A legőrületesebb Oscar köszönőbeszédek – Amikor a díjazott túl messzire ment

Az Oscar-díj egyesíti a világ legnagyobb filmes tehetségeit, hogy megünnepeljék azokat az alkotásokat, amelyek a legnagyobb hatással voltak az iparágra az adott évben. A díjátadókat általában megható köszönőbeszédek kísérik, de előfordultak az évek folyamán olyan pillanatok, amikor a díjazottak kissé túllépték a határt, és a köszönőbeszédük több figyelmet vonzott, mint maga az elnyert díj.
Marlon Brando köszönőbeszéde talán az egyik legismertebb és legvitatottabb volt az Oscar történetében. 1973-ban a „Keresztapa” című filmben nyújtott alakításáért Brando nyerte el a legjobb színésznek járó díjat.
Ám ahelyett, hogy elment volna átvenni a szobrot, a színész úgy döntött, hogy nem jelenik meg a ceremónián.
Azért nem ment el, mert tiltakozott a filmiparban tapasztalható indiánokkal szembeni diszkrimináció ellen.
Az eseményen egy szép fiatal nő, a híres indián aktivista, Sacheen Littlefeather lépett a színpadra, hogy Brando nevében elmondja az üzenetét. A beszédben kifejtette, hogy Brando úgy érzi, nem képes támogatni egy olyan ipart, amely folyamatosan aláássa az indián kultúrát, és a "Keresztapa" szerepe is éppen ezt a fajta sztereotípiát erősíti. Brando politikai állásfoglalása akkoriban óriási botrányt keltett, és sokak szerint túl messzire ment, elterelve a figyelmet a művészetekről és a teljes Oscar-ünnepségről.
Sally Field köszönőbeszéde az 1985-ös Oscar-gálán szintén emlékezetes maradt, de nem a politikai vagy társadalmi üzenete miatt. Field az „Örökség” című filmben nyújtott alakításáért vehette át a legjobb színésznő díját. Az Oscar-átadó legváratlanabb pillanatai közé tartozott, amikor Field elmondta a híres mondatot:
„Szerettek engem, nem? Igazán szeretnétek, ha így lenne?”
A beszédet a közönség hatalmas tapssal fogadta, de a mondat hatalmas visszhangot keltett, és sokan úgy érezték, hogy Field túlzottan megkérdőjelezte saját sikerét, ami egyesek számára zavaró volt. Bár a beszéd bájos és őszinte volt, többek szemében egy kicsit nevetségesnek tűnt ez a fajta önbizalomhiány.
Az 1999-es Oscar-gálán Roberto Benigni „Az élet szép” című filmjével aratott hatalmas sikert, amelyért elnyerte a legjobb rendezés díját. Az olasz rendező és színész nemcsak azért maradt emlékezetes, mert az egyik legjobb külföldi film díját nyerte el, hanem mert egy elképesztően szórakoztató és szinte már zűrös módon, tomboló örömmel reagált az elismerésre.
Benigni olyan lelkesedéssel ugrott a színpadra, hogy szinte ráugrott a szomszédos emberekre, és körbeszaladt a termen, miközben a közönség egyszerre nevette és csodálta őt.
A beszédét is teljesen elragadtatottan mondta, és szinte minden az életről és a szeretetről szólt, a díjat mintegy egy elérhetetlen csúcsként értékelve. Sokak számára ez a kifejezett öröm valódi varázsa volt, ám egyesek szerint ez már túlzottan excentrikus viselkedésnek számított.
A 1993-as Oscar-díjátadón Richard Gere kapta az elismerést a legjobb férfi mellékszereplő kategóriában, és bár köszönőbeszéde nem volt olyan botrányos, mint másoké, mégis figyelemre méltó.
Gere, aki egy híres emberi jogi aktivista, a díjátadón beszédet mondott Tibet ügyéről, és kifejezte támogatását a tibeti nép iránt.
Bár a beszédet nem támogatták mindenki, nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy Gere merész döntést hozott, mikor egy olyan politikai témát hozott szóba, amely nemcsak az Oscar-gálán belépve, hanem világszerte is hatalmas vitákat váltott ki. Ezzel együtt pedig bejegyezte magát a díjátadó egyik emlékezetes beszédében, még ha nem is mindenkinek tetszett.
Bár Kanye West nem kapott Oscart, de amikor a 2015-ös MTV Video Music Awards díjátadón színpadra lépett, hogy bejelentse, indulni kíván a 2020-as amerikai elnöki választásokon, az események elképesztő fordulatot vettek. Az egyébként zenei díjakra koncentráló esemény egyik legnagyobb pillanataként emlékezhetünk erre a beszédre, amely bár nem Oscar-díjról szólt, egyértelműen reflektál a díjak körüli figyelemre. A rapper és divatguru botrányos megnyilvánulásait, amelyek nemcsak saját karrierjére, hanem az amerikai politikai szcénára is hatással voltak, az Oscar-gálákhoz hasonlóan mindig az ismeretlen határok feszegetése jellemezte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.