Pesti mesék: évszázadokig mocsár állt ennek a városrésznek a helyén

Forrás: Fortepan/Martin Kornél -
Pesti mesék magazin történelem Budapest
Clock icon
Cikkünk több mint egy évvel ezelőtt frissült utoljára, a benne szereplő információk elavultak lehetnek.
A Duna árteréből lett Magyarország egyik legsűrűbben lakott városrészévé Kelenföld, amelynek a nevét illetően több elmélet is létezik. Cikksorozatunkban olyan jól ismert budapesti helyek nevének eredetét derítjük fel, amelyek számos érdekességet rejtenek, és magukban hordozzák a magyar történelem darabkáit is – ezúttal Kelenföld következik.

A XI. kerület és egyben Budapest egyik legnagyobb és legnépesebb városrésze Kelenföld, aminek nevét illetően több eredetelmélet is létezik. Az bizonyos, hogy egy 1277-es oklevélben említik először a Kelen-hegyet, amelyet a szomszédos Kelenfeld településhez tartozóként írnak le. Később a Kelenfewld és Kelemföld forma is előfordul a történelmi krónikákban, a 19. századi hazai nyelvészek pedig a Dunán való átkelés fogalmával és így a 'kel' szótővel hozták kapcsolatba a név etimológiáját. Mások Kelen honfoglalás kori vezér nevéből, vagy a Krenfeld („tormaföld") német szóból eredeztetik.

Tovább bonyolítja az ügyet, hogy sokáig jellemzően német telepesek laktak a környéken, ők pedig Creynfeld, Craynfeld, Kreynfeld, Kreinfeld, Krainfeld neveken hivatkoztak rá a fennmaradt források alapján. Hogy aztán a németek vettek-e át valami korábbi ősi magyar nevet, vagy mi vettük át a németektől a terület nevét, esetleg ez oda-vissza zajlott az évszázadok során, az ma már eldönthetetlennek tűnik. Egy bizonyos: Döbrentei Gábor 1847-es dűlőkeresztelője alkalmával kapta hivatalosan is a magyar Kelenföld nevet az előtte Kreinfeld néven futó környék, és azóta így hívják.

A Petőfi híd felhajtója, a Lágymányosi-tó feltöltés közben, a háttérben Kelenföld gyárai (1943) Forrás: Fortepan

Ha azt vizsgáljuk, hogyan alakult Kelenföld történelme, és mit találhattunk a helyén a múltban, akkor hosszú-hosszú évszázadokig egyszerű a válasz: mocsarat. A Duna szabályozásáig ugyanis itt ártér, nedves-lápos terület feküdt, amit emiatt nem igazán lehetett hasznosítani. A környék egyetlen fontos nevezetessége az országút volt, amely a Gellért-hegytől vezetett Székesfehérvárra – ennek az utódja ma a Fehérvári út. A környék azután a 18. században kezdett benépesülni szőlőkkel, de igazán csak a Duna 1870-es szabályozása után indult el a fejlődése.

Ekkor a Duna folyását szabályozott határok közé terelték, a lápos területet pedig fokozatosan feltöltötték, így lehetőség nyílt a hasznosítására. Először a korban komoly fejlődésnek indult ipar települt ide: elektrotechnikai, építőipari, gépipari, textilipari, optikai, konzervipari és édesipari üzemek létesültek, majd megépült a Kelenföldi Erőmű is. Jól mutatja ezt az ipari jelleget az is, hogy Kelenföldnek előbb lett vasútállomása, mint hogy a környék jelentősebb állandó lakossággal rendelkezett volna.

Kilátás a Sas-hegyről Kelenföld felé (1937) Forrás: Fortepan/Martin Kornél

Idővel bekövetkezett Kelenföld benépesülése is, leginkább a két világháború közötti időszakban. Ekkor sorra épültek a lakóházak, eleinte még inkább kertvárosias jelleggel, csak a főutakon nagyobb bérházakkal. Az egykori mocsaras múlt pedig nem tűnt el azért olyan gyorsan, amit jól jelez az is, hogy a vízimadarak nyomán ekkoriban Bíbic-telepnek hívták ezt a lakóövezetet, vagy, hogy például a Bikás-park területe azért maradt meg beépítetlenül, mert egyszerűen ott még évtizedekkel később is túl nedves és laza volt a talaj.

Kelenföld a szocializmus évtizedei alatt vált Budapest egyik legsűrűbben lakott városrészévé, köszönhetően az intenzív lakótelepépítésnek. 1965 és 1983 között panelházak hosszú sorai épültek fel a Tétényi, a Fehérvári és az Etele út mentén. Közben megépült a Tétényi úti kórház is, valamint a Kelenföldi Városközpont, benne az Olimpia mozival. A rendszerváltás után főként lakóparkokkal színesedett a környék; fontos fejleményt jelentett a 4-es metró megépülése is. Csakúgy, mint a Lágymányosi hídé, Kelenföld további alakulása-fejlődése érdekében is egy új híd építése tűnik a következő mérföldkőnek. A tervek szerint néhány év múlva az itt lakók és itt közlekedők már a Galvani-hidat is igénybe vehetik, amely Dél-Budát köti majd össze Csepelen keresztül a Ferencvárossal és Dél-Pesttel.

A Pesti mesék sorozat korábbi részei:

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket a LIFE Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.