Az űrhajózás történetének egyik legsúlyosabb katasztrófája: 7 fővel a fedélzetén robbant fel az űrsikló

Challenger katasztrófa
Getty Images - HUM Images
űrsikló NASA űrkutatás katasztrófa
Sötét nap volt 1986. január 28. az űrverseny történetében. Ezen a napon történt a Challenger-katasztrófa, melynek hatására egészen másképp tekintünk az űrkutatásra.

Az űrkutatás eredményeit és csodáit beárnyékolja a Challenger-katasztrófa. Hét halálos áldozat, megcsonkult családok, kárbaveszett kutatások, azonban az űrsikló robbanásának legnagyobb tragédiája mégis az, hogy az egész elkerülhető lett volna. Cikkünkben felgöngyölítjük az események láncolatát!

Challenger-katasztrófa - az űrkutatás sötét foltja
A Challenger-katasztrófa tragédiáját tévénézők milliói nézték végig.
Forrás:  Getty Images

A Challenger űrsikló rövid pályafutása

Az 1986. január 28-ai tragikus nap előtt a Challenger űrsikló több sikeres küldetést is teljesített. 1983-as megépülése után összesen kilenc alkalommal járt az űrben, a NASA zászlóshajója volt, útjai pedig több alkalommal mérföldkőnek bizonyultak az űrkutatás történetében.

A Challeger volt az első űrsikló, melyen az első amerikai nő, az első afroamerikai nő és az első kanadai személy utazott.

1986-ban már tizedik útjára készült az űrrepülő, nem kisebb küldetéssel, mint azzal, hogy az első civilt vigyék az űrbe, két műholdat kihelyezzenek, megfigyeljék a Halley-üstököst, és kísérleteket végezzenek. Egy New Hampshire-i pedagógus, Christina McAuliffe került a személyzet tagjai közé, ám útja tragikus véget ért.

A Challenger-katasztrófa előzményei

Flottájának legtöbbet használt gépe volt a Challenger, a végzetes űrsikló katasztrófa viszont nem volt előzmények nélküli, amit a mérnökök is jó előre jeleztek. Eredetileg 1985 júliusában emelkedett volna az űrbe, de műszaki és természeti problémák miatt először az év novemberére, majd 1986 januárjára halasztották a kilövést.

A mérnökök biztonsági és műszaki aggályok miatt tovább halasztották volna a repülést, ám a NASA  fejesei hajthatatlanok voltak, így kénytelenek voltak belemenni a repülésbe.

A Challenger-katasztrófa megértéséhez nem árt tudni az űrsikló néhány műszaki adatát: a szilárd üzemanyag égése során keletkező gázt és üzemanyagot speciális O alkú szigetelőgyűrűk voltak hivatottak bent tartani, hogy ne szivárogjanak ki az illesztékeken keresztül. Ezek a gyűrűk extrém hideg hatására megkeményedtek, és könnyen váltak sérülékennyé, amikre több teszt is rávilágított. Ezen felül egy alkatrész biztonsági tartaléka is hiányzott repülés előtt.

Ezek vezettek az űrsikló katasztrófájához
Azon a végzetes napon szokatlanul alacsony volt a hőmérséklet, jégcsapok lógtak a kilövő-állomásról.
Forrás:  Getty Images

Mi történt azon a végzetes napon?

1986 január 28-án szokatlanul hideg volt a floridai Cape Canaveralon: a hőmérséklet fagypont alatt volt, jégcsapok meredeztek az indítóállomásról. Emiatt pár órával tovább halasztották a kilövést, de a jégrétegtől így sem tudták teljes egészében megszabadítani a kilövő állomást. A mérnökök mindent megmozgattak, hogy tovább halaszthassák a kilövést, ám a NASA vezetői ragaszkodtak az eredeti időponthoz, nem akarták tovább halasztani a küldetést.

A mérnökök visszaemlékezései szerint már előre tudták, hogy robbanás fog bekövetkezni, Kasszandra-jóslatuk pedig beigazolódott.

Startolás után a legénység teljes extázisban volt, elhitték, el akarták hinni, hogy minden rendben van, de az öröm nem tartott sokáig. Alig két perccel később furcsa füst örvénylett a hajtóműből, pár másodpercre rá pedig bekövetkezett a Challenger-katasztrófa. Először a másodpilóta érzékelte, hogy gond van, de érdemben senki nem tehetett semmit, pár másodperc múlva jött az elkerülhetetlen.

Mindenki megdöbbent az űrsikló katasztrófán
Az űrsikló katasztrófa az egész világot megrázta - Képünkön a legénység hozzátartozóinak reakciója látható.
Forrás: Getty Images

A katasztrófa utóélete

Televíziónézők milliói követték élőben a világtörténelem egyik legmegrázóbb űrsikló katasztrófáját. Szakértők szerint a személyzet még élhetett a robbanás után, csak a tengerbe való becsapódáskor keletkezett nyomáskülönbség hatására érte őket utol a halál.

Mai napig nem tisztázott, kik felelősek a Challenger-katasztrófáért, több tényező bizarr összjátéka kellett a bekövetkeztéhez.

A katasztrófa után pár évig nem küldtek űrsiklót az űrbe, csak 1988-ban indult újra a program. Az akkori elnök, Ronald Reagan beszédet intézett a néphez a katasztrófa után, ő maga is részt vett az áldozatok temetésén. A mérnököket, aki az űrsikló fejlesztéséért voltak felelősek, életük végéig mardosta a bűntudat, noha mindent megtettek a katasztrófa elkerüléséért. A Challenger-katasztrófa filmipart is megihlette, több mű is megörökítette a tragédiát.

 

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.