Gilbert Grape
A pelyhedző állú DiCaprio ezzel a szereppel tűnt ki először a filmvásznon, és rögtön Oscarra is jelölték érte, mindössze 19 évesen. A főszereplő Johnny Depp értelmi fogyatékos öccsét alakította bravúrosan, az ilyen típusú szerepeket pedig köztudottan imádja az Akadémia, szóval inkább az lehetett a bibi, hogy esetében már a jelölést is óriási jutalomnak gondolták ekkoriban. Vagy hogy „fullba’ nyomta a kretént”, ami sose jó módszer, mint azt a Trópusi vihar-ból tudhatjuk.
Aki az Oscart kapta helyette: Tommy Lee Jones A szökevény-ért.
Egy kosaras naplója
Két évvel később Leo ismét nagyot alakított a drogfüggő középsulis kosársztár szerepében, de a filmet valamiért nem szerették a díjkiosztókon, és ő maga sem kapott érte semmilyen egyéni elismerést – pedig bőven megérdemelte volna, olyan drámai lelki és fizikai utat jelenített meg a vásznon. A film legalább idővel kultstátuszba emelkedett.
Aki az Oscart kapta helyette: Nicolas Cage a Las Vegas, végállomás-ért.
Kapj el, ha tudsz
Az álomszerep: egy szélhámos, aki folyamatosan új szerepekbe bújik, miközben belül csak mások életére és szeretetre vágyik, ráadásul mindez Spielberg rendezésében... DiCaprio nagy élvezettel és emlékezetes módon brillírozott is a filmben, de csak Golden Globe-ra jelölték érte, Oscarra nem. És még azt se nyerte meg.
Aki az Oscart kapta helyette: Adrien Brody A zongoristá-ért
Aviátor
Martin Scorsese és DiCaprio több emlékezetes filmet is készített együtt, de mind közül talán ez állt a legközelebb ahhoz, hogy Leónak végre egy színészi Oscart is hozzon. Főleg, hogy a szerep is nagyon Oscar-kompatibilis volt: egy valóban élt legendás személyé, aki a semmiből küzdötte fel magát milliomossá és az aranykor Hollywoodjának meghatározó figurájává, hogy aztán magányosan, megőrülve haljon meg. Első számú esélyesnek is számított a díjkiosztón, de aztán...
...aki az Oscart kapta helyette: Jamie Foxx a Rayért.
Véres gyémánt
Kevesen tartják számon Leonardo DiCaprio nagy alakításai között, és maga a film tényleg nem volt különösebben emlékezetes (noha rossz sem), ő viszont megmutatta benne, hogy egy klasszikus hollywoodi szereptípus, a sármos-magányos, Humphrey Bogart-féle hős is kiválóan megy neki. Oscarra jelölték érte, de igazi esélye nem volt a győzelemre a film középszerűsége miatt.
Aki az Oscart kapta helyette: Forest Whitaker Az utolsó skót királyért.
Django elszabadul
Quentin Tarantino majdnem megcsinálta: a kultrendező szeret olyasmiket kihozni a színészeiből, amiket korábban mások még soha (vagy már nagyon régen...), és ez DiCaprio esetében például az Oscar lehetett volna. Ezúttal a legjobb mellékszereplők között, hisz az általa játszott szadista rabszolgatartó ültetvényes a látványos jelenetei ellenére csak mellékfigura volt Tarantino westernjében. És noha a teljesítménye indokolta volna a jelölést, pechjére akadt egy még nála is látványosabban csillogó mellékszereplő a saját filmjében is, így...
... aki az Oscart kapta helyette: Christoph Waltz a Django elszabadulért.
A Wall Street farkasa
Ismét Scorsese-rendezés, ismét egy fergeteges alakítás a tőzsdevilágot átverő szerencselovag szerepében, de vígjátékért szinte sosem adnak Oscart, pláne nem olyan vetélytárssal szemben, mint akihez végül a szobor került. Pedig ebben az évben DiCaprio akár két díjat is hazavihetett volna, hisz producere is volt A Wall Street farkasának, de azzal sem nyert. (Vígjátékért szinte sosem stb.)
Aki az Oscart kapta helyette: Matthew McConaughey a Mielőtt meghaltamért.
+1 A visszatérő
Idén talán minden eddiginél nagyobb az esélye DiCapriónak, hogy végre hazavihessen egy Oscart, és véget vethessen az örök viccelődésnek. Nincsenek veszélyesen izmos vetélytársai, a jelölést eredményező filmnek magának is komoly sansza van az Oscarra, A visszatérő embertelen forgatási körülményeinek legendája is neki segít, és persze most is lenyűgözőt nyújtott, ha ezúttal teljesen más, eszköztelenebbül és inkább a testével játszva, a jelenléte erejét használva — mert ebben a filmben erre volt szükség. Szóval ha tényleg megkapja végre az Oscart, senki ne kezdje el mondogatni, hogy nem is a legjobb alakításáért, ez csak kárpótlás stb. A kedvenc mémforrásunkat is tudni kell méltósággal elveszteni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.