Modern kereskedelmi környezetünk lehetővé teszi, hogy percek alatt elköltsük akár a fizetésük felét. Az online vásárlás minden eddiginél egyszerűbbé teszi az impulzív vásárlást, hiszen az üzletek szó szerint karnyújtásnyira vannak. Nagyszerű érzés megvenni azt, amit akarsz, amikor csak akarod. De utána gyakran hatalmasodik el rajtunk a megbánás érzése. Egy közelmúltbeli felmérésben 3 vásárlóból több mint 1 mondta azt, hogy valószínűleg impulzív módon vásárolt valamit, hogy jobban érezze magát, de csak a fele mondta azt, hogy boldognak érezte magát a vásárlás után. A mérgező kísértés leküzdésére sok fogyasztó teljesen más megközelítést alkalmaz ez a lassú vásárlás.
„A lassú vásárlás egy új pénzügyi trend, amely arra ösztönzi az embereket, hogy tudatosabban költsenek és vásároljanak. Fókuszál arra, hogy figyelmesebben vásároljunk, átgondolva, mit veszünk, miért vesszük, és mennyit költünk rá” – mondta Andrea Woroch, fogyasztói pénzügyi és költségvetési szakértő.
„Ahelyett, hogy impulzívan vásárolnánk valamit, amint egy vágy felmerül, a lassú vásárlás arra bátorít, hogy alaposan megfontoljuk a vásárlást, hogy a legjobb döntést hozzuk a költségvetésünkre nézve, időt adva a szükséglet, költség és érték értékelésére.” – fűzte hozzá a szakértő. A minőségre helyezett hangsúly a mennyiség helyett, tudatos vásárlás az impulzív vásárlás ellentéteként. Ezen gyakorlat révén figyelembe veszed a költségvetésedet és pénzügyi helyzetedet, és az vásárlásaidat befektetésként értékeled.
A lassú vásárlás lényegében egy tudatosabb és megfontoltabb vásárlási megközelítést jelent. Megszüntetjük az impulzív vagy sietős vásárlásokat, így minimalizálva a megbánást és lehetővé téve, hogy több pénzt megtakarítsunk.
A lassú vásárlás előnyei közé tartozik, hogy segíthet elkerülni az érzelmi vagy az akciók miatt történő impulzív vásárlásokat. Továbbá ez a trend lehetőséget ad arra is, hogy körülnézz, összehasonlítsd az árakat, kuponokat keress, várj egy akcióra, és megtakaríts a vásárlásra, így elkerülheted, hogy hitelkártyával vásárolj és adósságot halmozz fel. Nagy kedvezményeket érhetsz el például a szezonális termékekből, ha megvárod, hogy az akciók a szezon közepe felé vagy végén elkezdődjenek.
A lassú vásárlás segíthet abban, hogy pontosan időzítsd a vásárlást, hogy a legjobb ajánlatokat kapd, különösen, ha előre tudod, mikor lesznek bizonyos akciók, így előre fel tudsz készülni arra, hogy átgondold, mire van igazán szükséged, mennyit tudsz költeni, és hol vásárolj.
Ez egy jó módszer arra, hogy felmérd a pénzügyeidet és elkerüld a költségvetés túllépését olyan tényezők miatt, mint például a társadalmi nyomás. Segít átgondolni, mit engedhetsz meg magadnak, nem csupán azt, amire éppen vágysz.
Ahogy az emberek idősebbé válnak és nő a rendelkezésre álló jövedelmük, hajlamosak több pénzt költeni olyan dolgokra, amelyeket korábban felesleges luxusnak tartottak – ezt a jelenséget lifestyle creep-nek (életmódbővülés) nevezik.
A közösségi média korában ez a költekezési tendencia könnyen kontrollálhatatlanná válhat, ahogy a fogyasztók látják, hogy a kortársaik milyen extrém kiadásokat és élményeket vásárolnak, és ezeket jogként, nem csupán választási lehetőségként kezdik kezelni. Mivel a közösségi média és egyéb társadalmi hatások gyakran túlköltekezéshez és impulzív vásárlásokhoz vezetnek, a lassú vásárlás segíthet megszakítani ezt a rossz pénzkezelési szokást, és elkerülni a FOMO-t (a lemaradás félelmét) A közösségi média káros ciklusától való megszabadulás csupán egy a slow shopping által nyújtott mentális egészségügyi előnyök közül. A kemény munkával megszerzett pénz tudatos használata csökkenti a pénzügyi szorongást és a vásárlási megbánást. Azáltal, hogy megállsz és pénzt spórolsz meg a felesleges vásárlásokon, végül olyan örömteli és tudatos költési szokásokat kezdesz kialakítani, amelyek a pillanatnyi kielégülés és megbánás helyett a valódi értékekre építenek.
„A lassú vásárlás révén kisebb eséllyel hagyod, hogy egy múló boldogság, unalom vagy depresszió (amelyek a felmérés szerint az érzelmi költés fő okai) motiváljon arra, hogy olyan pénzt költs, amelyet jobb lenne megtakarítani” – mondta Courtney Alev, a Credit Karma fogyasztói pénzügyi szakértője.
Bár a személyi pénzügyi szakértők számos potenciális előnyt említenek a lassú vásárlás kapcsán, a koncepciónak vannak hátrányai is. A vásárlások alapos átgondolása időigényes lehet, különösen, ha hajlamos vagy túlgondolni a dolgokat. Előfordulhat, hogy lemaradsz olyan akciókról vagy kedvezményekről, amelyek korlátozott időre érvényesek, ami végül magasabb költségekkel járhat, amikor végül eldöntöd a vásárlást. De a megbánások minimalizálása és a tudatos költés messze felülmúlja ezeket a hátrányokat. „Az akciók jönnek és mennek, szóval csak várj a következő akciós időszakra, ha úgy döntesz, hogy meg akarod venni az adott terméket!” – tanácsolta Woroch. Ugyanez vonatkozik az árukészlet kifogyásával kapcsolatos aggályokra is. Mindig feliratkozhatsz értesítésekre, amikor a termék újra raktáron van.
Ha új vagy ebben a világában, válassz ki egy területet a pénzügyeidből, amivel elkezdheted. Lehet ez az öltözködés, személyes ápolási termékek vagy élelmiszerek.
Állítsd össze a vásárlási listáidat, értékeld és ellenőrizd őket, hasonlítsd össze az árakat, és döntsd el, hogy mit szeretnél vásárolni és miért.
Nem szükséges, hogy azonnal alkalmazd ezt a megközelítést a költéseid minden aspektusára, és lehet, hogy ki kell találnod, hogy mi az, ami a legjobban működik számodra. A szakértők gyakran ajánlják a 48 órás szabályt, vagyis, hogy várj két teljes napot az első impulzus után, mielőtt végrehajtanád a vásárlást. Ez a 48 órás időablak éppen elég időt ad ahhoz, hogy megnyugodj és tisztábban lásd, valóban szükséged van-e az adott termékre, vagy csak pillanatnyi vágy vezérel. Vagy alkalmazhatod az értékek alapú költés módszerét, tehát olyan dolgok és élmények vásárlását, amelyek összhangban vannak a személyes értékeiddel. Miután meghatároztad az értékeidet, használd ezeket irányadóként a következő alkalommal, amikor kísértést érzel a költésre. Így olyan dolgokra költesz, amelyek valóban igazak számodra és elősegítik a boldogságodat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.