A középkor sok szempontból a szigorú szabályok és merev társadalmi normák korszaka volt, és ez a hétköznapok szinte minden területén megnyilvánult, beleértve az emberek magánéletét és a szexualitást is. Az egyház erős befolyása miatt a szexuális életet számos különös szabály és tiltás szabályozta, amelyek néha szigorúak, néha pedig szinte felfoghatatlanok voltak a modern ember számára. Az alábbiakban összegyűjtöttük a középkor legfurcsább szexszabályait, amelyek a mai szemmel nézve talán mosolyogtatóak, mégis sokat elárulnak arról, hogyan gondolkodtak az emberek a testi kapcsolatokról akkoriban.
A középkorban az egyház határozta meg a házasságon belüli szexuális élettel kapcsolatos szabályokat, és kimondottan ellenezte a szexet, ha az nem gyermeknemzés célját szolgálta. Úgy vélték, hogy a testi kapcsolat pusztán élvezetből való gyakorlása bűnnek számít (akkor még nem ismerték a delfinek természetét), így a házasfeleket is arra ösztönözték, hogy kizárólag utódnemzés érdekében éljenek nemi életet. Az egyház ezért erős nyomást gyakorolt a házaspárokra, hogy korlátozzák a szexuális együttlétek számát és okait.
A középkori egyházi törvények szerint az év számos napja tiltott volt a szexuális együttlétek számára. Ilyen napok voltak például a vasárnapok, amikor a templomba járás és az imádkozás volt előtérben, vagy a böjti időszakok, mint a nagyböjt vagy az advent. Emellett bizonyos ünnepeken, például húsvétkor és karácsonykor, szintén tilos volt a szexuális érintkezés. Ezekkel a tiltásokkal az egyház próbálta megakadályozni, hogy az emberek megfeledkezzenek a hitük diktálta önmegtartóztatásról.
Az egyház a középkorban nemcsak azt szabályozta, mikor szabad együtt lenni, hanem azt is, hogy hogyan. A misszionárius pózt tartották az egyetlen elfogadhatónak, mivel ezt tartották a “természet rendjével” összhangban lévő pozíciónak. Bármely más pozíció – például a hátulról történő közösülés – bűnösnek és természetellenesnek számított, ezért azokat súlyosan elítélték. Úgy vélték, hogy ezek a pózok veszélyeztetik az emberi lélek tisztaságát, és elterelhetik az embereket a helyes útról.
Az egyház nemcsak a pózokat és a célokat szabályozta, hanem az élvezet mértékét is. A túlzott testi vágyakozást és az ezzel járó élvezetet veszélyesnek és bűnösnek tartották, még akkor is, ha az házasságon belül történt. Azt tanították, hogy a szexuális aktus során az öröm átélése csökkenti az ember tisztaságát és kapcsolatát Istennel. A középkori embereket ezért bűntudatra nevelték, ha túlzottan élvezték a testi örömöket, még akkor is, ha azt házasság keretében tették.
A középkorban a nőknek nem volt szabad kezdeményezniük a szexuális kapcsolatot, mivel úgy vélték, hogy ez természetellenes és megzavarja a férfi-női szerepek harmóniáját. A nőknek azt tanították, hogy passzívan és alázatosan fogadják el a férfi közeledését. Ha egy nő mégis kifejezte vágyát, azt könnyen “erkölcstelenségként” értékelték, amihez akár szégyen vagy bűnhődés is társulhatott. Így a nők sokszor kénytelenek voltak teljes mértékben alárendelni magukat férjük igényeinek és a szigorú erkölcsi szabályoknak.
A középkori egyház nagy hangsúlyt fektetett a tisztaságra, amely nemcsak lelki, hanem testi értelemben is fontos volt. Úgy vélték, hogy a túlzott tisztálkodás vagy a test ápolása felesleges, sőt, akár bűnös is lehet, mert ösztönzi a testi vágyakat. Ennek eredményeképp sokan elhanyagolták a tisztálkodást, ami az egészségügyi helyzetet is rontotta. Emellett a fürdőzés szintén tiltottá válhatott bizonyos szexuális tilalmi időszakokban, mivel az egyház a szexuális gondolatokat társította a testi tisztaságra való törekvéssel.
Az impotencia akár válóok is lehetett a középkorban, szóval akinek nem ment, az jelezhette a bíróságon. A tekintetes hivatal aztán úgynevezett impotenciatárgyalást írt ki, ahová tanúkat kellett vinni, sőt, ha úgy döntöttek, akkor a kényes testrész alapos vizsgálatát is előírhatták. A bizarr tortúra végén aztán ha a bíróság úgy döntött, kimondhatták a házasság felbontását.
A középkorban sokan hittek abban, hogy léteznek olyan varázslatok és rituálék, amelyek megvédhetik őket a bűnös testi vágyaktól. Az egyház gyakran figyelmeztette a híveket az “ördögi kísértésekre”, és úgy tartották, hogy bizonyos imák és szent ereklyék segíthetnek elűzni a szexuális gondolatokat. Egyesek például úgy hitték, hogy ha egy keresztet helyeznek az ágy mellé, az távol tartja a kísértéseket. Ezek a rituálék és hiedelmek különösen elterjedtek voltak a középkor végén, amikor a bűntudatot keltő tanítások mélyen beivódtak a mindennapokba.
Szent Pál haladó szellemű volt: elvei között szerepelt, hogy a szexuális kapcsolatban a nőnek hatalma van a férfi teste felett és viszont. Ezért egyenrangúak az ágyban, ezt házassági adósságnak nevezték. Mind a férfinek, mind a nőnek jogában állt követelni a közösülést, de hogy ennek mennyi köze volt a családon belüli erőszakhoz, azt nem jegyzik a korabeli leírások.
A középkori szexuális szabályok megértése különleges bepillantást enged abba, hogyan gondolkodtak a középkori emberek a testiségről és a házasságon belüli kapcsolatokról. A szigorú vallási normák és az ezek köré épülő bűntudat mélyen meghatározta a magánéletüket és szexuális viselkedésüket. Bár ezek a szabályok ma már furcsának és szigorúnak tűnhetnek, érdemes megérteni, hogy az akkori emberek számára ezek biztosították a társadalmi rendet és az erkölcsi szabályok betartását.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.