb sebességgel haladni.
Ez már pszichológiai probléma, és csak az énkép megjavítása lehet a megoldás. Az izgalomra vágyók körében is jellemző az alkoholfogyasztás, ami tovább növeli a baleset esélyét - írja a Bors.
Ha valakinek rossz napja volt, és feszült állapotban ül a volán mögé, a dühét, a csalódottságát másokon akarhatja levezetni, és ez vezethet meggondolatlan gyárhajtáshoz, előzésekhez.
A gyorshajtó azt hiszi, hogy nem kerülhet balesetveszélyes helyzetbe, mert több éves vezetési tapasztalata van.
Pszichológusok szerint a sebességtúllépések csökkentésének megoldása lehet, hogy tudatosítani kell a sofőrökben a száguldásra való hajlamukat. Kimutatták, hogy annak ellenére, hogy a műszerfalon látható a sebesség, az út melletti elektronikus sebesség-visszajelző táblák figyelmeztető erővel bírnak. Megállapították azt is, hogy a széles utak gyorsabb vezetésre késztetik az erre hajlamos sofőröket, míg az utak szűkítése és a közösségi kertek és közterületek kialakítása arra ösztönzi a járművezetőket, hogy lassítsanak.
Drága mulatság lesz szeptember 1-től
A Magyar Közlönyben megjelent új büntetési tarifarendszer szerint azok a sofőrök, akik 50-es vagy annál lassabb sebességkorlátozásnál 15–25 km/órával lépik túl a sebességkorlátot, 39 ezer forint bírságot kaphatnak, 25–35-ös sebesség túllépésnél 58 500 forintot fizethetnek, 35–45-nél 78 ezer forintot, 45–55-nél 117 ezer forintot, 55–65-nél 169 ezer forintot fizethetnek, 65–75-nél pedig 260 ezer forint bírságra számíthatnak. A 75 km/órával nagyobb sebességtúllépésnél pedig 390 ezer forint büntetést kaphatnak a vezetők. Az új szabályok szeptember 1-jétől lesznek érvényesek. Azokon az utakon, ahol 100-as sebesség fölött lehetne menni, 20–35 km/h-s túllépésnél 39 ezer forintos büntetéssel kell számolnia. Ha pedig 110-zel a megengedett tartomány fölött hajt valaki, 390 ezres csekket vehet a kezébe.Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.