Érettségi, felvételi, ki, hova megy továbbtanulni, kiből lesz matematikus, esetleg fizikus, de inkább mérnök, ki lesz inkább a humán területeken sikeres? Állandóan felmerülő kérdések, köztük a nemek közötti különbségek: ki miben jobb. A legtöbben azt gondolják, hogy a fiúk a reál területeken, a lányok a humán szakmákban jobbak.
A továbbtanulási statisztikák alapján az egyértelműen kimondható, hogy 2024-ben nincs jelentős különbség a jelentkezések és jelentkezők számában a nemek szempontjából. A fiúk és a lányok is ugyanúgy szeretnének diplomát szerezni, megközelítőleg kétszázzal több férfi jelentkezik a felsőoktatásba, mint nő. Az előző évek adatai alapján a felvettek aránya is így oszlik meg a lányok és a fiúk között.
Arról nem készültek még statisztikák, hogy a magyar fiatalok közül a lányok vagy a fiúk teljesítenek-e jobban a matematika érettségiken, de a magyar és a nemzetközi adatok alapján nem kérdés, kik állnak jobban reáldiploma kérdésében. A férfiak.
Azt leszögezhetjük — és ezt a tanulmányok is megteszik —, hogy jóval több férfi, mint nő dolgozik természettudományos területen, ahogy azt is, hogy ennek az okait nem a képességkülönbségekben kell keresni, hanem a szocializációban.
Ahogy a kislányokat a lányos játékok és érdeklődés felé terelik (akaratlanul is) a szülők és az óvónők is, úgy a középiskolákban is megvan ugyanez a tanárok részéről, valamiért sokan közülük sokkal inkább tartják férfias szakmáknak a reál területeket. Tehát a társadalmi és csoportnormáknak sokkal nagyobb befolyása van abban, hogy egy lányból lesz-e matematikus, mint annak, hogy mennyire tehetséges a tárgyhoz.
Egy amerikai, oktatási intézményekben végzett kutatás, amely 2009 és 2015 közötti adatokat dolgozott fel, arra az eredményre jutott, hogy a lányok szinte minden vizsgált iskolában sokkal jobban teljesítettek humán területeken, mint a fiúk, ugyanakkor nem volt ilyen jelentős a különbség a matematika terén. Sőt, a szegényebb területeken, az alacsonyabb jövedelmű családok között a lányok meghaladták a fiúk eredményeit, míg a jómódú lakosság körében a fiúk nyújtottak jobb matematikai teljesítményt.
Tehát, a válasz a kérdésre: nem feltétlenül tehetségesebbek a fiúk matematikából, az azonban tény, hogy közülük többen szeretnének természettudományokkal foglalkozni, mint a lányok közül.
Természetesen, mint mindenen, a fiúk „reálfölényén” is lehet változtatni, ám ezt is az alapoknál kell kezdeni: nem terelni el a lányokat a nem annyira fiúsnak gondolt tudományterületekről, hagyni, sőt arra biztatni őket, hogy bátran foglalkozzanak csillagászattal, elméleti és kísérleti fizikával, vagy bármivel, amihez kedvük van. Nem tömni a fejüket azzal, hogy nem nekik való a tudomány, és nem táplálni bennük olyan tévhiteket, amelyek önbeteljesítő jóslatokká válhatnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.